8kwp - projekt silltruten

Silltruten
This post was updated on .
Hej,

Jag ska bygga en solcellsanläggning på vårt tak inom några månader och har en mängd frågor som jag inte hittar svaren på.
Vi har mycket skuggning från träd, skorstenar, paraboler och andra utstickande vindskivor etc, därför kommer panelerna lappas ihop för att få så lite skuggning som möjligt. Dessa inritade paneler/taket sträcker sig mot väster med 22graders lutning.

Men... Jag har en liten taksnutt som går mot söder (22graders lutning) där jag endast får plats med 5 paneler. Samt så har jag ett uterumstak (11graders lutning) där jag får plats med 6 paneler. Går det med endast en MPPT tracker att ha 11paneler där hälften av panelerna har annan vinkling (men samma azimut) mot solen?

Jag har tänkt mig en växelriktare från SMA, de har ju endast 2st MPPT trackers. Kan de två olika MPPT trackerna ha väldigt stor differans på antal paneler/volt? (Tex 20 paneler på en och resten 12 på en annan mppt)

Kan man utan några specialverktyg/elverktyg koppla ihop allt själv fram till växelriktaren utan att ta sönder något?

Hur gör man rent praktiskt när man kopplar ihop panelerna, kan man göra detta i strålande sol eller riskerar man att kortsluta eller förstöra något då? (Vilken sladd ska kopplas ihop med vilken och vilken ska man börja med på första panelen (hona eller hane på mc4 kontakten?)

Re: 8kwp - prejekt silltruten

calle
Ett system med mycket skuggning eller paneler I olika riktningar kommer aldrig att fungera bra. Du kommer bara att bli missnöjd.
Dessa platser kräver ett system med microinverters eller system som SolarEdge. Dvs varje panel styrs individuellt.
Det kostar dock på iform av lägre verkningsgrad (mivroinverters) eller dyrare (solaredge). Alternativt ett system som också får lägre verkningsgrad pga missanpassningar. Kanske så mycket som 20% eller mer.

Varje MPPT skall ha paneler som är lika skuggade och har samma solinstrålning vid varje tidpunkt. Annars så förloras effect.

Det är väldigt enkelt att koppla ihop panelerna MC4 kontakterna är hane/hona och går inte att koppla fel. Det går också att köpa förlängningskablar så att man inte behöver pressa egna don och därmed införa fel/problem.

När man monterar dem så kommer förstås spänningen att stiga med vilospänningen ca 40V för varje panel som kopplas in. Dock så krävs det att du har smala fingrar för att nå in I MC4 kontakterna.
Bäst är att koppla ihop en mulen dag alt då inte solen lyser för fullt.

30 september 2015 13:23:22 +02:00, skrev Silltruten [via Solcellforum] <[hidden email]>:

[...]

Men... Jag har en liten taksnutt som går mot söder (22graders lutning) där jag endast får plats med 5 paneler. Samt så har jag ett uterumstak (11graders lutning) där jag får plats med 6 paneler. Går det med endast en MPPT tracker att ha 11paneler där hälften av panelerna har annan vinkling mot solen?

Jag har tänkt mig en växelriktare från SMA, de har ju endast 2st MPPT trackers. Kan de två olika MPPT trackerna ha väldigt stor differans på antal paneler/volt? (Tex 20 paneler på en och resten 12 på en annan mppt)

Kan man utan några specialverktyg/elverktyg koppla ihop allt själv fram till växelriktaren utan att förstöra för mycket?

[...]

To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
This post was updated on .
Ok, som jag trodde, då får jag sätta allt som ett lapptäcke på mitt "stora" tak västerut med 22 graders lutning.

Jag hade tänkt att köpa 100 meter kabel och fixa mc4 kontakterna själv. Är det något som kan bli problem?
Ska jag ha 4mm eller 6mm kabel?

Vad innebär det att tex SMA 7000tl har 4 stängar in? Ska jag sätta mina paneler i 4 strängar och vad har jag att vinna på det istället för 2 strängar när allt ändå är mot samma riktning/lutning?

Behöver jag ha en SMA8000 eller en SMA7000 till 8kwp åt väster?

Re: 8kwp - prejekt silltruten

magneten
Kör med 6mm2 kabel för mindre förluster.
Sma 7000 räcker bra.
Med 4 strängar menas att man kan paralellkoppla 2 likvärdiga strängar in på varje mppt,  detta görs väl dock enbart om man får för många paneler i varje sträng så att maximal strängspänning överskrids.

Ska du blanda olika montage lägen på samma sträng så bör de iaf ha samma azimuth och inte alltför olika vinkel för att inte få onödigt stora produktionsförluster (dock ej helt opimalt)

12 standardpaneler på en mppt är ok dock kan 20 på den andra innebära att du får en för hög spänning på den, prova att lägga in ditt projekt i SMA Sunny design innan du skrider till verket och kopplar ihop strängar paneler osv.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Ok, SMA Sunny design ska jag ta en titt på.

Ok, det känns som du öppnar upp en liten strimma av hopp att kunna använda mina två söderlägen med 5 paneler på 22graders lutning och 6 paneler på 12 graders lutning mot samma azimut (180grader).

Någon ide om var man kan läsa om förlusterna som kan bli på ett sådant montage av två olika vinklar på samma sträng?

Re: 8kwp - prejekt silltruten

magneten
Rent spontant känns det inte som att man kommer att tappa så mycket på bara 10 graders skillnad i uppvinkling, borde ju inte producera sämre än om om samtliga 12 panler varit monterade med 12 graders lutning,  vilket ju inte borde innebära mer än max 5-10% skillnad på helåret.

Ej helt optimalt men kanske ändå ok med tanke på merkostnader för mikroväxelriktare för några av panelerna.

Alternativet som jag ser det skulle ju vara ett solaredge system för hela ditt tak då du väl även hade en hel del skugga mm..

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Tänk så här
Om du har två strängar på samma mppt så får du det resultat som är på den sämsta strängen även på den som skulle gett mer

Re: 8kwp - prejekt silltruten

magneten
Precis min tanke och 12 graders lutning mot syd är ju helt klart ett klart godkänt läge!

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Hej,

Blev en 8,84kw anläggning och har idag satt upp dem och dragit alla kablar.

Blev 2 strängar:
18 paneler 36,6volt / panel
16 paneler 34,4volt / panel

Båda strängarna är oskuggade och samma riktning. Borde det inte vara samma volt/panel?

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Projektet är slutfört blev tillslut följande uppsättning:

34st 260w Wainco paneler på taket = totalt 8,84kwp
1st, 8,5kwh Kostal växelriktare.

Panelerna sitter i östlig riktning ~265grader, taket lutar 22grader. Panelerna är uppdelade i 2 strängar med 18 respektive 16 paneler. Strängen med 16 paneler kommer ha viss skuggning från träd i slutet av oktober till mars. Kablarna som används mellan paneler och växelriktare är 4mm och är totalt ca 100meter fram och tillbaka ner till växelriktaren.

Vill man titta mer på statistik så finns den på Kostals hemsida: https://www.piko-solar-portal.com/PlantShowGridPublic.aspx
Anläggningen heter:AoRH

Hittills har den presterar långt över förväntan sommartid, dock ska det bli intressant vad som händer nu under hösten med en del skugga på sträng1.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Arne
Det var fint!

Vad är det för taktyp? betongpannor, korrugerad plåt eller vad?
Vad använde du för montagesystem?

Vad hade du för bevekelsegrund att välja 4 mm solarkablar och inte 6 mm2?

Var monterade du växelriktaren? i vardagsrummet?

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Det är vanliga betongpannor på taket, tyvärr har jag inget namn på montagesystemet.

All hårdvara är rekommenderat av säljaren, men 4mm kablar blev det på rekommendation av SMAs mjukvara. Om jag förstod det rätt så är det först över 30 meter långa kablar man kan spara någon max någon% i strömflödet på DC med 6mm kablar.
Växelriktaren sitter i garaget, 20cm ifrån elmätaren på andra sidan väggen.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Betongpannetak. Då måste det vara takkrokar och långa alu-profiler som du använt.
Om du monterat själv borde du kanske veta vad det är för fabrikat på montagesystemet.
Har du korslagda alu-profiler eller endast ett enkel-lager?
I vilket läge monterade du modulerna? i porträtt- eller i landskapsläge?
Kändes montagesystemet stabilt?

Solarkabeltvärsnittsarea: Men du anger att du har växelriktare Kostal) inte SMA)!

Varför valde du Kostal växelriktare, vilka fördelar framför andra växelriktare övertygade dig?
Det är inte många här på forumet som valt Kostal.
Dan, är nog den ende,  här på forumet har en Kostal växelriktare. Den tjuter så högt i med obehaglig hög frekvens, att hans barn vägrar att vistas i källaren där den är monterad. Han var tvungen att bygga en mellanvägg, som ljudisolering.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Ser ut att prestera bra!

Undrar oxå om Kostal kommit tillrätta med ljudnivån på sina nya växelriktare?

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Japp, monterat det själv men det var inga märken på det. Men ja takkrokar och långa aluprofiler i enkelhet, det sitter riktigt stabilt, det är räfflade taggar man skruvar ihop takkrokar och aluprofilerna så de rör sig inte någonstans. Panelerna sitter som ett lapptäcke på taket i porträttläge för att få så lite skugga som möjligt.

Tyckte SMAs mjukvara var enkel så var det jag använde för viss kontroll av tex kabelstorlek. Kostal blev det pga priset var billigare.

Edit: min Kostal låter inte mer än Farsans 7.0kwh SMA växelriktare. Har aldrig hört något missljud med hög frekvens eller något sådant, fläkten hör man ibland men då blir man ju bara nöjd för då levererar den ju massa el :)

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Arne
Jag trodde kanske det står på räkningarna du fått av säljfirmorna,
vad du köpt för utrustnung.

Är takkrokarna justerbara?
Fick du lägga något mellanlägg mellan takkroksfot och tak?
Var det lätt att träffa prick i talstolarna med träskruvarna? Takkrokar skall ju skruvas i takstolarna(inte i råsponten). Vi hade problem med sådant, därför är jag nyfiken.

Vi fick greja mycket med mellanlägg när vi monterade och det var svårt att träffa rätt i takstolarna.

Såg dina takrokar ut såhär, fabrikat Renusol?

eller var det en av fabrikat Schletter

Angående högfrevent buller från växelriktare: Vi vuxna bullerskadade hör inte de höga frekvenserna, som är oerhört störande för barn, som inte ännu är hörselskadade.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Silltruten
Nix ingen av dem (liknar dock väldigt mycket den första men med större taggar). Nä står bara krokar, ändklämmor etc på fakturan.

Njea, det är några som inte sitter i takstolarna, behövde inte lägga någon mellanlägg.
Vi bor ganska högt på en kulle där höststormarna tar i ordentligt så har krokar en halvmeter mellan varandra på vissa ställen. Samtidigt så har jag popnitar fast vindavvisare i plåt för att säkra upp ytterligare.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

magneten
Låter bra med lite tätare mellan krokarna! Vanligt är annars ett takstols/krokavstånd på 1,2 m,  och då krävs det egentligen 3 st montageskenor/panel för att klara angiven snölast på 540kg/m2. (Enligt schettlers designprogram)

Panelerna kommer troligen inte att trilla i dessa fall med bara 2 skenor och 1.2m krokavstånd, det finns dock en riskall att krokarna böjs ned för mycket och kan knäcka den underliggande takpannor!

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Arne
magneten, vad menar du.
Anger Schletter att man skall ha 3 st alu-profiler under varje solcellsmodul i porträttläge, för att klara 540 kg last/m2 modulyta?  Det måste vara snö de tänker på. 540 kg snö per m2, blir ganska tjockt snötäcke.
ca 11 meter tjockt med nysnö.

Re: 8kwp - prejekt silltruten

Jo om man har 1.20  mellan takkrokarna, så är det vad deras designprogram säger. För ett tegeltak i mellersta Sverige med 25° lutning.
Design och dimensionering av montagesystem är viktigt, har fått med en beräkning på montagesystemet och dess komponenter på 22 sidor till mina offerter från en tysk firma, vilket jag tycker känns seriöst. Är oftast ett krav att man kan påvisa en korrekt montering vid ett eventuellt garantiärende på någon solcellspanel.

Se exempel nedan med 1.20 mellan  takstolarna.