8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

zdmh100

börjar nu bli klar med projektet, även om det kvarstår lite tuning och detaljer som t.ex backup-generator mm.

Projektet initierades våren/sommaren 2017 med inköp av solpaneler (Trina 275W mono), växelriktare (SMA TriPower 8000-20) och "in-roof" monteringssystem från franska IRFTS. Innan monteringen påbörjades, omisolerade vi taket på utsidan med BauderPir +, 140mm PIR-plattor som vi la ovanpå råsponten. Bonus med detta är att vi kan ta bort gammal plast/mineralullisolering på insidan, frigöra yta och träkonstruktionen andas fritt.

Monteringen av IRFTS "Easy Roof Evolution" gjordes på en kväll, och sen kunde vi lägga 30 x Trina 275W mono paneler på dom. Systemet ersätter takpannorna, och har fungerat perfekt.
Alla sladdar la vi ner en ledig skorstenskanal, och DC-kablarna blev stripsat på en stålwire för att undvika att dom drags sönder.
Systemet blev körd igång i januari 2018, och under 2018 gav installationen 9.464kWh solel, eller 1.074kWh/kWp. Inte illa. I det här läget hade jag ingen större ambition om energilager, med började kolla lite på vad som fanns. Gaspannan blev bytt till Nibe VVM325, som nu i januari 2019 blev kompletterad med Nibe F2120-12 luft/vatten pump (körde tidigare på elpatron i VVM325). Byte även ett par radiatorer till Ultra fläktkonvektorer.

Sen utökade jag systemet med SMA Home Manager 2.0, som gav mig möjligheten till bättre energistyrning. T.ex så kan systemet starta tvättmaskinen (Siemens Avantgarde) när det finns tillräkligt med sol. Home Manager kommunicerar med eebus till tvättmaskinen och jag installerade även några smarta kontakter från Edimax för att ha bättre koll på ugn och diskmaskinens förbrukning.

Jag ändrade nu lite på mitt case, och började ta fram en plan för ett (hybrid) off-grid system som på sikt skulle låta mig koppla bort e.on.
Hösten 2018 började jag hämta in batterikomponenterna; ett Tesvolt TS25 48v batterisystem (Samsung SDI celler) med 2 x 4.8kWh moduler totalt 188ah kapacitet, 3 x SMA Sunny Island 8.0H-12 växelriktare, Enwitec 200A batterisäkring och Enwitec ATS (Automatic Transfer Switch) som skiljer mig från nätet vid bortfall av eOn eller om nåt fel uppstår.

Monteringen blev klar nu i augusti / september. Fungerar nominelt dvs kör stora delar av dygnet på sol och/eller batteri. Håller på att kika lite på 3-fas dieselgeneratorer för att värkligen köra off-grid om jag vill ta det sista steget och klippa navelsträngen. Än så länge njuter jag lite av läget; i dag tex. är 91% av dom ~18kWh vi har förbrukat, egenproducerade.

Potensiella uppgraderingar:
- flera batterimoduler á 4.8kWh (max 25kWh i mitt rack, men kan utöka till 48kWh)
- pergola med transparenta solpaneler; utöka kapaciteten från 8 till 11-12kWh
- vattenmantlad kamin (byta ut existerande, sätta in 1500l ack-tank)

Här finns lite fotos på takrenovering, solcellsinstallation och batteriinstallation.
https://photos.app.goo.gl/YkdGKZ3zEH3edBAs9

Allt gött,
//Reidar

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

mattiasc
Vad kostade IRFTS systemet komplett med installationsmaterial?

Var köpte du det?

/Mattias

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

zdmh100
Tror det var omkring 12k nånting för ett system till 30 x 60-cellers panel i "landscape mode". Köpte direkt från distributör då jag startade eget enkeltmannaföretag för att enklare ta hom grejer. Hela solcellsinstallationen (materialkostnad) var på ca. 100k minus 30% som var bidraget den gången.

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

Gunnar
This post was updated on .
Här finns lite ideer att hämta för den som vill gå off grid. Det Självförsörjande huset ligger utanför Örebro och är inte anslutet till elnätet.

https://nseffektivareenergi.se  Klicka på Det Självförsörjande huset i spalten till vänster.

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

mattiasc
12000/30=400kr st låter klart prisvärt!

/M

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

zdmh100
Mattias, hittade precis fakturan. Kom ihåg lite fel; jag betalade omkring 21.000 ink moms för IRFTS Easy Roof Evolution, dvs. ca. 700 per panel. Totalfakturan med IRFTS, 30 x Trina 275W mono, SMA TriPower 8000-20, DC-kablar, säkerhetsbrytare, MC4 kontakter och frakt var på 98k ink moms, minus 30% solcellsstöd. Arbetet gjorde jag själv (minus inkoppling i elskåp, anmälan till eon mm.).
Men... det var i juli 2017 så priserna har nog ändrat sig sen dess.

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

mattiasc
Var det genom www.co2pro.se du köpte?

Har du en ritning över installationen som du vill dela, och/eller dimensionen på reglar du använde?
Jag har läst installationsinstruktionen, men tar gärna all hjälp jag kan få.
Dina Trina paneler är 1650x992x35?

/Mattias

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

zdmh100
Japp, co2pro och 1650x992x35.
Projektplanen bifogad (om det funkar).

//Reidar

Sent from my Samsung Galaxy smartphone.

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/8kW-hybrid-off-grid-i-Limhamn-tp5017544p5017552.html
To unsubscribe from 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn, click here.
NAML

Demo 8kW (Liggande 6x5) - Easy Roof Rapport.pdf (492K) Download Attachment

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

mattiasc
zdmh100 wrote
Projektplanen bifogad (om det funkar)
Funkade fint, tack!
/Mattias

Re: 8kW (hybrid) off-grid i Limhamn

zdmh100
Bra. Som underlag använde jag 2 x 120x45 med 10mm distans. Diskuterade det med IRFTS, och det var helt ok. 250x45mm skulle vare specialare = alltför dyrt. Köpte standard 120x45 och 45x45 i C24 kvalitet (Hornbach).
Hos mig blev det ca 140lpm 120x45, och 70lpm 45x45. Jag vill även rekommendera 45mm ströläkt så du får bra med luft under panelen = bättre kylning = bättre effekt.
Forsök även att bygga med bra ventilation vid takfot och nock, så du får optimal konvektion/luftflöde.

mvh. Reidar