7,42kW i Eskilstuna

lunxer
Beställde i måndags (2016 08 15) ett paket med 28st SOLARWATT BLUE 60P 265W  på totalt 7,42kw.
Monteras liggande på Schletter-system för att få plats med så många paneler som möjligt.

Fick 4 timmar montagehjälp för att komma igång och redan på tisdagen (!!) började vi arbetet då både säljaren hade tid att montera och att allt förutom växelriktaren fanns hemma (kommer förhoppningsvis tisdagen 2016 08 23)

Azimuth:0° och 27° lutning.

Blev lite regniga dagar så installationen har dragit ut lite på tiden, men hade räknat med att få upp sista 6 panelerna i kväll.

Växelriktaren är från SMA: STP 7000TL-20

Re: 7,42kW i Eskilstuna

Re: 7,42kW i Eskilstuna

lunxer
Förhoppningsvis så kommer växelriktaren i morgon och elektriker på onsdag, lite osäker på vad som behövs göras för att driftsätta: jag har föranmält till nätägaren, jag är momsreggad.

Re: 7,42kW i Eskilstuna

Intressant projekt du har. Ingen annan här på forumet har valt solawatt-moduler.
Skulle du inte kunna göra en snygg uppställning av ditt projekt, och lägg listan alldeles i början av din tråd, likt:

Projekt 7,42 kWp

28 st solcellsmoduler SolarWatt blue 60P  265 Wp.
1 st växelriktare SMA STP 7000TL-20.
1 st DC-brytare, fabrikat?
1 st överspänningsskydd DC-sida, för 2 st MPPT, fabrikat ?

montagesystem Schletter:
40 st takkrok, typ?, rostfri.
80 st tallrikskalleskruv 8x80 mm, rostfri.
18 st alu-profiler SoloLight à 6 m.
40 st spärrtandmutter M10, rostfri
40 st skruv M10x25, rostfri.
26 st mittmodulklämmor, alu.
8 st ändklämmor, alu.
4 st potentialutjämningsklämma, rostfri

Solcellsmoduler monteras i landskaps-läge, 2 rader med 14 st i varje rad.
Korslagda alu-profiler eller enkel-lager?
solarkabel: Solarflax 6 mm2.
25 m potentialutjämningskabel, gröngul, 6 mm2 (jordning alu-profilerna)
Växelriktaren monterad i källaren?
Hur många solscellsmodulsträngar, en eller två?
Har du något som skuggar modulerna?

Tak
azimut: 0 grader(dvs rakt mot söder)
takvinkel: 27 grader
Taktyp: betongpannor
Avstånd c-c takstolar: 1,2 meter

Det är nämligen väldigt bra för ny-intresserade att se vad du använder för material.
Detta så de kan lära och våga ta steget och själva bygga en anläggning.

När det gäller driftsättning:
Det är elfirman som föranmäler till din elnätsägare.
Han skall även sedan färdiganmäla anläggningen, pga då kan elnätsägaren komma och byta elmätaren till en 2-vägs. Ev. tillåter din elnätsägare inte att du tar anläggningen i drift förrän elnätsägaren har bytt elmätaren.

Du kan väl också anmäla din anläggning till energimyndigheten och även ansöka om elcertifikat och ursprungsgaranti för din anläggning, och även ansöka om att öppna ett Cesarkonto(dina elcertifikat hamnar där) hos energimyndigheten. Dessa 3 saker är nog inte nödvändiga för att få köra igång, men bra för dig att göra.

Re: 7,42kW i Eskilstuna

lunxer wrote
Förhoppningsvis så kommer växelriktaren i morgon och elektriker på onsdag, lite osäker på vad som behövs göras för att driftsätta: jag har föranmält till nätägaren, jag är momsreggad.
En liten lista med att göra saker:
1 föranmälan = klar
2 momsreg = klar
3 ansök om bidrag hos energimyndigheten (ej nödvändigt men bra)
4 ansök om elcert och ug (ej nödvändigt men bra)
5 När allt är inkopplat, en färdig anmälan till elnätsägaren
6 elnätsägaren byter elmätare
7 du måste ha ett försäljnings abonnemang/avtal med din elleverantör
8 kör igång.

Om du har en elmätare som inte mäter åt två håll (som den nya ska göra, den gamla mkt tveksamt), så kommer du att få betala för all ström som går över elmätaren. Dvs både den du köper och den du säljer. De gamla mäter bara flöde och har ingen koll på åt vilket håll strömmen går.

Re: 7,42kW i Eskilstuna

lunxer
Tack för listan!
1,2,3 är färdigt, resten har jag på att göra listan :)
Kan jag fixa nya avtalet (tänkte ta vattenfall) innan det är i drift?

Tydligen så är min mätare redo för mätning åt bägge håll, behöver bara en uppdatering av mjukvara.

Återkommer med en lite snyggare lista på komponenter.

Re: 7,42kW i Eskilstuna

Arne
Avtalet för försäljning av din solström till t.ex. som du anger till Vattenplask,
kan du klar upprätta nu med en gång. Alltså innan anläggningen är klar.
Du behöver nog då en anläggningsId för din solsströmsproduktionsanläggning. Det nummret skapar Vattenplask, om de är din elnätsägare. Som du vet har din energiförbrukningspunkt en anläggningsId, men din solströmsproduktion skall ha ett eget nummer.

Det är dock viktigt för din ekonomi att du får anständigt betalt för din solström.

Det finns en uppställning här i forumet över vad olika firmor betalar dig för din solström.
Se https://docs.google.com/spreadsheets/d/1frGB8aGiBp3qxZG-v2hgI5oZdkI7LOnfb7AWhYxBehU/pubhtml?gid=0&single=true

Re: 7,42kW i Eskilstuna

lunxer
Nu är anläggningen i drift, men tyvärr riktigt mulet och regn hela dagen. Trots detta så gav det åtminstone 3 kWh från 13, ska bli kul att se vad det blir i morgon med massor av sol!

Re: 7,42kW i Eskilstuna

BengtK
grattis !
Du har nästan samma förutsättningar , som jag har !
( Bortsett från den geografiska placeringen !)
Kan ju bli intressant att jämföra utbytet i framtiden.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27