7,15 kW i Tullinge

DPlars
Lite om projektet
Huset förbrukar 6100 kWh och solcellerna kommer producera ungefär det, kanske lite mer. Får stänga ner om de blir för mycket. Azimut 35 grader, taklutning 45 grader med taktegel i Tullinge (Södra Stockholm). Solpanelerna placeras i 2 rader om 13 paneler högst upp (se bild nedan) och tar nästan halva taket i anspråk. Växelriktare monteras på gavel (utomhus) för bättre kylning och för ljudet.

Skugga
Läget är inte optimalt. Det är en del skugga, framförallt efter kl 15:00. April till september förmodligen skuggfritt till 16:00. På sommaren till 17:00. Kommer ta ner 2 träd nästa helg för att få bort morgonskugga och en del av kvällsskuggan. Se bifogad pdf för bilder. Skuggning_av_hustaket.pdf

Uppdelning av slingorna
Oklart om jag kör varje rad som en slinga, alltså 2x13 eller om jag kör de högra 14 som en och de vänstra 12 som den andra. Det som talar för det sista andra alternativet är att skuggan kommer från vänster och då blir den högre strängen skuggfri ca 1 timme extra.

Alternativ 1

Alternativ 2

Projektplanering
• Januari - februari – Planering och ta in offerter.
• Beställde allt den 28 februari.
• 28 februari - anmälde om solcellsbidrag – Fick besked om att nuvarande pengar är intecknade och jag är ställd i kö.
• Vecka 10 – förmodad leverans av AC/DC-brytare.
• Vecka 10 - 11 – förmodad leverans av paneler, växelriktare och monteringssystem.
• Montering av takfästen när snön smält och det har blivit lite varmare, förmodligen april månad.
• Montering av solpaneler och inkoppling. Slutet av april.
• Igångkörning i maj månad om allt går som planerat.

Kostnader

Ska försöka uppdatera när jag kommit igång på taket. Just nu är det 2 dm snö där.

Re: 7,15 kW i Tullinge

magneten
Du har inte funderat på en 7 eller 8 kw växelriktare istället? Kanske skaffar du elbil i framtiden och då  vill montera upp några paneler till.
Är inte alltid så stor prisskillnad på att gå upp en storlek eller två då det förmodligen bara är mjukvaruskillnader mellan de olika storlekarna i ett visst intervall.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Funderade först på en större växelriktare på 7 kW. Tanken var som du säger om man skulle skaffa en elbil i framtiden Men min nuvarande bil kommer jag har minst 5 år till så det kändes för avlägset.

Min elförbrukning kommer säkert också gå ner en del, har inte mer än 10 cm isolering på vinden så där finns det besparing att göra. Anläggningen kommer förmodligen överproducera med minst 500 kWh på sikt. Om jag senare skulle slänga upp några extra paneler för att driva elbilen så skulle jag nog inte tappa för mycket i produktion.

Framtiden får visa hur det blir.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Nu har utrustningen levererats. 1 vecka från beställning till leverans måste jag säga är helt ok.

Nu får bara snön smälta bort så man kan ta sig upp på taket. Med tanke på 9,5 m fallhöjd så går jag ogärna upp när det är halt, även om jag naturligtvis har sele fäst i ett nockräcke.

Re: 7,15 kW i Tullinge

Morby
Kul!
Det är bara att önska lycka till och ta mycket bilder på monteringen sedan när snön har smält bort.

Och varningsdekaler gjorde jag själv via ett tryckeri som tryckte upp i plast i A4 storlek. Underlag för dekaler finns här på någon annan plats som jag inte minns nu här på forumet.

Re: 7,15 kW i Tullinge

Snyggt med helsvart paneler!

Re: 7,15 kW i Tullinge

Perwis
Vad trevligt! Har själv planer på ett liknande system.
Har du hittat någon elektriker?
Vad var det för dc-ac brytare du köpte?
Är priserna du angett inklusive frakt?
Skruvar du upp växelriktaren själv?
Hur är det med bygglov i Tullinge? Behövde du söka det?
Uppdatera gärna hur projektet fortskrider.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
I Botkyrka kommun behövs inget bygglov för solceller enligt https://www.botkyrka.se/bo--bygga/bygglov/bygglov-a-o/solceller.html

AC-brytare fungerar nog de flesta som brytare 3 faser + nollan. Min är på 16A. DC-brytaren är denna (4-pol 16 A): https://www.elbutik.se/product.html/garo-sakerhetsbrytare-dc?category_id=1907

Frakten ingick när man köpte för över 60000 kr så den ingick i priset. Allt levererades från en leverantör i Stockholmstrakten.

Har inte hittat en elektriker men ska försöka skruva upp växelriktare och solpaneler själv. Gäller att hitta en vettig elektriker som inte vill gå upp på taket och koppla utan överlåter det till mig. Har köpt en skyddsplåt så jag har ett brandskydd mot fasaden. Monterar växelriktaren utomhus.

Som det ser ut nu så väntar jag på att snön ska åka av och temperaturen ska gå upp. Tog ner två tallar i helgen som skuggade lite. Lite tråkigt att ta ner så gamla träd (ca 140 år) men så fick det bli.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Var uppe på taket idag och testade passformen på takfästena.

Som jag ser det måste jag lägga i en träbit vid sidan så att fästet har något att vila på och inte vickar i sidled. Lätt fixat.

Jag antar att det räcker med 2 mm mellan fästets underkant och underliggande panna? jag testade och trycka så hårt jag kunde och pannan höll.

Sen måste takpannan kapas ur i toppen med några millimeter. Köper fler takpannor imorgon och kapar på mark och byter de som sitter uppe.

Nu till det verkliga problemet. Enligt Trina solar måste solpanelen vila på profilerna maximalt 1/4 från varje kortände. Om jag fäster profiler var tredje rad så får jag ett avstånd mellan profilerna som är 113 cm. Panelen är 165 cm vilket ger (165-113)/2 = 26 cm från varje kortände.

Eftersom profilen är 4 cm så ger det då 28 cm från varje kortände. 1/4 av panelen är 41,25 cm och de förborrade hålen för infästning (som kan användas istället för klämmor) sitter på 33 cm från kortänden.  Ska jag nöja mig med 28 cm från varje kortände eller ska jag försöka öka avståndet på något sätt? Taket har ju 45 grader lutning så någon snöbelastning är inte att tala om.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Uppdatering - Solen sken och jag monterade de 8 första krokarna. Gick bra, men omständigt att flytta stegen hela tiden. Har tre krokar kvar så är nedersta raden färdig. Då kan jag använde den att stå på när jag monterar resterande rader. Fortsättning nästa helg.

Han även med att montera upp växelriktaren på gaveln. Monterade först ett plywood på 15 mm för styvhet och sedan en galvad plåt för brandskydd. Drog i M8x100 Fransk skruv genom panel och bakomliggande spikläkt. Ska även dit med ett skydd ovanför så att snö inte täpper igen ventilationshålen. Finns plats att montera både DC och AC-brytare nedanför växelriktaren.

Re: 7,15 kW i Tullinge

JonteY
Har du ingen möjlighet att sätta växelriktaren inne?

För min del värmer jag mitt hus 9 månader om året så jag tar gärna spillvärmen inomhus...
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: 7,15 kW i Tullinge

tor_fransson
DPlars wrote
[...]

I instruktionen för mina Trina-paneler som också är 165cm, men blåa poly, står det i monteringsanvisningen att man får montera mellan 1/8 och 1/4 in på panelen, alltså allt mellan 21 och 41cm, om lasten är över 2400MPa, och om lasten är under 2400MPa får man montera ända ut i kanten. Vad är det räknat med för vindlast på ditt tak?
Jag satte också mina på tre pannors avstånd, kändes rimligt.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Har plats att montera den inomhus men valt bort det alternativet.  Vill inte ha ljudet från den inne och tror att kylningen blir bättre ute.

Re: 7,15 kW i Tullinge

magneten
Bara den inte monteras i direkt solljus så..dock så är Fronius och SMA växelriktare väldigt tysta och känns bättre att ha den inomhus med stabil temperatur och skyddad från väder vind och tjuvar då den ju ska hålla iaf i 15 år..

Avståndet från takkrok och till underliggande panna ska iaf för schettlers krokar vara
3-5mm.

Re: 7,15 kW i Tullinge

Montera den inne.
På sommaren kyls den bättre inne än ute.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Nu så har jag kommit igång med att montera alu-profilerna. Har hunnit med 3 av 4 rader. Har gått bra, men svårt att röra sig på taket eftersom lutningen är så stor, så det går långsamt (men säkert) framåt. Aluprofilerna är för långa för tillfället, men jag hade svårt att kapa dem i exakt längd i förväg eftersom skarvarna lyckades komma precis på takfästena. Kapar efter montage av panelerna.

Fästena monterades i takstolarna i de flesta fall skulle det visa sig. När jag tittade på kallvinden där takstolarna är frilagda, såg jag igår 2 skruvar sticka fram genom råsponten, 1 cm vid sidan om takstolen! Som tur är finns det fler skruvhål i fästet.

Fortsättning följer...

Re: 7,15 kW i Tullinge

TommyE
Om det inte är för besvärligt att skruva ut de skruvarna igen, så kan du alltid dra fast en 2*4tum i takstolen och låta skruvarna gå ner i den.

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Uppdatering.

Idag fick jag upp första raden med 13 paneler. Jag var uppe på taket i 6 timmar och drog upp panelerna och skruvade fast dem, samt kapade alu-profilen. Sedan hade jag en medhjälpare som matade med paneler som jag drog upp. Gick smidigt men det tär på kroppen, framförallt armar.

Imorgon monterar jag jordning och rengör panelerna. Nästa helg monterar jag nästa rad.

Om ni vill se hur jag fick upp panelerna så kan ni titta här : https://photos.app.goo.gl/noPXzrBpbSzLiUnX2 OBS! inte att rekommendera om man saknar armstyrka. Hade de varit 5 kg tyngre så hade jag nog inte orkat.

/Daniel

Re: 7,15 kW i Tullinge

DPlars
Uppdatering

Nu är panelerna färdigmonterande på taket. Sista raden gick smärtfritt. Lutade en lång stege och sköt dem framför mig. Hur smidigt som helst. Har mätt och fått uppgiven spänning så allt ser rätt ut.

Monterade ett kabelskydd för 4 solcellskablar och jord och inväntar nu elektriker som ska monterare brytare, växelriktare och säkring. Vi hade en diskussion om att placera säkringarna i min huvudcentral som har plats för detta. Men då blir det konstigt om man bryter strömmen för centralen men solcellernas ström fortfarande kan vara aktiv. Så elektrikerna ville att vi monterade dem i separat central. Återstår för mig att borra hål genom väggen och sticka in ett VP-rör.

Gissar att jag får vänta 4-6 veckor innan både elektriker och vattenfall är färdig med sitt.

Re: 7,15 kW i Tullinge

Alla växelriktare som avses kopplas in mot svenska elnätet måste ha ö-driftskydd. Dvs ett skydd som inom delar av en sekund stänger av växelriktaren om spänning på dess AC-utgång skulle falla bort, eller falla under eller över visssa värden.  Det är en säkerhetsdetalj. Det kanske din elektriker inte känner till?

Fronius har ett intyg därom "Anti islanding protection Fronius ...." Fick du inte det av säljfirman?

Vi har solarEdgesystem men vårt elnätsbolag frågade aldrig efter separat anti-ö-driftintyg.
De nöjde sig med vanliga intyget att växelriktaren uppfyller normen SS 50438.
12