6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Arne
Pulverlackade med 0,100 mm färgskikt, säger du. Med dina "100 my", gissar jag du egentligen menar 100 mikrometer? Det låter inte särskilt mycket med 0,100 mm färgskikt, inte.

Ofta när det gäller garantier, så kanske möjligen garantiutställaren ger dig i bästa fall nya montagedetaljer, som ersättning för de sönderrostade, men ersättning för jobbet att byta ut dem brukar inte ingå, utan får man själv bekosta och kan kosta mer är de sönderrostade plåtbitarna.

Förresten vad är magnelis för material? Är det någon magnetisk legering?

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Frasse
Kikade lite i CW Lundbergs produktkatalog. Om alla fästen och fästdetaljer är inköpta hos dom hade jag inte oroat mig, det känns spontant som att de skulle ha för mycket att förlora på att sälja en undermålig produkt. Eftersom ert tak inte blir fullt utnyttjat med moduler så bör det inte vara omöjligt att klättra upp och ta sig en titt på de fästen som man kan se en gång per år för att hålla lite koll på det hela.

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Efter några dagars stiltje på taket och vinterns intåg så har det hänt en del idag.
När jag kom hem från jobbet så fanns det ytterligare nio paneler på taket så nu är det bara två till som ska upp. Rör och kabeldragning har även den kommit ganska långt och montering av växelriktare och solkretsarmatur är påbörjad.
Igår blev jag uppringd av min nätägare som ville komma och byta elmätare så det är nu inbokat till fredag nästa vecka.
Det var tyvärr för mörkt för att fota men jag ska fixa det när jag är hemma i dagsljus nästa gång.
6.36 kWp: 24 st Luxor Ecoline 265W, Fronius Symo 6.0-3-M. Monterade med någon grads fel i sydlig riktning.
Utöver detta 4 st solfångare för värmeproduktion.
SolarWeb

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Idag lyckades jag ta ett foto.

Alla paneler är nu uppe på taket och snön har töat lite.
Det återstår fortfarande kabel- och rördragning inne, men jag hoppas att det blir gjort under nästa vecka så allt är klart på fredag till elmätarbytet.
[...]

TommyE
Snyggt

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

magneten
Elmätaren är ju inga problem att byta även om anläggningen inte är klar. Vad har du för nätbolag? De verkar iaf vara snabba o bra,  en granne har Vattenfall och han har väntat på mätarbyte sedan mitten av juli, trots en massa påstötningar alla frågor de haft har han svarat på direkt....

Ser ju ut som att det finns lite plats över oxå :) tråkigt med skorstenen nere på taket bara...

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Jag är med på att elmätaren kan bytas innan allt annat är klart, jag är bara så otålig och ser fram emot att se anläggningen i produktion. Det har varit en riktigt fin och solig dag idag så jag har försökt att kolla lite på hur skuggorna rör sig för att få uppfattning om hur mycket som skuggas nu när solen går ganska lågt.
Skorstenen har inte skuggat någon panel mellan 08:00 och 13:00, däremot blir det lite skugga från en telestolpe. Stolpen hade jag faktiskt inte räknat med, men det spelar kanske inge större roll eftersom det bara är nu på vintern den påverkar.
Jag ska försöka få upp lite foton ikväll.

När det gäller nätägaren så är det ett kommunalt bolag och efter att vi lyckades få in rätt blanketter ifyllda på rätt sätt (det blev ett omprov) så ringde dom dagen efter och ville komma och byta mätaren, jag fick skjuta på det till nästa vecka för att det ska passa med jobbet.
[...]

Här kommer ett foto där man ser skuggan från telefonstolpen, man kan också se att skorstenen inte utgör ett så stort problem.

Jag tog detta foto 12:54 igår.
Av någon märklig anledning så noterade jag precis samma sak som dig magneten så fort allt var uppe, det finns ju lite plats kvar på taket...
[...]

Jag har för mig att det är ofördelaktigt när skuggan från en stolpe,
går så som hos dig, nämligen parallellt med modulernas kortsida.
Då skuggas nämligen ständigt ca 6 st solceller av de 60 st i modulen, när skuggan vandrar från vänster till höger över modulen.

Du har säkert 3 st by-pass-dioder i varje modul.
Det sitter säkert en by-pass-diod över 20 solceller.
Skuggas en enda av de 20 solcellerna i en sådan grupp, så leder by-passdioden förbi strömmen från de övriga oskuggade modulerna i samma sträng. Resultat blir att hela spänningen i den 20-gruppen, 20 x ca 0,5 V = 10 V förloras. Samma för de andra 2 st 20-grupperna i modulen. Modulen ger alltså inget bidrag alls till strömproduktionen. Det är litet värre än så, by-passdioderna orsakar ett spänningsfall, inte mycket, men ca 0,3 V per by-passdiod, alltså 3 x 0,3 = 0,9 Volt per skuggad modul.

Det är faktiskt bättre om solskuggan vore horisontell. Då drabbas samtidigt i en modul bara en enda 20-grupp solceller av skuggan, då skuggan vandrar från vänster mot höger över modulen.

Titta litet på:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-tp5009209.html

Du har inte nämnt hur du skall stränga din anläggning. Du har 24 moduler.
Du kan inte ha alla 24 modulerna i en enda sträng, pga växelriktaren pallar inte då den höga tomgångsspänningen. Det kan dock fungera ett par månader med 24 st moduler i en sträng,
men kanske framåt april/maj knäcks växelriktaren av överspänningen.

Skorstensskuggan på dina solfångare, är inget problem. De innehåller inga solceller, som är knepiga vid skuggning. Dessutom omvandlar de solbestrålningen till varmvatten med ca 80 % verkningsgrad, medan en solcellsmodul har en verkningsgrad på ca 15 %, men man får då istället energin i mycket högvärdigare form, nämligen som elström.

Det skulle inte förvåna mig om den stolpen, en mörk natt, råkar utsättas för bäverangrepp och faller.

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Jag känner igen det där med skuggans riktning i förhållande till panelernas uppbyggnad.
Jag höll på i somras och tittade på skuggor på taket men med solen högt så utgjorde stolpen inget bekymmer.
Den där stolpen skulle åndå gärna få försvinna för min del, men jag tror inte mina grannar håller med om det. Sex hus delar stolpen för telefonanslutning, nedgrävd ledning till stolpen, därefter luftledning till husen. Tvåtråd luftledning är ett riktigt robust system för framtiden... jag har själv i min iver att vara en bra granne lyckats riva ner grannens ledning när jag beskar ett träd så att grenarna inte skulle riva ner ledningen.
Det enda komiska med det var att jag fick se en höjdrädd linjemontör ta sig upp i stolpen och byta tråd, det var nog någon form av inofficiellt världsrekord i långsam stolpklättring.

Jag försökte se hur kablarna är dragna för att lista ut strängindelningen, jag tror att dom nio till vänster och den ensamma panelen utgör en sträng och dom fjorton till höger utgör en sträng. Jag är dock inte helt 100 på det, jag får kolla med montören när jag träffar honom nästa gång.
Vad är för-/nackdel med olika strängindelningar?

[...]

Du kan själv räkna ut vad du får för kWh-skörd för olika kopplingar för dina moduler.
Det gör du via Fronius web-beräkningsprogram:

http://fronius.solarconfigurator.de/Solar.Configurator/

Vid fliken "NEW" precis efter du har accepterat deras villkor.
Där finns tre olika val, nämligen "Quick mode", "Individual inverter layout" och "Modul array calculation".
du skall välja "modul array calculation", så beräknar programmet även kWh-årsskörden.
Du skall först välja din ort. Sedan välja dina modulfält(PV generator) och antal moduler i varje fält.
Där få du välja 10 st för PV generator 1 och 14 st för PV generator 2.
Sedan kan du se vad du får för kWh-skörd om du har 12 st i varje modulfält.
Du får testa. Tyvärr är det ett långsamt program, man får ha tålamod.

Det är viktigt att du väljer "with economic efficiency" när du skall göra "create rapport" dvs skapa rapporten, annars får du ingen kWh-årsskörd.

Men denna beräkning måste väl din solcellsfirma redan ha utfört. Den skall de lämna till dig.
Det gjorde de troligen redan i sitt anbud till dig.

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
En kort uppdatering på läget!
I fredags hade vi besök av elnätsägare, elektriker och solcellsmontör. På fredagskvällen startades systemet upp och i lördags producerades den första elen!
Vädret har inte varit något vidare än men några kWh har vi i alla fall skrapat ihop.
Fantastisk känsla att se mätaren på växelriktaren!
[...]

Mono Wafer
Tråkig årstid att starta upp en anläggning på, men ändå roligt och spännande. Lycka till med producerandet.

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Jag var hemma en sväng idag på lunchen och passerade likriktaren, det var lite solsken på förmiddagen och dagens skörd var då 5,6 kWh. Jag har ju inte så mycket att jämföra med men det var ändå riktigt roligt att se att mer än en fjärdedel av dygnsbehovet var producerat.
Även solpanelerna levererade värme idag.
[...]

lunxer
Förhoppningsvis så har du även timavläsning på konsumtionen och kan därmed slippa dygnets dyraste spotpriser :)

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Anläggningen har nu varit igång några veckor och vi har fått vår första elräkning där även produktion framgår. Vi har levererat 15 kWh ut på elnätet mellan den 18.e och 30.e november, inte så mycket kanske men det känns ändå stort.
[...]

Jo så här års går ju den mesta elen direkt in till husets elproduktion.. men alltid lika trevligt med några egenproducerade Watt :)

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Nu börjar systemet ge mer och det börjar bli lite dagar där produktionen överstiger vår snittförbrukning/dygn.
Jag gjorde även en upptäckt för ett tag sedan att våra solceller inte är på 260W utan det är 265W paneler som vi har fått, så det är ett 6,36Kw system vi har.
[...]

Har du loggning någonstans, ex PVoutput? Vi kommer snart ha 6,1kWp och det vore skoj att jämföra med en liknande anläggning.

Re: 6,24 kw solceller + solfångare i Skaraborg

Daniel 01
Jag tror att jag har lyckats få in en länk till min loggning i min signatur nu.
6.36 kWp: 24 st Luxor Ecoline 265W, Fronius Symo 6.0-3-M. Monterade med någon grads fel i sydlig riktning.
Utöver detta 4 st solfångare för värmeproduktion.
SolarWeb
123