5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

maba
Min första post men nu är det dags för solceller på garagetaket! Bidrag är beviljat (Dec 2018...) med 30% och jag siktar på att hamna under 10 kSEK/kW efter bidrag.
Taket är 9,43 m långt och har 4,3 m bredd så jag hoppas kunna få plats med 2 rader med 9 paneler.
-> Hur nära takkanten kan man sätta panelerna?

Jag kommer troligtvis att köra svarta Heckert NeMo 60M 310 W vilket då blir 5580 W och en Fronius 6 kW eller SMA 6 kW omriktare. Garagetaket har 22 graders lutning och jag kan ha lite skugga från grannhuset när solen står lågt.
-> Är det bättre att dela upp panelerna på två strängar med 9 paneler eller köra alla 18 i samma sträng?
-> Enligt SMA konfiguratorn så får jag bättre utnyttjande med en sträng men om man kör med en övre och undre sträng kanske den övre strängen kommer igång tidigare?
-> Kan man växla och köra en 18 sträng april-sept och sedan växla över till två 9 strängar?

Jag har också funderat på SolarEdge's omriktarlösning men den blir nog ganska mycket dyrare och jag har inte jättemycket skuggning. Det som skulle motivera SolarEdge lösning är mer möjligheten att kunna övervaka paneler på modulnivå och ta extrakostnaden på "hobbykontot"
-> Vad är erfarenheterna här? Är det värt att gå på SolarEdge?

Jag har elbehörighet inom familjen så vi tänkte göra allt själva. När det gäller montage så blir det antingen Heckerts montagesystem men jag har även fått tips om förankring med fästen som sticks ut på sidan av betongpannorna. Då skruvar man i råsponten och behöver inte slipa ur pannorna i nederkant som man gör med vanliga krokar.
-> Några erfarenheter och tips kring detta?

Tack för support!

Re: 5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

ilPadrino
Hej,
Jag är också på g att montera paneler på garagetaket.
Vilket läge är ditt tak? Varför inte montera på båda sidor? Skuggar huset så mycket?
Jag kommer att sätta mina paneler ca 20 cm från takkant. Jag byter också till plåttak från tegelpannor. Enklare montering och billigare monteringsmaterial.

Re: 5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

maba
Taket är riktat mot SSÖ så det är ganska nära norrläge på andra sidan. Garaget är bara några år så det känns synd att plocka ner ett nytt tak och ersätta med plåt även om det skulle bli lite billigare.

Re: 5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

magneten
Kör på SMA eller Fronius, 18 paneler i en sträng blir bäst då du snabbare kommer upp i riktaren startspänning!, men varför inte ta en lite större riktare och även sätta upp lite paneler på huset direkt? Ty de flesta som börjat med solceller önskar alltid att de byggt större och mer direkt från början.

Re: 5,6 kW på garagetak - montage och projekteringsfrågor

maba
Det blir nog Fronius i en sträng. Jag har fortfarande mer bidrag att använda men villataket är 38 år gammalt och jag väntar nog några år och sätter upp solceller på villataket i samband med att jag lägger nytt tak. Annars får jag plocka ner solcellerna om några år igen.