4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
16 st 250W paneler i Västsydväst läge och en SMA Sunny Tripower5000 TL. Jag vet att invertern är överdimensionerad men tanken är att bygga på fler paneler framöver.

4 Alu skenor på plats på taket och 4 tillkommer varav en nära ett takfönster...
Bilder kommer snart.
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
This post was updated on .
Det är ett glapp till fästet på takkroken.

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
This post was updated on .
Jag har kapat distanser av 25mm plank för att fylla ut glappet.

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
This post was updated on .
En diamant skärare till kapmaskinen gav väldigt snygga snitt när Jag justerade takpannorna så att de passade över takkrokarna.

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
This post was updated on .
Det blir 2 serier aluminiumskenor med fyra skenor i varje. Här är tre skenor i den första serien på plats. Den fjärde skenan ger mig bekymmer eftersom takstolarna (naturlighvis) tog slut över takfönsterna som skymtas till höger i bilden.

Jag har försökt titta och känna i ett ventilationshål för att ta reda på vad som finns under skivan som läkten ligger på men är väldigt osäker på vad som kan bära snöbelastade solpaneler. Är det någon som vet hur takkonstruktionen kan se ut här eller är det någon som har en idé om hur jag annars kan fästa takkrokarna?

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

nelos
Hur ser det ut längst upp på vinden?

Även om övervåningen är inredd och har fönster så finns det väl en liten vindsdel där man kanske kan se hur takstolarna ligger på den del där fönstret är.

Det naturliga vore väl att lägga fönster mellan takstolarna, men det fungerar ju bara om bredden är mindre än avståndet mellan takstolarna som normalt är 1,2 m.

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Ja det vore naturligt om takfönsterna låg mellan takstolarna men det gör dom tyvärr inte.

I krypvinden kan man se takstolarna ner till 2:a panelkroken. Därefter övergår krypvinden till taket i vardagsrummet. Takstolen går här mellan innervägg och yttervägg och här kan man alltså inte se hur det ser ut, men när jag knackar på taket hör jag att takstolen fortsätter ner till den 3:e takkroken uppifrån, men inte fjärde.

Nu har jag har jag som tur är upptäckt att det går en stadig regel horisontellt (avbärare?). Jag tror nog att jag kan fästa takkroken i den om jag vinklar ett par/tre långa skruvar som når ner till regeln.

Fortsättning följer.
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Jag gjorde så att jag drog in två 140 mm skruvar som nådde ner till avbäraren. Nu sitter takkrokarna som berget. Imorgon börjar jag installera solpanelerna

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

verkar vara Schletter takkrok du köpt och ser ut som den kraftigare typen med 180 mm fotplatta?
Det knepiga är att på Solel Dalby's nätbutik är det bild på  Schletter 150 mm fotplatta! Eller begärde du att få den kraftigare?

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Jag valde inte takkrok själv utan köpte ett paket med solpaneler, inverter  och fästkompenenter etc, men du har rätt takkrokarna är väldigt rejäla.
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Idag stannade arbetet av lite pga regn och för att jag spenderade en stor del av dagen på jakt efter en momentnyckel som krävs för att fästa panelerna på skenorna. Vi fick åtminstone upp fyra solpaneler.

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Idag fick vi upp samtliga paneler. Jag frågar mig nu om panelerna behöver jordas... Det står inget i monteringsinstruktionen om det så jag antar att det inte är nödvändigt. Är det någon som tycker att det ändå är en god idé? Hur jordar man panelerna i sånt fall?

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

magneten
I monteringsanvsiningen till mina REC paneler fanns det väl beskrivet hur jordningen kulle ske. http://www.recgroup.com/en/Downloads/Product-downloads/?feed=Installation%2band%2bmaintenance

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Tack. Det var bra monteringsanvisningar!
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Nu arbetar jag med kabelföringen. Jag tänkte dra 4mm kablarna på taket, under pannorna upp till nocken. Där borrar jag hål ner till krypvinden. Från krypvindean drar jag kablarna i ett platsrör ner till takfoten. Därefter drar jag kablarna längs utsidan på fasaden ner till våningen under där jag borrar hål i ytterväggen in till tvättstugan där elskåp och inverter är placerad. Jag är inte jättekunning när det gäller el men jag hoppas att det blir bra. Jag hade gärna dragit elkablarna på fasaden i någon form av kabelkanal/rör så att kablarna skyddas och så att det blir snyggt men jag hittar ingen sån för utomhus bruk. Vet någon var man kan hitta sånt?

Bilden visar de alternativ jag valde mellan.

Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Norrlandssol.
Jag köpte kabelkanal som passade exakt under stuprörens fästen..

Sen under sidoplåten bredvid takpannorna upp på taket i plastslang..

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Snyggt!. Var köpte du den?
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Norrlandssol.
Jula...

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Ok. Skaffade liknande kabelkanaler. Det blir jättebra.
Micke S

Re: 4 kW, SMA Tripower i Nacka

Micke S
Imorse var elektrikern här och installerade invertern. Allt verkar fungera som det ska
Micke S