4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat - DRIFTSATT!

4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat - DRIFTSATT!

Henke
This post was updated on .
Uppdaterad: 2017-03-01
Uppdaterad: 2016-07-24

Aktuellt:
Nu har vi bott i huset sedan början av september - det är härligt att ha ett hus som generar el. Supernöjd med valet att sätta paneler på taket - men som alla säger - fler paneler åt huset :)

Produktion:
Månad - Faktiskt - Beräknat
Oktober - 178 kwh - 265 kwh
November - 64 kwh - 121 kwh
December - 74 kwh - 69 kwh
Januari - 64 kwh - 95 kwh
Februari - 181 kwh - 183 kwh

Bild tillagd för att visa slutresultatet med panelerna.
Nu är anläggningen driftsatt from 2016-07-21 15.15
Yey.. :)

Tänkte berätta lite om vår anläggning som gjordes under uppförande samtidigt som huset.
All uppdatering sker i detta inlägg så att det redigeras allteftersom projektet fortskrider.

Bakgrund:
Jag bestämde mig förra sommaren att när vi bygger hus ska vi lägga solceller på taket. Jag har från början sagt att det ska vara takintegrerat för att är det mest estetiska.  Har tittat på olika lösningar och fått flera prisförslag från flera företag. Problemet med takintegrerade lösningar är att det är EXTREMT dyrt alternativt underhållsproblem efter x antal år. Offerterna jag fått från svenska och norska företag har legat i spannet 200'-250' enbart för material till det tillkommer arbete. Fick en offert inkl. arbete från ett holländskt företag för 125' som jag tyckte var prisvärt. Men till slut fann jag ett nytt system som vi har valt att lägga på taket - det är från Solibro tillsammans med deras paneler. Nu är jag långt under 100' för komplett system inkl. arbetet. Dock kommer summan gå upp lite när vi ska plåta runt anläggningen för att det ska bli snyggt och helt integrerat. Det är alltid svårt att göra jämförelser på offerter men jag har granskat och jämfört och köpa solceller från svenska företag är DYRT! Här måste priserna ner så att bidraget får någon effekt.

Planerat utförande:
Jag har hela tiden velat lägga så mycket solceller på taket som möjligt. Även lägga på takkupan och få in paneler där. Men efter mycket övervägande har jag valt att enbart lägga 32 paneler i nästan rakt söderläge. Önskar vi mer paneler i framtiden får vi bygga ut systemet senare. Vill först få denna del att fungera.

Produktbild (ej från vårt hus):

Bild på huset med paneler monterade:

Husets placering och taklutning:
Taklutningen är 35grader. Azimut 185. Så förutsättningarna kan inte vara mycket bättre.
Det skulle vara att ha ett hus utan takkupa och ett längre hus så fler moduler får plats.

Koppling:
Till varje SolarEdge P405 - går det 3 st solceller alternativt 2 st solceller. Dessa är parallellkopplade till optimerarna. Varje optimerare klarar max 405W och 3x135=405W. 135W är vad varje solceller klarar ge max. Alltihop är kopplat i en sträng enligt SolarEdge Design som är ett gratisprogram för att räkna ut hur allt ska kopplas. Alla P405 är seriekopplade nu 13 st - och 13 är minsta antalet för att anläggningen ska gå igång. Ner går två ändar vid taknocken som ska kopplas in på vinden där växelriktaren nu är placerad.

Elarbeten:
Paneler och optimerare är uppsatta på taket. Detta har snickarna gjort som bygger huset - de har pluggat i kontakterna som jag dragit på taket. Får anse att detta var ett enkelt sätt att göra det på. Istället för att lägga tegel la de integrerade solceller. Så kabeldragning och montering av optimerare har jag gjort.
Elektrikern och snickarna har monterat fäst växelriktaren på vinden och dragit ett nätverksuttag för att koppla in växelriktaren till nätet när huset blir färdigt. Detta för att kunna monitorera anläggningen via Solar Edge montoring portal.

Elavtal:
Har avtal med Vattenfall - det var nog det bästa jag kunde få. Då säljer jag elen fr 40öre + spotpris exkl. moms.

Årlig produktion:
I beräkningar på SolarEdge Site Designer 2 är den årliga produktionen 4,44MWh.
Nu är jag våra moduler integrerade och det blir ju väldigt varmt så denna siffra är nog väl i överkant. Tror närmare det kommer ligga kring 4,00MWh på ett år. Men vi får ser.

Komponenter
Paneler:
32st Solibro SL2 - 135W - ramlösa
Längd:1190mm
Höjd:789,5mm
vikt: 16,5kg
Monteringsdetaljer:
64st glidlister till paneler - Solibro
10st svarteloxerade ALU-profiler - 4,7m - Solibro
Egenkontakterad kabel med MC4 och presstång
Grenkontakter för parallelkoppling av 3 paneler till en optimerare
Växelriktare:
1st SolarEdge SE7K
14st Optimererare P405
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Henke
För uppdateringar om det behövs framöver..
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Det är bra text, och ordnad uppställning av materialet, som du gjort.
Tack!

Du skulle kunna ange måtten på solcellsmodulerna.

Har du inte någon DC-kopplingsbox?
Tunnfilmsmoduler måste man väl parallellkoppla ganska mycket?

Hur kommunicerar växelriktaren med SolarEdges monitoring portal?
Kanske har du ett kommunikationskort, som du köpt separat.
T.ex. SE1000WiFi01 ?

Förresten, varför har du förlagt skorstenen till södertaket(alltså enligt ritningen)?
På fotot syns inte någon skorsten.
Du bygger tydligen ett nytt hus, och kan väl då bestäma "var skåpet skall stå"

Intressant vore att veta: husets förväntade årliga kWh-förbrukning.
och hur varmvattnet tillverkas, och hur sker husuppvärmningen(gas, el, olja, eller ?)?

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Henke
Tack Arne!
Har uppdaterat med relevant? information och även lagt till två bilder på huset.
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

magneten
En mycket snygg installation du har!

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Henke
Tack Magneten :) Det är faktiskt över förväntan i det estetiska uttrycket tycker jag med.
Och det bästa av allt att min fru också tycker det :)
[...]

När du väl har börjat producera el så kommer du vilja bygga ut med mer paneler och fylla hela södertaket +kupan  ☺

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Re: 4,3kW tunnfilmspaneler - takintegrerat

Henke
Äntligen har de bytt elmätaren och elektrikerna har dragit alla kablar på AC-sidan i huset och satt upp en elcentral. Så förhoppningsvis i veckan börjar våra solceller producera el :)
Det är fortfarande ett bygge för huset är inte klart ännu..