3 kW-projekt

Uppsala

Jag är väldigt sugen på att sätta upp lite solpaneler. Mitt problem är att jag tycker de förfular huset. Nu har jag börjat snegla på garaget och inser att det inte alls är i blickfånget, dock är det taket ganska litet. När jag skissade på det i helgen så får jag endast plats med 9 st paneler. Jag testade både att rita in paneler av dimensionen 1,64 x 1 m samt 2x1 m och det får plats 9 st av bägge storlekarna. Det skulle sitta 6 st paneler i västsydväst och 3 st i sydsydost. Taklutningen är 15 grader.

Mina funderingar: Är det en för liten anläggning för att orka bry sig om detta projekt? Elen till huset matas in i andra änden av huset 15-20 m från knuten på garaget, innebär det någon form av fördyring (måste man dra en dyr solkabel dit)? Om jag vill bygga ut anläggningen framöver, genom att sätta paneler även på hustaket, vad bör jag tänka på då?

Tacksam för all hjälp!

//Andreas

Re: 3 kW-projekt

Välkommen till forumet!

Jag skulle förslå att du läser några bra och beskrivande trådar i detta forum som beskriver redan utförda projekt. Då kan man nog inte undvika att lära sig något.
Solarkabel är väl billigare än en motsvarande 3-fas-elkabel för att överföra samma effekt. Solarkabel kostar ca 15 kr/m, och man behöver plus och minus, dvs kostar 30 kr/m.

Om paneler 3 kWp lönare sig eller ej, måste du även bedöma på grund av din idag årliga kWh-förbrukning, vilken du inte nämner. Ett modernt enfamiljshus 4-personers hushåll brukar förbruka elström ca 6000 kWh/år. Alltså om uppvärmningen och varmvattenberedning sker med annan energikälla än el.

Har du paneler på garagetaket kan du klart dra solarkablarna så att de kommer ut vid lämplig garagetakgavel.

Om du avser att bygga ut i framtiden, då ska du nu i början köpa en litet större växelriktare så den klarar även den framtida utbyggnaden. Det blir då billigare än att vid framtida utbyggnaden behöva köpa ytterligare en växelriktare. Dessutom om du använder samma växelriktare för utbyggnaden, så slipper du kostnaden för att en elektriker ansluter en ny växelriktare. Kan vara 10000 kr. Använder du den befintliga växelriktaren behöver du nämligen inte göra något alls på AC-sidan, dvs växelströmsidan, då den redan är inkopplad. Inte heller någon ny anmälan till elnätsbolaget, eftersom de redan godkänt den befintliga växelriktaren. Ska du däremot installera en ny växelriktare, då ska den föranmälas och godkännas av ditt elnätsbolag, och sedan ska en behörig elfirma koppla in den.

Har du provat att pussla in panelerna på garagetaket i landskapsläge och även provat med i porträtt?

Vad har du för tak och takfärg idag, eftersom du tycker att solcellspaneler förfular.

Re: 3 kW-projekt

tor_fransson
Det blir väldigt tekniktungt projekt, relativt effekten.

Med bara tre paneler åt ett väderstreck blir det väldigt låg strängspänning om han väljer en växelriktare med flera strängar, och för så liten totaleffekt blir det väldigt dyrt med en sådan växelriktare.

Antar att man skall lösa detta med optimerare?

Jag skulle börjat med bara 6 paneler och antingen minsta (billigaste) sortens växelriktare eller en växelriktare som kan få någonslags verkningsgrad med bara 6 paneler på en sträng, och har en andra sträng för framtida bruk på husets tak.

Re: 3 kW-projekt

Uppsala
Tack Arne!

Vår elförbrukning är knappt 6000 kWh/år. På taket ligger mörka betongpannar. Jag har försökt rita in paneler av olika dimension och olika orientering men det går inte in fler än 6+3 paneler. Är det någon nackdel med stora paneler (2x1 m) jämfört med 1,6x1 m? Större risk för kvalitetsfel på hela panelen?

Min elkunskaper är starkt begränsade men jag funderar på om det kan vara möjligt att sätta växelriktare på något ställe i garaget (uppvärmt) och ansluta det till huset elnät därifrån. I garaget är det 1-fas idag. Är det OK? Och jag antar att det innebär vissa begränsningar effektmässigt.

//Andreas

Re: 3 kW-projekt

TommyE
Hej. Hoppar in.
Det är normalt ok att ansluta växelriktaren nästan var som helst på elnätet. Kravet är att du har kablar som klarar trycket.
Om du ska köra 3kW på 1 fas så måste du ha minst 13A säkringar - har du det till garaget så har du antagligen också kabalar så du klarar dig. I vissa fall går det att uppgradera från 10A till 13A på befintlig kabel, men det måste du isf ta med en elektriker som räknar på det.

Ps jag är INTE elektriker Ds

Re: 3 kW-projekt

Finns ju helsvarta paneler med svarta ramar använder man även svarta montageklämmor så brukar detta bli grymt snyggt på ett mörkt tak!

Re: 3 kW-projekt

Om du vill behålla de svarta betongpannorna kan du ju alltid välja svarta paneler, som smälter in bra och inte ser så tokigt ut. Men panelmontage på betongpannor är inte så roligt att göra, kostar och är smutsigt.
Bättre, billigare och enklare om du tar bort betongpannorna på takfallet(eller del av takfallet) du tänker lägga paneler och lägger trapetsbleckplåt(t.ex. svart). Trapetsbleckplåten läggs på befintliga bärläkten. Kanske ändå är tid att byta de åldriga takpannorna? Då är det en barnlek att montera och ett rent jobb. Man skruvar då korta alu-skenbitar direkt i trapetsbleckplåten, och det behövs inga kostsamma långa alu-skenor.
Varför inte dra en ny 3-fas kabel 5x10 mm2 från mätarskåpet till garaget. Med en sådan kabel kan du montera en växelriktare på uppåt ca 20 kW. Alltså en kostym att växa i. Då har du även en bra kabel, till en eventuellt kommande elbil. Montera växelriktaren i garaget.

Stora paneler 1x2 m. Var i landet avses anläggningen byggas, finns mycket snö? Stora paneler kan ev. behövas stöjas med en 3:e alu-skena om man vill montera på betongpannetak. Det är för snölastens skull.

Re: 3 kW-projekt

Gunnar
För den som tycker att solpaneler är fult så finns nu takpannor med inbyggd solcell.
http://steriks.se/om-st-eriks/st-eriks-presscenter/st-eriks-lanserar-solcellsintegrerad-takpanna/
För att få någorlunda ekonomi i det hela så är dessa pannor lämpliga främst vid nybygge eller takbyte så att kostnaden för betong pannor kan räknas bort.

Re: 3 kW-projekt

Uppsala
Solcellsintegrerade takpannor känns som en "killer application" för framtiden. Men jag misstänker att priserna behöver ner en bit innan det blir en sanning. Mycket intressant dock!

//Andreas

Re: 3 kW-projekt

Uppsala
Arne, det är i Uppsala det handlar om. Så visst, snö kan förekomma men inte i större mängder. Och i detta fall är taket lätt åtkomligt om "skottning" skulle bli nödvändigt. Att förbereda garaget för 3-fas känns helrätt och kanske är det läge för det nu!? Att byta ut taket och lägga på en plåt känns tyvärr som att det förfular ännu mer känner mig.

//Andreas
Arne wrote
Om du vill behålla de svarta betongpannorna kan du ju alltid välja svarta paneler, som smälter in bra och inte ser så tokigt ut. Men panelmontage på betongpannor är inte så roligt att göra, kostar och är smutsigt.
Bättre, billigare och enklare om du tar bort betongpannorna på takfallet(eller del av takfallet) du tänker lägga paneler och lägger trapetsbleckplåt(t.ex. svart). Traptesbleckplåten läggs på befintliga bärläkten. Kanske ändå är tid att byta de åldriga takpannorna? Då är det en barnlek att montera och ett rent jobb. Man skruvar då direkt i trapetsbleckplåten, och det behövs inga kostsamma långa alu-skenor.
[...]

Tack för den informationen, Tommy!

TommyE wrote
[...]

Trapetsbleckplåten ska ligga under solcellsmodulerna, inte ovanpå.
Alltså, trapetsbleckplåten syns inte. Man kan nämligen på trapetsbleckplåt ofta möblera in paneler väldigt bra så hela takfallet täcks av paneler eller del av takfallet täcks helt med paneler. Man kan då lägga paneler samtidigt både i läge landskap och porträtt. Endast de varelser som har röntgensyn ser trapetsbleckplåten under solcellspanelerna, och de är ganska få i Uppsala, gissar jag.

Har ni den uppfattningen att allt annat än svarta betongtakpannor som kommer på era tak är fult, då ska ni inte ens tänka på att lägga paneler på era tak. Avstå då från det, annars blir ni kanske psykiskt sjuka av den fruktansvärda anblicken. Kanske kan ni istället montera dem på husets väggar, vilket blir en vacker dekoration? Eller varför inte paneler på en markställning?

Re: 3 kW-projekt

Uppsala
This post was updated on .
Tack Arne! Jo, det är jag med på (dvs att plåtarna ska ligga under modulerna)...

Jo, att det förfular med solcellspaneler är min klara uppfattning men som det mesta i livet handlar beslut om en avvägning av mellan för- och nackdelar. Jag har tagit emot dina idéer med tacksamhet!

Det som kan läggas till är att taket är ett s k "helvalmat tak", vilket gör att det är svårt att täcka hela taket med paneler, utan det blir många ytor där taket kommer synas.

//Andreas

Arne wrote
[...]

Kirre
[...]
Hej Arne.
vad menar du med att man kan montera panelerna direkt på trapetsbleckplåt utan några alu-skenor att fästa i, Hur ser den typen av montage och fästen ut?

Re: 3 kW-projekt

Arne
Man skruvar korta alu-skenbitar, längd ca 395 mm eller ca 180 mm med tunnplåtskruv direkt i trapetsbleckplåten. I dessa korta alu-skenbitar klämmer man sedan på vanligt vis fast panelerna med vanliga modulklämmor. Så det är inte själva panelen som skruvas direkt i trapetsbleckplåten, vilket du trodde Kirre.

Re: 3 kW-projekt

Ger ett snyggt och slimmat montage samt billigt snabbt och enkelt montagesystem.

Re: 3 kW-projekt

Kirre
Perfekt. Tack för svaren!
Sparade mig nog nån tusenlapp i monteringskostnad :-)

Re: 3 kW-projekt

TommyE
Jag har ett liknande montage system och kan bara intyga att det är mycket smidigt att installera. Det blir nog lite mer mätande för att få rätt höjd och avstånd mellan fästena, men du slipper leta takstolar.
Om vi bygger ut mer i framtiden så kommer vi fortsätta använda samma fästen.

Re: 3 kW-projekt

magneten
TommyE hur höga var dina renusolfästen? Samt hur mmbreda var panelklämmorna mellan varje panel?

Re: 3 kW-projekt

TommyE
Minns inte höjden, men dom behöver 23mm mellan panelerna, vill minnas att du behövde mindre? (jag såg inlägget där ni diskuterade)