3-fas växelriktare

nelos
Jag har köpt solpaneler och underkonstruktion för tak separat, så nu är det växelriktaren som fattas i mitt system. Frågan är dock vilken växelriktare som är lämpligast?

Mitt system består av 15 st 240W paneler, dvs 3600W toppeffekt.

Första valmöjligheten gäller antalet faser på AC-sidan, ska man välja 1 eller 3 faser?

Jag lutar mot att använda en växelriktare med 3 faser, så att växelriktaren kan mata in effekt där det behövs. Det känns ju inte helt optimalt att när det är strålande sol inte kunna utnyttja solenergin, eftersom elgräsklipparen/tvättmaskinen/diskmaskinen etc går på en annan fas än den man använt för installationen.

Finns det något argument mot att använda 3 faser på utgången?

Jag funderar på att välja en "Kostal PIKO 4.2 3-fas", som soleldalby har ett bra pris på december månad ut:

http://www.soleldalby.se/shop/index.php?route=product/product&path=59_65&product_id=91

Den kostar 12900 kr, och då klarar den 4.2 kW, och jag har i dagsläget 3.6 kW solpaneler.

Nästa fråga är om den passar bra till mina solpaneler?

Solpanelerna (JA Solar JAP6-60-240) har följande data:
http://www.acosolar.com/media/productfile/j/a/jap6_60.pdf

Öppen maxspänning: ca 38V
Spänning vid maximal effekt: ca 30V
Ström vid maximal effekt: ca 8A
Kortslutningsström: strax under 9A

Växelriktaren har följande data:

(Här är en direktlänk:)
http://download.solarshop.net/english/uploads/Data_sheet_piko_4-2-frei.pdf

Viktiga data:
Maximal inspänning: 950V
Minsta inspänning/startupspänning: 180V
Intervall för maximaleffektföljning (MPPT): 360-850V
Maximal inström: 9A

Jag har räknar på mina paneler, och får då följande värden:

Maximal spänning från paneler: 15*38 = 570V, som är mindre än växelriktarens maximala 950V
Detta ligger även inom intervallet för maximaleffektföljning.

Spänningen vid maximal effekt: 15*30 = 450V, som ligger inom intervallet för maximaleffektföljning (360-850V).

Den nedre gränsen för intervallet för maximaleffektföljning är 360V, vilket ger 360/15 = 24V.
Ger en enskild panel 24V får man således maximaleffektföljning.

Startup-gränsen är 180V, som ger 180/15 =12V.

När solpanelerna ger 12V vardera så startar systemet, och kan börja leverera energi, som jag förstår det. (Fast utan maximaleffektföljning).

Har jag tänkt rätt?

Finns det något mer man behöver tänka på?

Föreslå gärna en alternativ växelriktare.

Re: 3-fas växelriktare

nelos
En uppdatering om växelriktaren:

Jag funderar på att koppla att i en enda sträng med 15 paneler.

Växelriktaren har dock stöd för två insträngar/maximaleffektföljare, så då kommer jag inte utnyttja den andra
maximaleffektföljaren.

Men det borde väl inte vara något problem, jag förstår det som att man kommer upp i 4.2kW även med bara en följare, eller har jag missat något?

Här är den fullständiga manualen:
http://www.abakus-solar.com/fileadmin/user_upload/Datenblaetter_WR/KOSTAL/Manual_PIKO_lang_EN.pdf

Re: 3-fas växelriktare

De ända argument för att välja 3 fas är då växelriktarens utström kan överskrider inmatningssäkrings storlek (din anl. huvudsäkring) som t.ex. 16Amp. eller då elnätägaren har satt en max gräns för enfas anslutet.

För energimätningen har det ingen betydelse, en 3-fas mätare är i princip 3 st. 1-fas mätare som summerar energin med +/- tecken till utåt sett två register ett för importerad energi och ett för exporterad energi.
Har skrivit om detta på i forumet på andra ställen också.
Man kan ju bara tänka tanken om detta inte skulle funka så skulle det flöda energi i elnätssystemet som ingen hade koll på.

Har själv 1-fas SMA SunnyBoy 3000HF 3,0kW för två strängar i dag 15 panel (3,6kwp) i en sträng, detta är i princip två paneler för mycket. Två paneler skuggas tidigare på kvällen än de andra så dessa skall få varsin mickroinverters till sommaren.

Om man har mindre effekt per panel eller om man har både öster och väster orienterade placering av panelerna kanske man skall kunna utnyttja båda strängarna?

 (Har arbetat som mättekniks expert med elmätare i 30år.)

Re: 3-fas växelriktare

Jag tror attt du har tänkt rätt i dina beräkningar.

Du säger att den matar in effekt där det behövs på tre faser. Frågan är om den inte fördelar effekten lika på alla tre faser? Du kan alltså förbruka en massa el på en fas samtidigt som du har lika mycket överskott på en annan fas.

Ett tips är att kontakta leverantören eller leta på tillverkarens hemsida efter information om vilka godkännanden som finns på växelriktaren. Sedan kontaktar du din nätägare och hör om de har några invändningar. På så sätt slipper du stå där med en anläggning som elbolaget inte gillar.

Re: 3-fas växelriktare

Jag såg att PIKO hade en trevlig finess. Det verkar som att man kan få ut en styrsignal när överskottsproduktionen överstiger en inställd nivå. Med denna signal kan man starta t.ex. varmvattenberedaren, eller någon annan förbrukare. Poängen är att det är lönsamt att använda så mycket av elen själv, eftersom man inte får så bra betalt när man säljer den.

Re: 3-fas växelriktare

nelos
Tack för svaren, jag ska även undersöka om även 1-fas växelriktare kan vara intressanta.

Det framgår inte riktigt av manualen hur Pikon fördelar energin mellan faserna.

När energitillgången är liten väjer den tydligen en eller två faser slumpmässigt, och ger ingenting på den tredje.

Men frågan är hur den gör när det finns tillräckligt med solel, energin kanske fördelas lika mellan faserna då?

Re: 3-fas växelriktare

DrivMedEl
Det är inte direkt växelriktaren som fördelar effekten efter ditt behov utan det är där ögonblicksspänningen är som lägst som strömmen går och därmed effekten/energin.
Förmodar att en trefas ormriktare fördelar den tillgängliga effekten från solcellerna jämnt per fas.

Elnätet matar anl. och har då högre spänning än anl. Skall växelriktaren mata ut måste den sträva att hålla lite högre spänning än din anl. i varje ögonblick. Då belastningen ökar i en punkt i anl. minskar impedansen (resistansen) och därmed sjunker spänningen lite som resulterar i att strömmen från växelriktaren ökar och strömmen från elnätet minskar, medan summan av strömmarna är samma.

Svårt att beskriva i ord men hoppas att det går att förstå.