3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

magneten
Ett stort lyft för att hålla koll på produktionen blev det med solar analyzers widget i telefonen, innan så blev det många turer ut i garaget till växelriktaren.

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Loggdata för anläggningen Hulelyckan:

http://pvoutput.org/list.jsp?id=36729&sid=33586

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Morgan
PV output lägger jag in data manuellt just. Gör alla det?
31 x 250wp (7,75kwp) Q-CELL PRO3 BLACK
1 x Växelriktare 3-fas Fronius Symo 3.7 (15 paneler i 1 sträng)
16 x Enphase M215 (3-fas array)
1 x Enphase Envoy internet brygga
Eliq online monitoring, SolarWeb Fronius, MyEnlighten Enphase
Elbil Mitsubishi I-Miev 2011 (4500 mil) (remote DLINK D215)
Tesla 3 Reserverad, Tesla Powerwall 2 reserverad

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Jag tror inte att någon lägger upp manuellt.

Själv har jag en SMA STP-12000-10, från den kör jag blåtand till en androidtelefon med appen Felix Solar.
Telefonen ligger i nätverket (wifi) hemma och skickar upp data till PvOutPut var 5e minut.

Hur din växelriktare fungerar vet jag inte, men det borde gå på något liknande sätt.

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

callec
Kan detta vara till någon hjälp, jag kan inte Fronius. Någon annan som kan?

Fronius Configuration
On the Fronius Galvo Settings - Push Service screen apply the following settings

Config Setting
Name Fronius Push to PVOutput
Data format SolarAPI v1 - CurrentData - Inverter
by HTTP POST
Interval 5 min
activated checked
Server:Port pvoutput.org:80
Upload file name /service/r2/froniuspost.jsp?sid=your_sid&key=your_key
Login unchecked
Replace your_sid and your_key with the PVOutput System Id and API Key.

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Morgan
Och där kom första "fakturan" från nätbolaget.
-1,68 KR för sålda elen inkl moms :-)
4,296 kwh

Alla bäckar små...
[...]

Morby
Men då antar jag att du menar betalning för 4,296 kwh och i så fall väldigt dåligt betalt. Det blir ju endast 39 öre /kwh ? Eller har jag missat nåt?

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Morgan
Japp, dåligt betalt. Spotpris. Skall byta bolag snart. Då får jag iallfall
med Elcert också. Problemet är att jag kommer att välja
OX2 vindel då jag har andelar där. De ger spotpris - 2öre + elcert.
Sen kommer ca 5-7 öre /kwh från nätbolaget för nätnyttan.

Men under nästa år skall jag fundera på att byta elbolag.
Vet ju att vissa ger 1,5 och ibland ännu mer.
Fördelen med vindel är ju att jag ger endast 20öre för köpt el...
[...]

PvOutPut har också en app som fungerar bra

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Jag kör med avlagd gammal jobbtele, Samsung S3 som ligger i fönsterposten och läser växelriktarren i förrådet, och sänder via wi-fi till pvoutput, funkar otroligt bra! Och klart prisvärd lösning,( Tackar vi Filip för..!) tycker appen i IPhone inte är så snygg, kör genom webben både på IPhone och ipaden, snyggare app, widget på android.

Min far köpte vindel för många år sedan, då var det kanonaffär, men inte längre om man ska köpa nya andelar, när man måste skatta på mellanskillnaden samt mindre elcert, eller hur det var.

Jag tycker det är kul att bygga/konstruera och fundera själv, och shoppa på nätet, och snål/ekonomisk som man är så gjort allt själv, inte 1 timme inlejd, samt med bidrag, men ger en klart vettig "avbetalningsplan" på 5år ca, bara tråkigt att det är klart!

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

filip71
callec wrote
[...]
Ja alltså SID och API-nyckel måste du ange. I PV-output så loggar du in och går du in och sedan "Settings" långt upp till höger på sidan ovanför grafen; Scrolla ner och längst ner på din account-sida hittar det du det du söker och som du måste mata in i ditt avläsningsprogram. API-nyckeln är ett helvetiskt långt hexnummer - förmodligen säkrare än din internetbank...

screenshot from pvoutput
På bilden så syns alla mina tre anläggningar varav 1 är ersatt av nummer 2 när jag byggde ut.

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Olle Kjellin
Jag fattade nog inte riktigt det här: Norrlandssol "...kör med avlagd gammal jobbtele, Samsung S3 som ligger i fönsterposten och läser växelriktarren i förrådet, och sänder via wi-fi till pvoutput, funkar otroligt bra! "
Går det att förklara för en som inte fixar så mkt själv? Jag har oxå en avlagd Samsung (S2 tror jag), som  är uppkopplad till mitt wifi och som kan ligga i mitt fönster ca 40 m från Fronius.

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Morgan
Jag la upp lite filmer ang. min installation på tjuben...

https://www.youtube.com/watch?v=QMz9Pj8ny44

https://www.youtube.com/watch?v=EHm4J7bDSOM

https://www.youtube.com/watch?v=xJGA3B9a6w0

https://www.youtube.com/watch?v=7vu39DB-7Xs

[...]

Hur har dina två system presterat hittils vanlig växelriktare vs mikroväxelriktarna?
Nyfiken då jag ev har en bra takplats för typ 2-3 paneler...

Grymma filmer för övrigt ,  "nu jävla ska här bli paneler" och "this is The panel sambo" tyckte jag  bestämt att det lät som , gött mos!

Re: 3,7kW Mölndal Göteborg Västsverige

Morgan
Thx.
Försökte räkna lite på detta...
Generellt så levererar 15st 250W med Froniusen (oskymt)
lika mycket som 16st 250W med mikroinverters. Men då är de
16 med mikroinvertrarna skymda något (se nedan i %). Om jag räknar att
alla de 16 panelerna skulle lev. som den bästa så verkar
det diffa 6,5%. Man kan väl säga att totalskuggningen är
~6,5% från max. (sett på livstidsproduktion).

Maj reslutat:
15x250wp + Strängomv: 474 kwh
16x250wp x 16Mikro:     473 kwh
Om man skulle haft 16st oskymda strängomv. borde detta gett 505,6 kwh.
Så diffen är 505,6/473= 6,8%

Hur jag än vrider och vänder på det så verkar det som de är ganska lika i produktion
och i verkningsgrad.
Men antagligen hade man tappat en hel del om jag vart strängomvandlare
där det är skuggning... Kanske 20-50%. Ingen aning.

Om man gör en analys kl 12 soliga dagar (då ingen panel är direkt skymd)
så har vi ex. 5 juni:
Sträng = 3240 w (3228-3270 w) ca 216 w / panel
Mikro = 3391 w (3391-3422 w) ca 212 w / panel
Det är en diff på ca 150-160w, dock smetar Eliq ut värdena så man kan inte lita på det riktigt
då man visar 6 minuters medel på något sätt.

De 16 paneler diffar från max panel+mikroinv med - %:
35%, 0%, 0%, 1%, 0%, 5%, 9%, 1%, 1%, 2%, 21%, 0%, 19%, 3%, 7%, 2%

Skuggning består av en hög skorsten med 2 stag och liten skorsten
[...]

Gjorde lite Youtube klipp för att fira 1 års dagen...

https://www.youtube.com/watch?v=qeX4dc7lcFg

[...]

Vi gjorde en Youtubeserie på vårt bygge och en 1 års uppföljning.
Finns nu även på svenska:

Intro
https://www.youtube.com/watch?v=D6pT3LZXyug

Plannering
https://www.youtube.com/watch?v=B9mBveVdSbc

Setup
https://www.youtube.com/watch?v=gI0RR66VYwU

Implementation
https://www.youtube.com/watch?v=t7Pmxd3aREQ

Energirapport
https://www.youtube.com/watch?v=cWdHrfZyG8E

Månadsdetaljer
https://www.youtube.com/watch?v=P6h9LeCEQK8

Time laps video över dag med mikroinverters
https://www.youtube.com/watch?v=Pwn8JQhaXVE

Tankar om lagring och sammanfattning
https://www.youtube.com/watch?v=WE2UvVXLbQw

Hoppas någon blir hjälpt av detta...
[...]

In english

Planning
https://www.youtube.com/watch?v=WWXPfMHcObs

Implementation
https://www.youtube.com/watch?v=IKGGzfGuHzw

Monitoring
https://www.youtube.com/watch?v=LlQ6gMV4qiU

Power generation
[...]

Jag gjorde även en film om timme per timme produktion/förbrukning i mitt solcellssystem...

https://www.youtube.com/watch?v=PeUin4qIvMM

12