200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Då jag hade en överbliven panel liggandes som inte fick plats i mina andra strängar bestämde jag mig för att testa ett markmontage i rakt söderläge med 40° lutning   skuggfritt och med 1 st mikroväxelriktare.

Panelen är en luxor 200wp monokristallin med 72 celler.
Riktaren blev en ny enecsys s-240w-w72 för 1150 kr inkl 10 m anslutningskabel och frakt från Tyskland. Den skall anslutas till en liten undercentral med elättare i, för att kunna se dags/årsproduktion.

Panelen

Stolpmontage

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Idag har vi kopplat in växelriktaren och strategier denna lilla testanläggning.
Drog in DC kablarna i carporten och monterade microväxelriktaren undrar tak inne i carporten (har sett en likadan växelriktare med några år på nacken med otäta kabelgenomföringar vilket skulle kunna leda till problem) bilderna på fel håll som vanligt....

Elcentralen med brytare och elmätare, panelen gav runt 120W vid 16 tiden. Ska bli intressant att se utbytet kwh/kwp för denna lilla riktare.

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

TommyE
Intressant
Ska bli skoj att följa detta. Har lite ideer om var det skulle passa här hemma, men det är långt i framtiden så inte så mkt att prata om.

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Då har anläggningen varit i drift några dagar och den har hittils gett ungefär samma utbyte kwh/kwp som min stora anläggning.

Ex idag var en ganska solig dag fram till 16 tiden,  mikroanäggningen gav totalt
1kwh = 5kwh/kwp.

Sora anläggningen med strängväxelriktare med paneler i sydöst och sydväst på nästan platta tak gav totalt 29,1kwh = 5,1kwh/kwp, detta trots att den var effektbegränsningen under flera timmar mitt på dagen!

Detta tyder ju på en betydligt lägre verkningsgrad på min mikroväxelriktare jämfört med min strängväxelriktare.

Men men lite tidigt att dra några förhastade slutsatser,  skall bli intressant att jämföra årsutbytet..

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Verkningsgraden på min mikroväxelriktare skall enligt databladet vara 92 %. Det finss lite tester på billiga kina mikroväxelriktare på Youtube och de verkar endast ligga runt 80%.

Enecsys sen känns dock extremt välbyggd och påkostad (kanske därför de fick slut på pengar och gick i konkurs)

05_Enecsys_240-72_datasheet.pdf

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Nu har mikroväxelriktaren varit i drift 21 dagar i augusti. Har jämfört dagsutbytet varje dag med utbytet från min SMA strängväxelriktare och noterat följande:

Soliga bra dagar har anläggningarna presterat i stort sett lika bra kwh/kwp
(panlen i söderläge borde dock ha gett ett ännu högre utbyte dessa dagar jämfört med mina andra panler med sämre läge)

Mulna dagar så har SMA växelriktaten levererat ungefär dubbelt så högt utbyte jämfört med Mikroväxelriktaren, vilket tyder på en extremt dålig verkningsgrad på mikroväxelriktaren vid låg solinstrålning.

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

Drivmedel
Intressant!
Då tycks du komma fram till samma resultat som jag.
Har du kollat i min tråd, "Microinverters, Effektoptimerare kontra Standard inverter".
Lars

[...]

Jepp men tänkte det var kul att prova med ett annat fabrikat på växelriktaren. Enecsys ser ju tämligen välbyggd och påkostad ut både ut och invändigt, verkar dock inte hjälpa...

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Beräknad produktion för augusti var 23kwh estimated.

Det verkliga utfallet blev 17 kwh,  alltså har anläggningen presterat 26% mindre än väntat. Min strängväxelriktare på stora anläggningen presterade som förväntat vilket tyder på normal solinstrålning för denna månad.

Re: 200 Wp + mikroväxelriktare

magneten
Så här ser den förväntade produktionen ut fördelat över året. Uppföljning och utvärdering kommer...