>17kW våren -18. Frågor och synpunkter.

David
Hejsan alla soldyrkare!

Jag ska inom kort bestämma mig för vilka produkter jag ska köpa.
Under våren kommer jag själv installera anläggningen som kommer att ligga på minst 17kWp.

Jag är elektriker och har installerat ett gäng anläggningar där alla har Fronius-riktare. Så arbetet på marknivå kommer inte att vara några problem.
Däremot har jag ingen koll på panelmonteringen och här känner jag mig osäker måste jag erkänna.

Jag har ett tak mot väst /öst med ca 20gr lutning. Betongpannor.
Taket är 2x 12,3m x 5,8m
Takskiss : https://photos.app.goo.gl/bzuOBd5PR7eerzim2
Och ett kort på taket: https://photos.app.goo.gl/l4615MvtSPlYdofm1

Min årsförbrukning är 23000kW/år och jag hade tänkt installera 17,9kWp.

Jag har fått en offert med:
63st Ja-Solar 285w Mono
Fronius Symo  15. 0-3 M
Samt komplett monteringsmaterial för tegeltak av märket Renusol Variosole

Nu till lite funderingar som jag har för stunden;

Taket är från - 78. Vad jag tycker så tycker jag att det ser /verkar fräscht trotts sin ålder. Jag har tagit stickprov under några pannor och jag har tittat underifrån via vinden och ser inget misstänkt.
Borde jag renovera taket innan ändå?

Jag har 3st skorstenar /ventrör som kommer att ge skugga. Hur illa är detta?

Mvh.David

Re: >17kW våren -18. Frågor och synpunkter.

magneten
Ingen stor kostnad att lägga om taket ( eller minst nya pannor iaf) samt låta plåtslagren göra nya beslag till vent. huvarna då de ju ska hålla tätt i ytterligare 30 år, kanske kan du även enkelt flytta någon av dem och få dom kortare och samlade på ett ställe?

Vill du ha ett ännu billigare och enklare alternativ så kan du lägga ett vanligt TRP plåttak som är supersmidigt enkelt och billigt att montera paneler på.

Den lilla skuggningen du kommer att få hanteras galant av SMA Optitrac som finns inbyggt i deras växelriktare  (tror ev att Fronius har en liknande funktion)