16,2 kWp i Tumba, Stockholm

bartek
Nu är det dags! I maj 2018 sökte jag solcellsbidrag och fick det tämligen omgående. Sedan har det dragit ut på tiden med andra projekt, men nu har jag äntligen fått tummen ur och tagit in anbud från Rofoto.

Det blir 28 + 6 paneler i syd-väst samt 20 paneler i syd-öst. Då det är en hel del träd och olika vinklar och väderstreck blev det en SolarEdge-installation. Det är falsat plåttak så monteringen sker direkt på falsarna med S:Flex.

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

bartek
Mitt stora huvudbry just nu är att hitta en elektriker och fråga denne hur mycket han tycker att man får göra själv. Jag är helt bekväm med att göra det mesta med montering av solceller på tak samt ihopkoppling av solceller och optimerare, däremot vill jag höra mig för hur det ligger till med att dra solar- och jordkabel själv.

Att hitta en elektriker i Stockholm som svarar på mail eller i telefon verkar helt lönlöst, är det någon som har några tips?

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

Gunnar
This post was updated on .
Numera räcker det inte att få tag på en elektriker utan du behöver anlita ett företag som är registrerat hos Elsäkerhetsverket för arbete med elproduktionsanläggningar.

Det enda som man får göra själv är montering av fästen för panelerna och i vissa lägen inte ens det. Här kan du läsa lite mer

https://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallationsforetag/arbete-pa-elanlaggning/solcellsanlaggningar/installera-solceller-vad-galler/

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/installera-och-renovera/installation-av-solceller/installera-din-solcellsanlaggning/

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

magneten
Förbereder du med alla fästen och montageskenor osv så kan du ju låta elektrikern vara med en dag eller två och montera/ansluta paneler och växelriktare då detta ändå är ett 2-3 mansjobb om det ska gå smidigt! Då blir det troligen lättare för dig att hitta en elektriker som ställer upp på detta jobb då de inte gärna endast vill komma förbi 3 timmar för att ansluta växelriktaren....

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

tor_fransson
Jag skickade ut mail till tre elfirmor på orten (Åkersberga NO om Sthlm) och jag fick svar, men det tog några veckor. De verkar sortera så att befintliga kunder och pågående projekt får svar direkt, andra läggs på hög till dess det finns tid över.
Bygg- och hantverksbranchen har mycket jobb i stockholmstrakten, men stå på dig!
Ostkustens elektriska var det som kopplade in min anläggning, du kan prova maila dem trots att Tumba<->Åkersberga kan vara dyrt i framkörningsavgift. Var dock noga med att ange att du vill att de åtar sig allt som måste göras av elektriker enligt de nya(?) reglerna, hos mig var de inte förberedda eller hade med sig utrustning för att klättra på tak, så inkopplingen på taket fick jag lösa på annat sätt (vilket kan ha varit okej enligt de regler som gällde vid tillfället). I övrigt mycket nöjd med dem.

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

bartek
Det verkar vara extremt svårt att få tag på en elfirma som kan tänka sig att göra solcellsinstallationer. Hade en lokal gubbe inbokad, men han ångrade sig och drog sig ur. Utöver detta strular banken med finanseringen, vilket förmdoligen går att lösa, men elektrikerfrågan ger mig verkligen kalla fötter. Inte kul att stå med en lastpall solceller och inget sätt att få upp de lagligt.

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

TommyE
Finns det ingen firma som gör allt jobb åt dig? Tänker att det är nog lättare att gå till en solcellsfirma som levererar nyckelfärdigt.

Re: 16,2 kWp i Tumba, Stockholm

Gunnar
This post was updated on .
Solcellsbranchen är överhettad idag och de företag som är registrerade hos Elsäkerhetsverket för arbete med elproduktionsanläggningar har fullt upp med nyckelfärdiga anläggningar som de själva sålt. De är därför inte intresserade av arbeten där kunden själv köpt material på annat håll samt gjort en del arbeten själv.

Om du skulle hitta en småskuttare som är villig att ta åt sig arbetet med inkopplingen så stupar det i allmänhet på att han inte kan göra för och färdiganmälan till elnätsbolaget då han troligtvis inte är registrerad hos Elsäkerhetsverket för arbete med elproduktionsanläggningar.

Du skulle kunna göra en fuling och köpa en liten nyckelfärdig anläggning från en solcellsfirma och välja en överdimensionerad växelriktare för framtida utbyggnad. När detta är på plats och driftsatt så kan du köpa mer paneler och montagematerial från tex. Rofoto och bygga vidare själv samt koppla in panelerna till växelriktarens andra ingång.