Hej,
Inledningsvis vill jag börja att tacka för ett väl underhållt forum med väldigt mycket information samt en god och hjälpsam ton i övriga trådar jag läst! Så till projektet: Efter ett antal månader med läsande av forum och artiklar och en ambition att installera allt under våren -18 tänkte jag dela med mig av lite tankar och idéer än så länge och se om ni har någon bra input att komma med. Taket är i rakt söderläge, 27 graders lutning och helt utan skuggning av träd och dylikt; det sitter en skorsten i nock som oturligt nog stjäl platsen för 2 paneler, men skuggan hamnar på motsatt sida av taket. Det sitter i dag 2 ventiler men dessa ska flyttas till andra halvan av sadeltaket. I dagsläget ligger det svarta takpannor men då dessa legat på sedan huset byggdes ~74 så ska dessa tas bort helt och ersättas av ett ytskikt av tätade paneler (det ska inte vara något mellanrum mellan panelerna där det kan komma mellan smuts eller vatten) och plåtbeslag i nock och mot vindskivor med takpapp undertill; jag ska försöka förklara hur jag tänkt nedan så småningom då jag har tillgång till rätt dator med 3D modeller. Råsponten är 15460x4760; och då jag tänkt ha liggande paneler ska takstolarna och råsponten förlängas nedtill så det ryms 5 rader. Kraven än så länge är ganska enkla; monokristallina paneler med svarta ramar "all black", => 300 W/panel av bra kvalitet med ett större bolag bakom som inte går omkull innan garantitiden löpt ut, en växelriktare av känt fabrikat (SMA, Fronius, ABB eller liknande, ni har säkert bra förslag på detta) gärna där det inte behövs en individuell "power optimiser" till varje panel då det är skuggfritt(?). Tanken är att allt jobb görs av mig själv samt vänner och bekanta, och jag har initialt tänkt att köpa paneler och växelriktare sen köpa och bearbeta egna profiler och beslag för att fästa panelerna och få det tätt mellan dem (svart anodiserat aluminium); kablage och annat ska jag eventuellt köpa om det inte blir lättare/bättre lösning att göra rätt kabellängder själv (svärfar är elingenjör och har solceller själv samt behörig installatör av solceller, men har inte hunnit ventilera allt med honom innan detta skrivs, därav nämns det som ett alternativ - även om det visar sig framöver att det inte är det) Hur som så har jag fått en en offert från SolarTeknik som hade "vinter rea" just nu och som täcker det jag själv initialt tror mig är ett bra val, och där jag även tänkt köpa på mig panelerna redan nu (då de känns billiga?) om ingen annan protesterar å det grövsta med ett bra argument till att jag bör vänta LG NeON 2 black 315W, 43st * 2290 kr/st = 98470 kr Fronius SYMO 12.5-3M 1st * 15890 kr/st = 15890 kr Rabatt 2000 Totalt 112360 kr ex moms -> Totalt 140450 kr inkl moms. Jag vet att det saknas en massa information men jag ska återkomma med mer matnyttigt under veckan, men för att starta diskussionen någonstans: Initiala reaktioner/reflektioner om projektet ovan samt val av panel och växelriktare? Tack på förhand! |
Tänker du dig någon typ av ventilation uppe vid nocken? Annars kan jag tänka mig att det blir väldigt varmt mellan panelerna och pappen.
|
Nja låter dyrt jag köpte 116 st 280 w med bb4 från Hannofer solar för 140 tskr .ink frakt och tull samt skatt.
Du ska nog se dig om för att få ett vettigt w pris å pay off tid. |
In reply to this post by tor_fransson
Ja, men jag har inte riktigt kommit fram till hur det ska göras än, var första inne på att mekaniskt flytta luften ut mot vindskivorna, men det hade varit bättre om det kunde skötas passivt.. Några bra förslag?
Jag har en flödesanalys i ANSYS där jag utgick från att det var fritt flöde i underkant sen att det fanns någon typ av fläkt uppe i/nära nock på bägge sidorna där det gick att ventilera bort mycket värme men känns sådär att ha rörliga delar på taket som dessutom behöver någon slags tempstyrning/annan reglerteknik för att inte gå på max dygnet runt.. Samt då att det ska göras en fungerande och helst osynlig lösning på detta.. En annan idé är att tillverka en plåt med samma form som en nockpanna där det hålls ett större överlapp för nederbördens skull men ändå inte görs helt tätt så luften kan komma ut den vägen. |
In reply to this post by Sveab
Ja jag är medveten om att det är dyrt räknat i kr/wp, jag har försökt kolla runt på alternativ som är helsvarta, helst >300W av en större tillverkare som inte riskerar gå omkull inom garantitiden; om du/någon har fler förslag på paneler som uppfyller detta tas det tacksamt emot.
|
In reply to this post by Peter_Magnusson
Om man skall förlita sig på passivt flöde får det nog inte vara mycket motstånd, det ser väldigt trångt ut med den där nockplåten. Går det att beräkna i ANSYS?
Kanske man kan göra stora ventilationshål i nockbrädan med hålsåg och släppa ut flöde ut även på andra sidan? |
Ja det går, svårigheten är nog att mata in rätt förutsättningar att räkna på; hur mycket av den instrålade energin hamnar i form av värme på panelens undersida?
Jag har inte reflekterat över detta alls än då fokus mer har varit på hur det ska göras rent praktiskt på det stora hela snarare än just denna biten.. Initialt kan jag tänka mig att ett worst case scenario ur värmesynpunkt vore nog vindstilla och maximal solinstrålning, då är det enda som driver luften bakom panelerna en ökad temperatur? Ventilationshålen har jag däremot funderat på tidigare, men om jag inte tänker galet så faller de bort då det blåser väldigt mycket på Öland vilket resulterar i att regn/snö blåser horisontellt, och då det är "fritt" in till nockbrädan genom ventilationshålet kan/kommer denna nederbörd att träffa just nockbrädan. Så jag är nog mer inne på att verkligen dra upp takpappen upp och runt nockbrädan för att undvika problem med detta. Det hade säkert gått borra upp med en dosfräs sen satt i korta stumpar av plaströr genom och sedan tätat med massa runt dessa, men på andra sidan ska det vara takpannor, och den "nockplåt" (enligt tidigare bild) som jag behöver göra custom made ska väl helst vara vågig i slutet så den följer kurvaturen på takpannorna(?) Detta stoppar ju då allt luftflöde uppåt och den varma luften hade behövt tränga sig genom takpannorna på andra sidan för att komma ut. |
Hmm... minst 80% av instrålad energi måste strålas ut igen, extremfallet tror jag blir att hälften strålas ut åt varje håll, dvs nånstans kring 300w/m2, riktigt så illa borde det inte bli men det är någonslags maximum.
Ett välkänt knep för att få fart på luft är ju en skorsten, kanske några mindre ventilationsskorstenar i nockplåten kan vara modellen? Om de är utförda i svart plåt kommer de ju vid stark sol att förstärka flödet. Se http://www.sveaagri.com/wp-content/uploads/2016/06/gaddholm1.jpg |
Ok, jag ska se om jag hinner räkna på det i veckan, återkommer.
Rörande skorstenar så faller det bort av estetiska skäl, utan att ens ha frågat kan jag kan höra frun "Det ska inte se ut som ett hönshus", men i övrigt är idén bra, tack. |
Hej Peter,
Jag följer din installation med stort intresse. Skall själv låta montera 60 paneler till våren. Ang priser på paneler, det bästa pris jag hittat än så länge är SEK 1.540:- inkl moms för mono helsvarta 280 W. Säljaren är ETC EL i Katrineholm som har en specialkampanj pågående just nu. Fabrikat känner jag inte till. Jag skall också kolla pris med Hannover som nämns i ett tidigare inlägg i din tråd. |
In reply to this post by tor fransson
Jag provade räkna lite under lunchen men jag bedömer inte resultatet som rimligt då jag saknar realistiska indata, men i grova drag rör sig luften väldigt lite, inga direkta tryckökningar och max temp blir ca 82 grader.
En del antaganden jag gjort (finns ett hundratal variabler att välja mellan så detta är ett axplock) förhoppningsvis har någon en eller flera bättre idéer som kan ersätta mina antaganden. Underkanten vid takfoten och i nocken där värmen är tänkt att vandra ut är satta som öppningar som tillåter fri strömning. Alla "väggar" (d.v.s. profiler, takpapp, plåtar och allt annat som är i direktkontakt med luften under solpanelerna satte i ett av fallen till att vara helt isolerade (d.v.s. transporterar eller strålar ingen värme) Värmeelementet (Den instrålade energin som antogs till 300W/m2) är insatt som ett 22kW element (yteffekt * takyta) som enbart verkar på den delen av luften som ligger mot underkanten av panelerna Detta gav då i princip helt stillastående luft, trots att jag lät simuleringen löpa över 10000 sekunder, en max temp på 82 grader, ingen tryckökning eller ökad temp i närheten av nocken (vilket borde vara fallet då den varma luften stiger uppåt) Kan vara något med att gravitationen inte riktades åt det hållet jag först trodde eller att jag inte bockade i någon ruta om att luften rör sig fritt utanför geometrin, men hann inte kolla innan lunchen var slut, alternativt så är helt enkelt mina indata helt åt skogen. I den simuleringen där jag angav väggarna som värmeledande, jag hade inte tid att ange rätt värde för respektive del utan allt sattes som 100W/m2, vilket gav ännu tokigare utslag, kan varit så att jag lyckades välja fel så att det genererades 100W/m2 även av dessa men som sagt tiden tog slut.. |
In reply to this post by Barkborren
Hej Barkborren,
Spännande, jag har en liten uppdatering på hur jag tänkt fästa upp det hela Panelerna är liggande men perspektivet gör så de ser ut att vara stående. Själva uppfästningen ska se ut som bilden nedan, fast med en upp-och-nervänd T-list (med gummilister mellan anläggningsytorna) som sitter mellan kortsidorna på panelen och klämmer ned en panel på vardera sida, löper från takfoten till nocken för att få ett tätt ytskikt. Panelerna limmas ihop/annan tätningsmassa långsida mot långsida (tvärs T-listen) för nederbördens skull. Den övre raden alu profiler skruvas genom den undre ned i takstolarna, den nedersta alu profilen som löper längst med takfoten är ett extra stöd. De undre profilerna är 70x20x2, de övre 70x30x2, bredden 70 för att hålla nere yttrycket mot takpappen, den profilen som ligger mitt under panelen är till för avlastning samt en extra fästpunkt för den T-list som ska sitta mellan panelerna, kanske inte fullt nödvändig i slutändan men med tanken än så länge. En konstruktion som den på bilden innebär ca 275kg aluminium. |
Hej,
Du avser att fylla taket med solcellsmoduler och önskar ett helt tätt modulfält. Tydligen tänker du täta mellan solcellsmodulernas aluramar med gummimassa. Det kan ju gå att täta så, men gummimassan får mycket stryk(solen bryter ner det mesta, med tiden). Frågan är hur många år det håller tätt. Du har också det att aluminium har ganska stor termisk värmeutvidgningskoefficient. En alu-skena som vid 20 grader är 10 000 mm lång, blir vid 60 grader 10 009,5 mm, dvs 9,5 mm längre. Vid -20 grader blir den kortare än 10 000 mm. Själva taket blir kanske också längre vid 60 grader jämfört vid 20 grader, så kanske kompenseras till viss del. Arne |
Hej Arne,
Tack för ditt svar! Jag har inte funderat på detta förrän du nämnde det, men då jag enbart får tag på/har tänkt använda kortare alu profiler, ca 2 meter, blir det naturligt så att de behöver skarvas, exempelvis med en mindre rektangulär profil inuti de större. Om man tänker till, och eventuellt anpassar längden på profilerna efter takstolarna i denna skarven borde man kunna bygga in en möjlighet för respektive ~2m profil att expandera genom att fästa ena änden av profilen i den skarvbit som ska vara mellan, och ha andra änden på profilen lös så den enbart kan glida över profilen, och på så vis skapa stöd för panelens vikt samt extern last, och samtidigt ge rum för värmeutvidgningen. Om vi antager 2m profiler och temperaturdifferensen mellan montage (t1) och temp en solig sommardag (t2) antages vara 40° så blir förlängningen 2000[mm] x 40[°C] x 23.8x10^-6[°^-1]=1.9[mm] Om själva skarvbiten är uppåt 300mm så blir det ju gott om anläggningsyta mellan profilerna även om det blir ett "glapp" i mitten för att tillåta att allt kan röra sig lite. Ett annat alternativ är att placera sjöälva skarvbiten, fast, över takstolarna, men om inte profilerna är mer eller mindre exakt så långa så de passa mellan mina takstolar blir det rent spontant väldigt mycket spill vilket känns onödigt. Övriga hål inbillar jag mig att det borde vara tillräckligt med frigångshål (>0.5[mm] radiellt) och en bricka för att tillåta att materialen rör sig lite, eller är du av en annan åsikt? Rörande att solen bryter ner saker och ting, speciellt polymer, är ju ett problem framöver, detta måste någon tänkt på och löst redan? Någon lack eller annat som är följsamt nog för att röra sig likt gummimassa och som man kan applicera för att skydda något underliggande från UV ljuset? Jag inbillar mig att själva limsträngen inte är mycket mer än ~2[mm] tjock då man trycker ihop panelerna, och om det då ligger dubbla eller trippla strängar/utstruken massa borde det ta väldigt lång tid att bryta genom till den grad att det läcker genom? Under panelerna ska det ligga både underlags- och ytpapp, så det är egentligen inte jordens undergång om det kommer genom vatten för den sakens skull men jag skulle helst vilja ha det så vattentätt som möjligt för att undvika, bl.a. att vattnet lägger sig mellan panelerna och sedan fryser och puttar omkring dem så att det i slutändan kan samlas större saker där (typ löv och annat som gör att man aktivt måste upp och rensa där. |
Free forum by Nabble | Edit this page |