13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

ErikL
Hej!

Jag har fått några offerter och funderar på att ta den nedan från GoSolenergi.
Någon som har några synpunkter, förslag på förbättringar?
Något speciellt jag bör fråga leverantören?

162 000 kr totalt innan 30% bidrag som är beviljat.

Totalt 43 st Suntech 310W mono-paneler  = 13,33 kWp
12 års produktgaranti, 25 år effektgaranti
28 st paneler på Sydväst-tak (55grader ifrån sydlig riktning) (=max antal)
15 st paneler på Nordost-tak

23 graders taklutning, nya betongpannor

Växelriktare: SMA STP 10.0
10 år produktgaranti

Monteringssystem: K2 Systems
12 års produktgaranti

Beräknad produktion: 11 000 kWh / år
Förbrukning: 15 000 kWh / år
(Bergvärme i 160m2(+110m2 källare) hus från 1941)

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

Perwis
Ska du inte sätta fullt på NO-taket när du ändå håller på? Vad blir marginalkostnaden? De fasta kostnaderna är växelriktare elektriker installation. De är i stort sett konstanta även om du fyller det andra taket. Det som tillkommer är då bara pris per panel och montagesystem. Installationen är försumbar i sammanhanget.  Säg att det tar 4 timmar extra att sätta upp resten av panelerna så att taket blir fullt. Ställningar och manskapet är redan där.

Du kan gå in på solcellskollen.se och räkna på produktionen för NO-taket så se du ungefär vad det kan ge. Min gissning är att det lönar sig. Antagligen behöver du inte köpa en större växelriktare. Vill du vara säker gå in på sma sunnyweb sidan och beräkna (inte säkert att leverantörerna orkar bry sig om att tänka på och utvärdera detta alternativ).

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

ErikL
Jo, det vore jo trevligt med så mycket paneler som möjligt :-)
Bilden jag infogade visar dock inte hela sanningen, det är lite mer hinder på NO-taket.

Så resten av ytan på NO-sidan är inte så bra, mest pga skuggningen av en stor skorsten samt hinder av takstegen till skorsten.
Så jag tänkte att det räckte med de 15.
Eller tycker du ändå att det kan vara värt att fylla på med paneler, även om de skuggas av skorstenen?

Alla installatörer har rekomenderat att bara installera på SV-sidan, men lämnade offert på NO-sidan också efter mitt förslag:

Offert 28st/310W: 8,68kWp, 121900kr =14,04 kr/Wp  (Bara SV-sidan)
Offert 43st/310W: 13,33kWp, 162000kr = 12,15 kr/kWp (Båda sidor)

Marginalkostnad för de 15 st på NO-sidan:
4,65kWp, 40 100 kr (innan bidrag), 28 070 kr (efter 30%bidrag)  =8,62 kr/Wp resp 6,04 kr/Wp (före resp efter bidrag)

Tack för tipset om SM Sunnywebsidan, jag får gå in och titta där.

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

Dr_Johan
Får du verkligen 30% stöd? Det är ju trots allt 20 som gäller nu.

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

ErikL
Jodå, jag får 30% stöd eftersom jag hade sån tur att mitt bidrag blev beslutat strax innan de sänkte från 30 % till 20 %.
Jag skickade in ansökan för ca ett år sedan.

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

Perwis
Jag förstår. Verkar svårt att sätta fler på NO-taket med tanke på skorsten och stegar.

Men det låter ganska dyrt med de extra panelerna. Blir alltså 40100/15=2673kr per panel. Kanske kan du ta in några fler offerter från andra? Eftersom NO-panelerna inte kommer att leverera samtidigt som de andra så kan du klara dig med en mindre växelriktare än vad som normalt krävs. (det är inget problem att underdimensionera växelriktare så länge som man inte överskrider ström och spänningsbegränsingarna för växelriktaren.) Vilken storlek räknar offerten på? Har de lagt på en större växelriktare för att klara NO-taket? Det kan förklara det dyrare marginalkostnaden. Går en egen beräkning på SMA sunnyweb och se om det verkligen är nödvändigt med så stor växelriktare som de vill sälja på dig.

Sen är det ju intressant att räkna på vad det ger i produktion. Dvs årsproduktion i kWh är mer intressant än kostnad per kWp att sätta i relation till den ekonomiska kostnaden. SMA sunnyweb eller solcellskollen kan räkna ut vad den beräknade produktionen för NO-taket skulle vara.

Men det ju klart, det är inte bara pengar det handlar om.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: 13.3 kWp på Villa i Södra Stockholm

magneten
Tycker det ser bra ut! Har sett många bolag som velat ha 4000kr/st för extra paneler vid montage.

Ränk panel 1600kr montagematerial 600kr och arbete 400kr samt ställning även på denna sida svårt att komma så mycket lägre vid nyckelfärdigt