13.2kW i Mellanskåne

Calder
Har tittat länge på att sätta upp solceller på huset, men det har alltid kommit annat i vägen. I somras tyckte jag att det var färdigväntat och begärde in en hel del offerter. Finns en hel del företag att välja på i Skåne som installerar solceller - men dom flesta var även rätt duktiga på att ta betalt... ;-)

Jag ansökte om stödet i höstas i.a.f, och någon vecka senare kom beskedet att stödet eventuellt skulle höjas till 30%. Uppdaterade kalkylen, och med en hel del eget arbete så bör man gå plus redan från första månaden... Nu var det bestämt!
Väntade med planerandet till nu i januari/februari, efter att ha spenderat november/december med att bygga nytt kök, men nu är i stort sett allt beställt.

Det blir en anläggning från Solcellsgrossen, nu när dom hade kampanj på svarta Trina. 48st 275W-paneler till att börja med, kombinerat med optimerare och 17kW växelriktare från SolarEdge. Totalt 13.2kW DC, och jag räknar med att få ut 11.2MWh per år. Beräkningarna visar på mer, men jag har budgeterat pessimistiskt med vilje.
Jag gör av med 24-25MWh om året, så jag lär inte överproducera.

Huset i somras
Huset är från 1909, och med eternittak så blir det montage med skena på stockskruv in i takstolarna.
Taket har en söderyta på 17.5x6.2m, så gott om plats för solceller. Azimut på 165° (nästan helt åt söder) och taklutning på 42°.
Tujorna på sydsidan åkte väck i höstas, och förra helgen åkte även dom höga träden.

Huset
Tanken är att ha två strängar, och med tanke på framtida utbyggnader av anläggningen kommer jag att ha möjlighet att ansluta vid nedre högra, och nedre vänstra panelen - därav att det ser lite udda ut.
Lämnar lite plats kvar längst upp mot nock, det går att få in fler paneler här - men även solvärme...
Det kommer även att bli en inplåtning över skenorna som sticker ut (måste komma åt alla takstolar).

Så nu går man lite i väntans tider. Halva byggställningen har jag fått upp, trots allt snöande. Föranmälan inskickad och godkänd hos Kraftringen. Paneler och montageställning dyker väl upp om någon dag - förhoppningsvis även fallskydd (jag misstänker att det går undan när man halkar på det taket ).
Kablar lär dyka upp under nästa vecka...

Ska bli kul detta!

Re: 13.2kW i Mellanskåne

Calder
Nu börjar det trilla in grejer.

Kabelhållare.
Jag tror 3D-skrivaren ska få jobba lite övertid på jobbet ett tag... ;-)

Re: 13.2kW i Mellanskåne

Morby
Var någonstans i landet finns detta hus och projekt? Skåne vad jag förstår men var där?
Lite nyfiken bara.

Re: 13.2kW i Mellanskåne

Calder
Mitt i Skåne ungefär.. :-)