~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans
Hej!

Bakgrund till projektet: Jag och min bror har köpt en skogsfastighet på gränsen mellan Kiruna och Pajala kommun. På fastigheten har vi ett bostadshus som nu står delvis uppvärmt året om, en stuga som kallställs när den inte används och en relativt stor ladugård.
Vår totala årsförbrukning är cirka 8000 kwh. Då besöker vi huset cirka en till två helger i månaden. Under de helgerna höjs temperaturen och vi använder hushållsel.

Vi kommer under hösten att delvis hyra ut huset och stugan och vi håller nu på att installera en luftvärmepump för att "möta upp" eventuella kostnadsökningar som kan bli genom detta.
Samtidigt har vi börjat titta på *trumvirvel* - solpaneler!
Ladugården har tak i västlig/östlig riktning, och är cirka 23 meter lång. Ganska bra förutsättningar för en rätt rejäl anläggning, tänker vi.

Det vi tittar på nu är följande, dimensionerat för en ungefärligt oförändrad elförbrukning trots uthyrningen: http://i59.tinypic.com/21ju9t4.png
Vi har sökt stöd från Länsstyrelsen och ligger hyfsat till i kön, så förhoppningen är att få ner kostnaden till cirka 70 kkr plus moms. Monteringen gör vi själva, men kostnad för elektriker tillkommer. Vad tycker ni? Är det något jag inte tänker på?

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hej Hans,

Det tycks vara som du avser att beställa prylar från någon märklig engelsk hemsida.
Kanske måste du betala innan du fått några prylar. Risken att bli lurad på alla slantar
kan därför vara stor. Kanske bättre att köpa prylar av en långvarigt erkänd seriös och
pålitlig firma. Vad är det för kvalitet på prylarna, som du avser köpa? Vet du det?
Vi har i alla fall aldrig hört talas om fabrikaten.

Vi själva håller på att planera en ca 10 kW solcellsanläggning sedan ca 3 månader.
Vi avser att själva montera, dock inte själva inkoppling till allmänna elnätet,
som måste utföras av behörig elektriker. Alltså, ungefär som ni avser göra.
Vi överväger att köpa från utlandet, men endast av en seriös firma.

När det gäller montagesystem, så är det inte bara att separat beställa olika
montagedetaljer, t.ex. krokar, alu-profiler, skarvar, m.m. En hållfasthetsberäkning
bör göras för att kontrollera att solcellsmodulerna håller för snölaster, och
vindlaster, som kan förekomma på uppställningsorten. Om solcellsmodulerna
trycks sönder av snö eller blåser bort, vore kanske inte så trevligt.

Att er anläggningen skall sitta på tak i Norrland, går väl bra. Den ger givetvis
knappast någon solström från 1 okt. tom 31 mars, men på övriga årstid bör den
ge ganska bra. Dock inte lika många kWh, som i södra Sverige.

Om ni har skog, eller enstaka träd, som riskerar att skugga solcellsmodulerna
på taket, så innebär det lägre producerad solström.

Att taken tittar i väst och ost, går väl bra. Jämfört med att de tittar
exakt mot söder, innebär det ca 10 à 15 % lägre solströmproduktion per år.
Värre är det inte.

Takvinkeln(dvs uppvinkling från horisontalplanet) på ladugårdstaket
har också betydelse. Jag skulle gissa att ni har ca 30 grader, kanske mer.
30 grader är ganska optimalt.

Jag vet inte hur det är med snö hos er. Men om det ligger snö på
solcellsmodulerna kan de inte tillverka någon solström. Kanske måste
ni skotta bort snön? Man skall helst inte gå på solcellsmodulerna, pga
de är glashala och man kan trampa sönder glaset.

Som det är nu, köper inte elhandelsföretagen mer solström, än vad man
köper ström av dem. Alltså, skulle ni installera en stor solcellsanläggning,
som levererar mycket mer solström in på allmänna elnätet, än vad ni köper
av elhandelsföretaget, så riskerar ni då att tvingas skänka bort den för
myckna solströmmen. Därför kan det vara bra att ha hög egenförbrukning
av ström(solström + köpt ström). Därför kan det vara en dålig ide att
installera en värmepump och samtidigt ha en stor solcellsanläggning.

T.ex. ni installerar en 12 kW solcellsanläggning, som ger ca 10000 kWh/år.
Ert totala elbehov över året är, säg 8000 kWh/år (utan värmepump).
Ni lyckas endast egenförbruka, säg 2000 kWh/år av den egentillverkade solströmmen,
vilket betyder att in på allmänna elnätet matas 8000 kWh/år in.
Ni måste alltså köpa in 6000 kWh från elhandelsbolaget.
Elhandelsbolaget, som det vanligtvis är, kommer endast att köpa max
6000 kWh av er, resten dvs 2000 kWh/år tvingas ni skänka bort till dem.
Detta är heltokigt, men så är det för närvarande tyvärr.

Endast på vår, sommar, höst tillverkar er anläggning solström,
och endast då kan ni förbruka av er egen solström. Emellertid, på vintern,
då solen mestadels är "släckt" då har ni tyvärr ert stora strömbehov.
På sommaren har ett normalhushåll knappats något större behov av ström,
det är bara för litet lampor, varmvatten, tvättmaskin, spis.

Det finns tumregel för 45 oC varmvattenbehov för 1 person och dag:

Lågt: 30 L/dag
medel: 50 L/dag
högt: 80 L/dag

Att värma 100 Liter 15 oC vatten till 45 oC varmvatten
förbrukar ca 3,5 kWh. Vad jag villl ha sagt med varmvattenbehovet,
är att det inte åtgår så mycket elenergi för det, jämfört med
fastighetsuppvärmning, som är den stora energislukaren.

När det gäller köp av prylar: De långa alu-profilerna, kan vara 6 meter
långa, förorsakar mycket hög fraktkostnad pga mycket skrymmande.
Det kan därför vara billigare att köpa just dessa av en lokal firma
i alla fall svensk firma), som köper in mycket stora mängder och håller i lager.
Köper du långa alu-profiler från utlandet kan du se fram emot en duktig
hög transportfaktura, och det hjälper inte om du köper alla prylar från
en och samma utländska firma. Det är alu-profilerna som ökar fraktpriset.
Ev kan man själv åka och hämta alu-profilerna på den svenska firman,
pga frakten för så långa prylar är inte heller i Sverige helt billig.

Detta är endast några få aspekter på ett solcellsprojekt.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans
Hej,

Tack för de intressanta synpunkterna! Butiken jag tittar på är Alma Solar, som jag uppfattat är ganska stora. Invertern är vad jag förstått från ett dotterbolag till SMA. Om vi skulle köpa den måste det dock undersökas att svenska inställningarna (och bevis på detta) finns med. Det kanske är bättre att beställa invertern separat från svensk firma, men samtidigt smidigt att få i allt i en och samma order.

Anledningen till beställningen från utlandet är egentligen att pressa kostnaden. Montagedetaljerna ska dock undersökas mer noggrannt. Åt väst finns inga träd, medan östsidan har två träd som jag måste undersöka hur de skuggar. Det kan hända att det går bra utan att såga ner något av dem.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans,

Läs mina kommentarer ovan igen! jag har lagt till litet mera synpunkter.

Överväg installation av värmepump om det verkligen är vettigt med tanke
på att ni snart installerar solcellsanläggning! Skall ni dock hyra ut,
och om det då gäller en permanentboende familj, så kommer energiförbrukningen
att stiga rejält jämfört med att ni själva endast besöker stället ett par gånger per år.

Ytterligare en sak vad gäller solcellsmodulval. Tyvärr finns det 100-tals
olika tillverkare och de har själva ofta 10 ?a 20 tal olika modeller.

En normal solcellsmodul har 60 celler och måttet ca 1640 x 992 x 40 mm, och
har effekten ca 250 Wp, om man önskar kostnadseffektiva moduler.
Men det finns numer 72 celliga som har ca 300 Wp, som då har litet längre ram,
nämligen ca 1950 x 992 x 40 mm. Pris per Wp blir då ofta lägre.

För samma installerad kW med stora moduler, jämfört med mindre, blir då
montagearbetet lättare och billigare pga färre moduler att hantera och
färre montagedetaljer.  (En modul skall ju fästas med 4 klämmor.)

Din angivna länk är inte till den firma du nu anger, utan till någon märklig
hemsida (tinypic.com). Som inte har något med solcellsanläggningar alls
att göra, tycks det. Olämpligt att länka till en sådan, anser jag.
Du bör radera den länken i ditt inlägg!

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans
Tack igen! Jag är medveten om "risken" kring dimensionering av anläggningen kontra vår nuvarande elförbrukning och utvecklingen av denna.

Som jag ser det kommer vår förbrukning att stiga kontra dagens nivå då huset används mer (egentligen mest veckouthyrning till jägare, cirka 4-6 veckor per år på höst/vinter). När folk är i huset slår vi på värmen i de utrymmen där det annars är kallställt, liksom i en ganska dåligt isolerad stuga. Luftvärmepumpen kommer ansvara för att värma de områden där det i dag (cirka 35 kvm) hålles cirka 10-12 grader året runt med direktverkande el. En månad som januari kan stå för dryga 1 000 kwh på den uppvärmningen. Den förbrukningen kanske minskas med 30-40 procent, men jag tror som sagt att den ökade förbrukningen i övrigt under året kompenserar för det.

Ligger vi stadigt runt 7-8000 kwh per år borde en anläggning på runt 12kwp i öst/väst-läge bli hyfsat väldimensionerad. Eller ja, så resonerar jag. Men jag hör gärna fler tankar!

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

nelos
Ser bra ut vid en snabbtitt, ska gå igenom mer noga och kommentera.

Här är f.ö en länk till webbbutiken:
http://www.alma-solarshop.com/

Ser ut som mycket växelriktare för pengarna, kolla dock att växelriktaren är godkänd i Sverige.

http://www.alma-solarshop.com/zeversolar-inverter/679-inverter-zeversolar-eversol-tlc10k.html?search_query=zeverSolar&results=15

Zeversolar verkar ha ägarkopplingar till SMA.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

nelos
Här är en kopia av bilden på inköpslistan:

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans
Tack för hjälpen! Jag har skickat iväg en förfrågan till Zeversolar i Europa för att höra om det korrekta godkännandet för Sverige finns. Återkommer när/om de svarar.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Skoj att se att ni tänker på solel i detta projekt!

Notering vad gäller solcellsmoduler. Då ni har ett stort tak att förfoga över så är ju bästa ekonomin att ta billigare paneler, men kanske fler, än dyra, större.

Vad man oxå bör ta i beaktning är vilket skick det nuvarande taket är. Håller det i kanske 30-40år? Eller är det något som måste åtgärdas. Lätt att glömma bort.

Om taket har kraftigare lutning än 30gr. Tror jag det är klokt att göra en simulering för att se vad utfallet blir. Bara så att man inte sätter upp en anläggning som inte ger tillräcklig ekonomi. Kanske blir bättre ekonomi att montera modulerna på ställning-marken och i söder?

Varje anläggning är unik och skall så behandlas. Att göra en simulering av tänkta anläggningen och kanske olika varianter av den, skapar förståelse och optimerar inför en installation.

I din länk Hans, så är inte momsen inräknad. På något sätt kommer den till. Antingen som privatperson eller företagare. Bör kollas upp så det inte blir en "tråkig" överraskning.

Bara att jobba vidare. Spännande är denna fas :)

Glöm inte att fortsätta berätta om hur det går!

/Janne

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans,

Om du räknar med att en värmepump skulle innebära,
säg en besparing på 3000 kWh/år och värmepumpsinstallationen
kostar dig ca 20000 à 25000 SEK. Då skulle du istället
kunna lägga på flera solcellsmoduler på taket, som ger
ytterligare 3000 kWh/år solström, och slippa installera
en värmepump. Det skulle bli 12 stor-moduler à 300 Wp.
Du tycks ju ha gott om plats på taket. Säg, att de
kostar 2500 SEK inkl. montagedetaljer/st, ger 30000 SEK.
En växelriktaren på 15 kW blir knappt nämnvärd dyrare
än en på 12 kW.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans
Runt 22.5 grader fick vi taklutningen till. Det är snudd på odödlig galvad pannplåt och tur nog är brorsan dessutom takläggare till yrket, så den biten får han ansvara för att dubbelkolla.
Det finns en stor äng i anslutning till huset, så visst är söderläge på ställning en möjlighet. Blir det i allmänhet mycket dyrare att bygga ställning? Såg att någon gjort det i virke, vilket ju kanske inte behöver bli så vansinnigt kostsamt.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans,
Som jansimon nämner kan en solcellsanläggning på marken
istället för på era tak, och så att solcellsmodulerna tittar
mot söder, ge fler kWh/år. Jag skulle gissa på ca +15 till 20 %
flera kWh/år jämfört med om samma solcellsmoduler ligger på
era tak och tittar mot väster och öster.

Att snickra ihop modulställning av trä, går bra. Det håller länge.

Dock beakta stöldrisken. Det är enkelt för tjuven att stjäla
modulerna stående på marken på en enslig tomt, där det
är lång till bebodda trakter. Det är litet svårare för honom
att stjäla dem från taket, men det göra han säkert gärna
också.

I Tyskland stjäls solcellsmoduler från markanläggningar.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

callec
Hej Hans
Välkommen

Du behöver inte gissa, tag kvällen och lek med följande designprogram.
http://www.sunnydesignweb.com/

Där kan du prova dig fram med olika paneler, vinklar, invertrar och lägen.
resultaten stämmer mycket bra med verkligheten.

i det läge som du nu befinner dig i så rekommenderar jag detta.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Hans,

om man skall vara petig, så har du glömt att du behöver också:
- solarkabel, koppar 6 mm2.
- 1 likströmsbrytare som bryter 2 ledare(om du avser ha 2 slingor,
   blir det en brytare, som kan bryta 4 ledare).
- ett antal multikontakter(eller annan typ), hane och hona.
- en krimptång för att klämma fast multikontakterna på solarkabeln.

Visserligen så räcker de  kablar som sitter på själva modulerna
till för att koppla samman modulerna med varandra. Men,
från sista och första modul i en slinga, skall solarkabel dras
till växelriktaren.

Likströmsbrytaren skall sitta vid likströmsingången på
växelriktaren. Den är till för att av säkerhetsskäl kunna
bryta av likströmmen från solcellsmodulerna främst för
arbete i växelriktaren. Så länge det finns något ljus ute
ger solcellsmodulerna hög spänning, flera hundra volt.
Som räcker mer än väl för att genom strömstöt ta av
daga en fullvuxen man. Det går nämligen som bekant
inte att stänga av solen.

Det är ingen mening att välja en klenare solarkabel på
4 mm2, för att spara pengar. Välj 6 mm2, är ungefär
samma pris.!

Krimptången är mycket dyr, kan kosta ca 2500 SEK. Ev. kan
man få hyra en sådan för ca 200 SEK av den firma man köper
solcellsutrustningen av. Jag har dock hört att vissa sådana
kontakter kan lödas istället för att använda dyr krimptång.

jansimon, nämde att moms tydligen inte ingick i dina priser Hans.
Om du i kraft av privatperson köper av en utländsk firma med
säte i en land som till hör europeiska unionen, så måste du
betala det landets momssats. Någon tullavgift vid importen
till Sverige behöver du inte betala (om det inte är starkvaror
som du köper). Någon svensk moms behöver du heller ej betala.
Frakt måste du givetvis betala.

Köper ditt näringsföretag från utländsk firma, då gäller annat.
Jag tror det är så här: ditt näringsföretag skall inte betala någon
utländsk moms(ej heller svensk moms) alls till det utländska
företaget. Utan ditt företag betalar nettopriset, detta oavsett
om det utländska företaget har sitt säte inom europeiska
unionen eller annorstädes. Svenska företag har ingen
anledning att betala utländsk moms(som ju är en skatt)
till utländska skattemyndigheter och göda dessa. Utan varje
land sköter sin egen moms inom sitt förvaltningsområde, som är
just landet ifråga. Om ditt näringsföretag skulle sälja vidare den
inköpa utrustningen till någon kund(privat eller företag)
i Sverige, då lägger du på svensk moms på priset.
När vårt företag, som jag jobbar på,  skickar fakturor till
utländska företag med säte inom europeiska unionen eller
i andra länder, så läggs då aldrig moms på.
Dessa utländska företag skulle säkert också
vägra att betala en så dyr moms.
Rätta mig om jag skulle ha fel, vad gäller företag som
köper utomlands, ni som ev. vet bättre.

Enl. svenska tullen sker inte någon förtullning alls av varor
från länder inom europeiska unionen vid införseln till Sverige.
Inte ens av statistikskäl. Sverige vet alltså inte hur mycket
varor som importeras/exporteras till/från Sverige.
Vilket man kan tycka vara viktigt att veta.
Import av varor från andra länder förs dock statistik på,
men det är väl endast en liten av total import.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

nelos
Zeversolar har ett dimensioneringsverktyg "Zeverplan":

http://www.zeverplan.com/zeverplan/#/Home

Jag provade det, men hittade tyvärr inte just den växelrikare du tänkt dig ("Eversol TCL10k"),
här är iallafall webbprogrammet med en annan 10kW växelriktare:

Programmet anger 9170 kWh produktion per år.

Tror dock att det kan bli mer än så om man räknar 1000kWh/kW per år för ett optimalt system, och sedan drar bort 15% för öst-väst-monteringen.

Oavsett exakt resultat blir det iallafall mer än 8000kWh per år produktion för en 12kW-anläggning,
så kolla upp vad som gäller i ditt fall om du matar matar in mer till elnätet än du köper.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

callec
Det programmet var väldigt likt SMAs men det är väl samma sak i grunden.

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

Henrik
Min ställning som ligger här på forumet kostade 10tkr för 10kW. Arbetet gjorde jag själv.
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: ~12 kwp i Tornedalen (näringsfastighet)

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.