12 kW´s anläggning

Re: 12 kW´s anläggning

Lunken
Säkert är det möjligt skulle jag tro. fixa en fungerande styrning till beredaren så.

Re: 12 kW´s anläggning

Vad är vinningen med detta.? Som jag kalkylerar så säljer jag el för 1kr/kW och köper för 87öre...men klart säljer jag ej producerad el, kan det vara smart att sätta tidur på VVB att den endast går på dagtid.

Re: 12 kW´s anläggning

magneten
87 öre var billigt, har du tagit med överföringsavgiften för ellnätet?

Känslan med att egenkonsumera sin solel är ju oslagbar även om man får några ören mer för att exporters den, ty allt behöver ju inte hadla om vinning i kronor och ören

Re: 12 kW´s anläggning

Anders J
This post was updated on .
Min spontana reaktion var att "då är väl inte nätavgiften med", men jag kollade mitt pris och det visade sig vara 88,25 öre.

Men som vanligt är det svårt att se vad som komma skall. Tittade på diverse portaler i Danmark och där visade sig rörligt elpris ligga någonstans mellan 0,25-0,30 DKK, men om man försöker ta reda på vad dansken egentligen betalar/kWh så tillkommer det en hel skog avgifter:

Transport af el 36,00 øre/kWh
Offentlige forpligtelser 22,70 øre/kWh
Elafgift 83,30 øre/kWh
Pris pr. kWh ekskl. moms 142,00 øre/kWh
Moms 25% 35,50 øre/kWh
Pris pr. kWh inkl. moms 177,50 øre/kWh

Det som kallas Elafgift består i sin tur av en massa sammanslagna kostnader: energieffektiviseringsbidrag, eldistributionsbidrag, energispareafgift, tillægsafgift på el. Det danska elpriset tycks ju i ännu större omfattning än hos oss bestå av annat än kostnad för själv produktionen. Jag kan ha missförstått, men det verkar som om danskarna betalar ganska låga fasta avgifter, medan vi ju har fått ganska maffiga sådana

Så lägg därtill elpriset och dansken hamnar då klart över 2 kr/kWh, danska kronor dessutom.

Jag har en barn och barnbarn i Danmark och med hänsyn till de danska nettodebiteringsreglerna så är det ju obegripligt att man inte ser solpaneler på vart och vartannat hus när man promenerar i villaområdena med sådana elpriser, men det är kanske bygglovsregler som hindrar?

Jag tror att tyskarna ligger snäppet över ändå i priser och det är svårt att sia om det är dit vi är på väg och om det verkligen var klokt att bygga elledningar till kontinenten... Men det är ju ändå väldigt svårt att tro att våra priser rör sig nedåt i ett längre perspektiv.

Som magneten skriver, ska man bara räkna kortsiktigt i ören så är timförtjänsten för att klättra omkring på taket eller att sitta här och gaffla inget man blir stenrik på. Men det känns ju ändå liksom bra när solen kliver över skogskanten och effektkurvan går spikrakt uppåt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: 12 kW´s anläggning

Mitt elpris när jag köper el ser ut så här:

Nätägare Vattenfall:
============
Elöverföring 19,20 öre/kWh exkl moms

Abbonemang 2480 kr/år exkl moms

Elhandelsföretag Falkenberg energi:
============
Rörlig pris ca 35 öre/kWh exkl moms (Varierar med elpriset)
Energiskatt 29,3 öre/kWh exkl moms

Årsavgift 365 kr/år

Tidigare hade jag Vattenfall även för elhandel, och då specificerades även:
Spotpåslag (2 öre/kWh)
Elcertifikatkostnad (2,5 öre/kwh)

Men dessa poster skrivs inte ut explicit för Falkenberg energi(?)

Totalt rörliga kostnader
19,2 + 35 + 29,3 = 83,5 öre/kWh exkl moms

Med moms => 83,5*1,25 = 104 öre/kWh = 1,04 kr/kWh

Fasta årskostnader: 2480 + 365 = 2845 kr/kWh

Re: 12 kW´s anläggning

Norrlandssol
Hej igen

Om elen kommer från vindkraft/vattenkraft eller mitt eget tak gör varken till eller från, men att göra ombyggnader och modifieringar med ur och styrningar för att använda egenproducerad el, känns bara totalt onödigt när man säljer elen för dyrare peng, som det är just nu, inget vet senare..

Betänk att jag bor i Norrland, och vi har 13öre billigare energiskatt/kWh...

Re: 12 kW´s anläggning

filip71
nelos wrote
Fasta årskostnader: 2480 + 365 = 2845 kr/kWh
Blev väl inte rätt ;-) . Hur mycket blir det fasta per kWh?

Re: 12 kW´s anläggning

Norrlandssol.
Eller så förbrukar han endast 1kwh...👍

Re: 12 kW´s anläggning

Lunken
Hatten av och njuta bara :)

Går dagens produktion resulterade i ett nytt anläggnings rekord med: 91,64 kWh = 7,63 kWh/kW

riktigt blåsigt och svalt var det

Re: 12 kW´s anläggning

Nån som vet vad som startar mätningen i pvoutput? Eller är det nån inställning? Eftersom den börjar mäta kl 4 på morgonen, men det börjar ladda runt 02.45.

Igår bra väder, och växelriktaren gick i botten ganska länge, ska se om jag kan räkna ut maxeffekten idag, genom att kolla hur många Ampere varje slinga ger.

Så såg det ut igår, bara synd att man ej får med bägge anläggningarna...kan man ej få denna till pvoutput?

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=32583&sid=29887&dt=20140614

Re: 12 kW´s anläggning

hompe
Ja igår var det kallt och soligt, det var bara att låta solcellerna jobba på. Fick också reda på i fredags att dom 35% i investeringsbidrag hade beviljats.

Resultatet blev:
Day:
   Total        92.19 kWh
   Spec.         7.11 kWh/kWp
   Max          11.44 kW

:)

Skickat från min iPhone

15 jun 2014 kl. 07:35 skrev "Lunken [via Solcellforum]" <[hidden email]>:

Hatten av och njuta bara :)

Går dagens produktion resulterade i ett nytt anläggnings rekord med: 91,64 kWh = 7,63 kWh/kW

riktigt blåsigt och svalt var det

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12-kW-s-anlaggning-tp5001889p5004588.html
To unsubscribe from 12 kW´s anläggning, click here.

Re: 12 kW´s anläggning

Jag får troligtvis också bidraget, bara att samla ihop papperna och hoppas att de godtar kvittona i € från Tjeckien på panelerna.

Re: 12 kW´s anläggning

Lunken
Kan det ha att göra med att du har på PVoutput din tidszon satt på Australien??

Vet inte om det spelar roll men testa och sätta på Stockholm fast.

Re: 12 kW´s anläggning

Norrlandssol.
Hittade ej Stockholm, Satte Köpenhamn, ändrade detta för nån vecka sedan.. Men den börjar alltid kl 04:00, trots att produktionen börjar tidigare.

Re: 12 kW´s anläggning

Lunken
Asså idag den 15/6 har den ju börja 02.55 ju ??

Re: 12 kW´s anläggning

Norrlandssol.
Ja där syns det! På appen syndes ej det! Men hittade en annan meny, där det stog Australien..ändrade det nyss.

Re: 12 kW´s anläggning

Ett dagsutbyte på 7,63 kWh/kW är det högsta jag sett vad jag kan minnas, riktigt bra!

Är det möjligt att gå över 8,00 kWh/kW med någon anläggning?
Ska se vad man kan hitta i de offentliga databaserna.

12