12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

jilldris
Vi planerar en 12,5 kW anläggning med 330W Seraphim paneler och solaredge.
-24 paneler på garagets södertak, 30 graders lutning, riktning 201 grader (enligt definitionen i solaredge site designer).
-14 paneler på ett av husets östertak, 36 graders lutning, riktning 112 grader.
-17kW Solaredge växelriktare för att stödja framtida uppgradering till ca 17-18kW.

Har labbat endel med Solaredge site designer med hur man kan sätta dem i strängar. Sätter man alla paneler i samma sträng och använder P700 optimerare så går inte designen igenom då man överskrider optimerarnas 15A (11250W totalt i strängen). Undrar dock hur allvarligt det är. Begränsar inte bara optimerarna till 15A så man missar ev peak, eller kan man verkligen skada något? Eller varför vägrar programmet att gå vidare med den konfigurationen?

Ett alternativet verkar vara att köra med P800s optimerare som klarar 18A. Dock hittar man inte dessa på svenska sidor, vet ni om de går att få tag på i Sverige? På sidor i europa verkar de finnas tillgängliga och kosta ca 50 kr mer än P700.

I framtiden när vi utökar anläggningen blir det kabelmässigt enklare att lägga till de nya panelerna i samma sträng som östertaks panelerna och köra garagets paneler som en sträng. Då blir det återigen ett problem med P700 då det krävs minst 13 st optimerare i en sträng. Dock skulle det precis klara sig med P800s då de bara kräver minst 12 optimerare i en sträng. Vet nån varför man behöver färre P800s ön P700 då de ger samma maxspänning enligt databladet?

Ett annat alternativ skulle vara att köra på P350 optimerare och redan från början dela panelerna i två strängar. Dock måste vi då gå upp till minst 16 paneler för att uppfylla minimikravet på 16 optimerare i strängen från östertaket. Eller hur?

Tacksam för förslag och kommentarer

Re: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

Välkommen till forumet!
I SolarEdges Site Designer 2, där ska du ha 2 modulfält, eftersom du säger du har 2 olika takfall med moduler på. Du kan ha väldigt många modulfält, beräkningen tar litet längre tid då. Vi har 7 olika modulfält.
Det finns ett +tecken du klickar på, så öppnas ett nytt modulfält, som du kan ange lutning på och antal moduler etc.

Du ska avbryta beräkningen, och då välja SE17k och de effektoptimerare du vill ha, annars får du oerhört många alternativ, och den behöver längre tid för att räkna. SolarEdge komponerar ihop modulfälten själv i lämpliga strängar.  På en SolarEdge växelriktare SE17k finns 2 st DC-ingångar, alltså 4 solarkablar går in, alltså 2 strängar.

Man måste vara litet slug ibland för att överlista programmet.
Nu ska du se att det går bättre.

Jag testade, inget problem att räkna för ditt fall med ett 24 st på södertak och 12 st på ett östertak, totalt 36 st 330 Wp moduler en SE17k och 18 st P700. SolarEdge väljer att lägga alla i en sträng. Jag valde 2 moduler som kopplas till varje P700. Blir 11,5 MWh per år i skörd. Jag använde de taklutningarna och väderstreck du uppger. Jag antog Stockholm, som ort. Jag vet inte om jag tog korrekt modul, jag tog Seraphim SRP-330-6MA(330W).

Troligen är de nya P800 svåra att få tag på, men du behöver inga sådana.

Re: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

jilldris
Tack Arne! Och tack för det snabba svaret och hjälpen! :)

Kanske var otydlig men jag har lagt söder och östertaket i två olika arrayer i programmet, samt fått in 17kW växelriktaren.
Dock är det 14 paneler vi räknar med på öster taket, inte 12. Då får jag problem med maxströmmen på 15A om jag lägger dem i samma sträng. Åtminstonde om jag använder Göteborg som ort. Men det verkar vara precis på gränsen, ändrar man ex taklutningarna litegrann så de inte är så gynnsamma så verkar man komma ned under 15A och den accepterar installationen.

Så frågan är om det är ok angående 15A gränsen, dvs att strömmen bara begränsas, eller om något kan ta skada?
Samt vad man gör om man i framtiden vill köra garagets 24 paneler och 12 optimeraren i en sträng vilket är för lite för P700. Eftersom 12 vara minimi antalet för optimerar i en sträng för P800s istället för 13 st för P800s så känns det som P800s är enda alternativet om man ska uppfylla kraven på min och maxlänger på strängarna?

(Det är rätt modul du använt)

Re: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

Du kan i beräkningen dela upp garagets stora modulfält som är på totalt 24 moduler i 2 st likadana fält men hälften så stora som båda har samma lutning och väderstreck. Då får programmet flera möjligheter att komponera ihop vettiga strängar.

Urschäkta jag tog fel antal nämligen 12 skulle var 14.

Bekanten tänker bygga ut sitt SolarEdgesystem litet till. På norrtaket med 12 moduler ytterligare.
Han använder P600 och har en SE16k. Då blir ena strängen faktiskt över 11,25 kWp installerad effekt, men SolarEdge-programmet accepterar kopplingen. Enligt databladet får en sträng med P600 inte ha större Wp än 11250 Wp. Strängen blir 12,32 kWp. Programmet acceptera det pga det är moduler på norrtak, antar jag, och har 13 graders lutning, och de kommer troligen då aldrig upp i sin märkeffekt.

Säger SolarEdges beräkningsprogram inte nej, då kan man koppla så. Vi frågade även SolarEdge om detta, för att vara säkra. De sa att godkänner beräkningsprogrammet kopplingen är det OK. Och omvänt, accepterar programmet inte din koppling och du kopplar så likväl, och bränner växelriktaren och effektoptimerarna, då avsäger sig nog SolarEdge ansvar.

Du kan välja andra moduler, kanske något effektsvagare, eller plocka bort en modul, då funkar kanske din koppling bättre. Blir då även lägre investeringskostnad. Du har ju 18 effektoptimerare P700, och måste ha alla i en sträng. Gör du 2 strängar du måste du ha 13 i den ena och det blir bara 5 över till den andra och det räcker inte för att bilda en sträng.

SV: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

Min anläggning på 13,25 måste jag dela i två strängar. 15kw växelriktare levererar bara 11,2kw. Men med 2strängar så blir det ibland upp till 12kw.

Jag kör med 350 optimizer och kopplade dem ifrån början i flera olika slingor så att jag inifrån vinden kan koppla om lite och optimera.

Det borde fungera för dig också.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- jilldris [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12-5-kW-p-soder-och-ostertak-med-mojlighet-for-utbyggnad-tp5013180.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

jilldris
Tack, låter som ett bra förslag att dela upp dem i flera strängar så det går att optimera.
Men är det någon som vet vad som gäller strömgränsen på 15A? Begränsar optimerarna till 15A så man bara tappar toppeffekten eller kan strömmen bli mer än 15A så att något skadas?
Har ringt solaredge i tyskland men det gick inte att få prata med någon tekniskt kunnig.

Re: SV: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

Arne
Vilken SolarEdge effektoptimerare tänker du på?
I databladet för effektoptimerare står angivet "maximal driftutgångsström".
Det får man väl förstå som maximal ström ut från effektoptimeraren.

Re: SV: 12,5 kW på söder och östertak med möjlighet för utbyggnad

jilldris
P700, vilken enligt databladet har maxström på 15A.
Det bör ju vara så att optimerarna reglerar så att inte 15A överskrids. Dvs det borde vara samma sak som att ha en växelriktare med mindre effekt än maxeffekten på panelerna vilket ju är helt ok om man kan acceptera "clipping" dvs att maxeffekten begränsas.
Dock blir man väldigt tveksamt då solaredge design programmet vägrar bygga ett system med en sträng där strömmen kan nå 15A, den ger felmeddelandet "Error: Output current to high".