10 kvh?

Millvall
Hej ny här jag är sugen på en anläggning ,har ca 65 m'2 i söderläge 27grader taklutning vad kan jag räkna med 10 kvh eller ? Vad kan det kosta?

Re: 10 kvh?

Välkommen tilll forumet!

Taklutning 27 grader och riktat mot söder är mycket bra för att skörda kWh.

Frågan är hur många moduler du kan lägga på taket.
Det är inte frågan om spånskivor som skall läggas på taket och som kan sågas till korrekt format.
Vanligaste formatet är 1640 x 990 mm och ca 40 mm tjock alu-ram.
Därför är inte just antal m2 det bästa måttet, utan du måste veta:
Längd gavel till gavel?
Takfallslängd?
Finns störande objet på taket, skorsten, pipor, som gör att just där inga solcellmoduler kan placeras?
Sedan vad det är för takbeläggning är viktigt för hur besvärligt det är att montera.
Enklast på trapetsblecktak, bara då att skruva fast små alu-skenor direkt i takplåten.

Om du nämner sådant för forumsmedlemmarna så kan de säkert lätt se vad som får plats.

Re: 10 kvh?

Ett riktpriser kan vara ca 120000 kr för 10kwp "normal installation" utan bidrag. Om man skruvar upp panelena själv.. går givetvis att bygga både billigare och dyrare....

Re: 10 kvh?

Millvall
Sant, jag var ut och mätade 4,70x15m. Och jag har tegelprofil (plåt).

Re: 10 kvh?

Jag antar du menar
gavel till gavel som är 15 m
och takfallslängd 4,7 m

Du får lägga modulerna i landskap, dvs modulens långdsida parallellt med taknocken.

4 rader med 9 moduler får du plats med av modul 1640 x 992 mm.
Fältet blir 14920 x 4028 mm.
Om du väljer en modul på 260 Wp blir det 36 moduler x 0,260 = 9,36 kWp installerad effekt.
Om det är i Mellansverige, bör det ge ca 8500 kWh per år. I skåne litet mer kanske 9500 kWh.

Du har alltså plåttak med tegelpannepressning.
Plåttjockleken är viktig då och om aluminium eller stålplåt.
Ska vara minst 0,50 mm för stålplåt och min 1,0 för alu, annars drar inte plåtskruvar.
Jag har för mig att Tommy här på forumet har plåttak, trapetsplåt, 0,50 mm tjock, där han skruvat korta alu-skenor direkt i takplåten, och sedan med modulklämmor klämt fast solcellsmodulerna.

Re: 10 kvh?

magneten
Vill du bygga ut maximalt så får du plats med 2 rader med 14-15 "stora paneler" i varje rad. En stor panel har måtten 2m lång och 1 m bred och typisk effekt är runt 300-330wp/panel alltså 300x30=9000Wp

Väljer du istället prisvärdare standardpaneler 1.64m lång och 1 m breda på ex 260Wp så blir det totalt 7,8kWp (för två stående panelrader)

Vet dock inte hur man fäster i tegelpannplåten... vanlig trapetsblecksplåt är betydligt enklare... ska du fylla hela taket kan du ju byta till denna plåt då den ju ändå inte kommer att synas under panelerna :)

Re: 10 kvh?

Millvall
Ja ursäkta om jag var otydlig,15 m gavel till gavel och 4,70 från fotplåt till nock med dom måtten du skrev blir det väl 36 paneler,om dom kan monteras liggande .vad ger det för kvh? Och tack för svaren👍🙂

Re: 10 kvh?

Vid liggande montage så borde det gå att få upp.
4 rader med 9st = 36 *260Wp = 9,36kWp (9*1,6=14,4m)
Med de stora får du samma antal oberoende av stående eller liggande.
Eller räknar jag fel?

Vill du komma närmare 10kWp så finns både 275W och 290W paneler (som inte är billigast), ger 9,9kWp resp 10,44kWp

Re: 10 kvh?

Med BenQ SunForte 333w kan du få 14kWp
3 rader med 14 st i varje rad.

Re: 10 kvh?

callec,

3 rader porträtt Benq 333 Wp moduler, får plats på millvalls takfall, fyller ut i stort hela takytan, blir 3 x 1560 =  ca 4680 mm, men då ingen avrinningssträcka till stuprännan. Och 14 st i varje rad, blir 13,99 kWp.  Kanske inte går? Extra ränna utanför befintlig? Och vad kostar Benq 333 Wp, säkert 3500 kr/st. Det blir 42 moduler x ca 3500 =  147000 kr och 10,50 kr/Wp. Inte billigt.
Det skulle man allt gärna vilja ha, men inte öppna sin egen plånbok för. Annars får man bra moduler för ca 7 kr/Wp.

Men millvall kanske har andra tak han kan lägga moduler på? Garagetak? Andra halvan av hans 27 gradiga tak, dvs norrtaket är inte bra att lägga moduler på, eftersom alltför stor takvinkel.

36 st moduler på 260 Wp kostar ca 1900 kr/st = 68400 kr
1 st växelriktare på 10 kW kostar ca 20000 kr.
montagesystem ca 200 kr/modul, dvs 7200 kr.
solarkabel 100 m kanske 1500 kr
litet solarkontakter 500 kr
DC-överspäningsskydd 4000 kr
DC-brytare 750 kr.
AC-brytare 750 kr.
annat installationsmaterial, skruvar klammer, etc. 1000 kr
Elfirma för inkoppling av växelriktaren 10000 kr.
summa 114100 kr,  blir 12200 kr/kWp, som magneten sa ovan.
Förutsatt millvall monterar själv.

Re: 10 kvh?

callec
BenQ SunForte är billiga, med tanke på.....

Dom ger ca 100kWh/panel mer ström per år än en standardpanel.
Skillnaden ökar med tiden....
Detta beror på
Högre verkningsgrad
Låg temperaturkoffecient
Mindre årlig nedgång
10-20års längre produktionstid.

Så BenQ SunForte är enligt mig det mest prisvärda alternativet.

Re: 10 kvh?

Millvall
Tack för svaren ska kolla priser vill ju få ut så mycket effekt som möjligt.