0,05 kWp mobil offgrid-anläggning ;-)

tor_fransson
Jag funderar på om jag skall skapa en tråd för min supermini-installation här? Det blir en 50W panel med regulator kopplad till elektroblocket på min husbil, för att sköta toppladdningen av bodelsbatteriet.

Bodelsbatteriet är 12V AGM på 100Ah, och vid fricamping på våren använder värmaren cirka 30-40Ah per dygn, varav mycket kan återladdas genom körning, men när man nått 80% av kapaciteten kan batteriet inte ta emot så mycket ström längre, och då är det perfekt med en liten solpanel som kan trickla in 2-3A i några timmar medan solen är uppe.

Har man ingen solpanel måste man dessutom ständigt hålla på med 230V-sladden före och efter varje resa för att batteriet hela tiden skall vara toppladdat och inte sulfatera.

Re: 0,05 kWp mobil offgrid-anläggning ;-)

TommyE
Vi har en 120W panel på husbilen, men har inte haft så stor användning för den i år. Vi har stått med 230V mest hela sommaren - men nästa år då ska jag ut och fiska mer.