Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Har fått beviljat från Länsstyrelsen att jag ska få solcellsstöd.
Men måste då betala tillbaka ROT avdraget och bifoga kvitto på detta till utbetalningen.
Har skickat in omprövning/återbetalning av ROT till skatteverket enligt deras anvisning.
Det kunde tydligen ta upp till 2 månader att få ett beslut, enligt skatteverket.

Någon som har erfarenhet av detta?

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

callec
Jag gjorde så, men återbetalningen skall gå till leverantören, men det spelar nog inte så stor roll.
För mig tog det två veckor efter inskickad omprövning.
Förfarandet är tydligen väldigt vanligt.
God Jul

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Fick beslut idag 28/12 tog inte så lång tid.
Men betalningen går till mitt skattekonto, installatören har redan fått sina rot-pengar från skatteverket.
Blir dock ränta på beloppet räknat på det datum Verket betalade ut pengarna till installatören,  ingen jättesumma men ändå lite surt.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

callec
Du kan begära utbetalning från ditt skattekonto.
På det viset skall inte bidraget utbetalas, det skall gå till av dig anvisat konto.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Jo stödet går direkt till mitt bankkonto, men återbetalningen av ROT avdraget skall jag betala in på mitt skattekonto.
Jag har nu ett minussaldo på det motsvarande summan på rot avdraget

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

callec
Hade dom följt sitt eget regelverk så skulle återbetalningen av ROT gå till din leverantör och denne skall sedan återrbetala beloppet till skattemyndigheterna.

Själv anser jag att ditt förfaringssätt är bättre ur många synpunkter.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Kan tänka mig att det skulle kunna uppstå problem om företaget blivit sålt, upphört eller gått i konkurs, dock i så fall skatteverkets problem.
Har nu fått iväg ansökan om utbetalning med alla beslut och kvitton på återbetalning av rot-bidraget.
Bara att vänta på stödet från länsstyrelsen.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Idag ramlade stödet från Boverket in på kontot.
Jag blev godkänd för stödet i Februari 2015 då jag skickade in slutfaktura och intyg från nätägare.
Har alltså tagit nästan 2 år att få ut stödet
Frågan är om det ska behöva ta så lång tid?

Är ändå nöjd nu när bidraget kommit.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Arne
Har du även fått bidrag från Boverket. Då är det väl inte solcellstödet du menar?

Solcellstödet ansöks ju hos din Länsstyrelse och till dem skickar man väl då in handlingarna (faktura och kvitton över köp solcellsanläggning).

Stora anonyma Boverket kanske inte är lika snabba och måna om länsinvånarna som din Länsstyrelse.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Hullingen
Nja, det är ju från Länsstyrelsen.
Dom delar ju ut pengarna från Boverket.

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Pelle
Hej.
Jag har precis varit i kontakt med skatteverket och dom meddelar att jag som privatperson inte kan göra en återbetalning, detta kan endast utföraren göra! I mitt fall EON, som säger till mig att detta är något jag själv måste lösa! Känns som en loop!
/pelle

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Klas
Hej
Fick beslut om utbetalning av stöd från länsstyrelsen 180306 (ansökan skickades in 170119 och solcellerna monterades i april).
Vid förfrågan till skatteverket via mail svarar dom att ROT-avdrag som skett under 2017 ska återbetalas av installatören som sen kräver mig på pengarna (tidigare än 2017 kan man själv begära återtag).
Min installatör tyckte det verkade krångligt med moms osv. så jag skickade in en begäran om omprövning att jag ville betala tillbaka ROT-avdraget  via skattekontot och få ett intyg att skicka till Länsstyrelsen.
Skickade till Skatteverket 180319 men ännu inget hört. Vägrar sitta i timslånga telefonköer så nu har jag väl hamnat i samma "loop" som Pelle?
Varför blanda in installatören? Verkar ju som om "Hullingen" löste sitt återtag via skattekontot?
//Klas

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

magneten
Inte exakt svar pp frågan men Vet att vi själva omfördelande(mellan  sambos) vårat ROT enkelt i efterhand på deklarationen. Så visst borde det även gå att ändra ROT uppgiften i deklarationen  och betala in beloppet till  skattekontot

Re: Återbetalning av ROT-avdrag

Jag återbetalade rot till min leverantör och fick sedan solcellsbidraget.
Så måste det göras enligt min länstyrelse.

Så försvåra det inte för dig själv