temp-offgrid

Klastorpet
Vad ödmjuk, då jag är en Noob i detta..

Jo, jag tittar på ett system till vårat hus..

Ett förslag är:
39st REC 370 Half cell    14,43
Fronius Symo 15,0-3

Tegel tak..
30st av dessa celler rakt söderläge 45° taklut
9st i rakt väster 45°

###
Fronius Symo 15,0-3 växelriktare, vad händer om vi inte får extern ström till huset?
Går det att få ut 220V el 24V el 12V

Kan man "lura" växelriktaren att den får ström med en UPS.. (som jag redan har i drift, dock bara enfas =APC 1400W 270Ah)
och då få Fronius'en att göra 220V.. eller gör man UPS'en till en brödrost då?

om inte det går, kan man vid externströmbortfall få ut 24V från Fronius Symo 15,0-3 för att driva  UPS.. (eller rent praktiskt "ladda" batterierna för kontinuerlig drift)
Hur många Amp 24V kan man få ut vid maximalt solintag.. (teoretiskt.. MAO räcker det för en "lampa" eller 200A?)

###
Fick ett förslag på en Hybrid Fronius inverter SYMO GEN24
som jag förstod det då skulle vara i stället för Fronius Symo 15,0-3..
är det så att GEN24 fortsätter att leverera 220V vid externströmbortfall (vilket 15,0-3 då inte gör)
och hur skiljer sig dessa vid "normal drift", där ström levereras till huset??

Nu VET jag ju inte vilket överskott vi kan få, men det är ju klokt att välja en som kan på bästa sätt leverera överskott till elleverantören utan flaskhalsar

###
Som jag förstått det är ju att det alltid är högst ekonomi på att göra av med sin el man tillverkar.. MAO full el förbrukning när solen skiner och så lite som möjligt när det är mörkt..
Vi har ju timpris på elen, och blivit ganska bra på att styra elförbrukningen till de billiga timmarna..
men vi fick ett förslag från Eon på SPOT-pris +20 öre och är det då verkligen timSPOTpris och inte "dags-snitt-pris" så kan det nästan äta upp de påslag man får om man tar tillbaka strömmen på natten (under förutsättning att dag-tim-SPOT-priset är i nuvarande skillnad)

Initialt hade jag funderingar på solVärme på en del av takytan, då jag tror att max Värmewatt skulle man då få ut (jämfört med 220V elpatron).. Men nu tror jag att jag maximerar EL-solcellerna och dumpar effekt i en patron om det blir nödvändigt..

###
Cellerna är ju inte "billiga".. men det "känns" ju bra med ett Norskt moderbolag och 25års garanti.. men vad tycker ni som har kommit över de känslomässiga bitarna? ;)

Fronius verkar vara "förståndig".. men blir man starkt begränsad i utbyggnadsmöjligheter i närframtid??
Kan ju möjligen kanske bli att man om ett tag vill ha ett litium pack.. men det känns som en "backup lösning" som bara skulle vara i drift vid ofrivilligt-offgridd-läge.. elpriset behöver nog komma upp på en väldigt hög nivå innan det lönar sig att använda batteridrift före nät-el..

Ber om ursäkt om det är många olika frågor och funderingar.. Men de är de första trevande utforskningarna som Solcell-oskuld ;)

MVH
Klastorpet

Re: temp-offgrid

Ursäkta, men din rubriksättning på denna din fråga är inte den allra bästa och tydliga.

En växelriktare för solceller som är avsedd för elnätsanslutning, t.ex. en Fronius Symo 15.0-3-M, den mäter hela tiden att det finns spänning på dess AC-utgång och den spänningen och dess frekvens ska också vara inom visst område. Saknas spänningen eller är utanför godkänt område, då stänger växelriktaren av sig.
Jag skulle tro att det inte går att lura växelriktaren att elnätet 400 Volt 3-fas är anslutet till växelriktarens AC-utgång, med ett UPS-aggregat, när det i själva verket är ödrift. Är det ett 3-fas UPS-aggregat? Även om det skulle vara 3-fas UPS-aggregat, så när växelriktaren börjar mata ut AC-effekt stiger ju spänningen väldigt snabbt och hamnar utanför godkänt område, och växelriktaren stänger av sig.
Det finns ju inget som kan ta emot och svälja t.ex. 10 kW som matas ut.
Varför svarar inte firman dig som du fått utrustningsförslag av? De måste väl kunna hjälpa till?

Fronius Symo Gen24 10 Plus på 10 kW, på den finns ju PV-point, som är ett vägguttag som ger nödström 230V uppåt 3,3 kW, när elbolagt har elavbrott, där man kan ansluta utrustning.  Det behövs inget lagringsbatteri för det. Givetvis ger den utan lagringsbatteri nödström bara under ljusa tiden av dygnet och endast 1-fas 230 Volt.
Senare, om man om något år vill skaffa lagringsbatteri går det bra att koppla in det på en Fronius Symo Gen24.

Ja, det går väl bra att på en Fronius Symo 15.0-3-M ha 30 st 370 Wp paneler mot söder och 9 st 370 Wp paneler mot väster.
Men de 30 st måste delas upp på 2 delsträngar, nämligen 15 st i serie,  och sedan parallellkoppla de två delsträngarna.
Kolla på Fronius beräkningsprogram:
https://fronius.solarconfigurator.de/solar.configurator/Quick#

Varför inte titta på genomförda projekt som beskrivs i detalj här på forumet. Alltid lär man sig något.
Denna som är betongpannetak, Fronius Symo 15.0-3-M, 38 st halvcells-paneler 370 Wp, och taklutning 45 grader kanske kan passa att titta på?
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Ny-anl-betongpannetak-14-kWp-foto-beskriv-klar-sept-2021-tp5019056.html

I projektet ovan, där kan i framtiden Fronius Symo 15.0-3-M enkelt byta ut mot en Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW, och även skaffa lagringsbatteri och ställa batteristapeln på golvet. Det är nog inget problem att sälja en beg Fronius växelriktare. Även en reservkraftsomkopplare kan skruvas upp på väggen där.

Ska du ha full nödström och även på natten, då behövs en reservkraftomkopplare,  https://enwitec.eu/?s=10015613  så att du kan köra ödrift och på säkert sätt koppla bort elnätsbolages elnät. Då kör man på sitt eget lagringsbatteri och på det som kommer från växelriktaren. Jag tror det går att koppla bort elbolagets elnät även när de inte har strömavbrott, även dagtid.

Re: temp-offgrid

Klastorpet
Tack för återkopplingen!

Jo då, jag frågar offererande företaget, men det här är ju delvis för att få en "second opinion".. och sedan för att lista ut vad jag borde fråga ;)

Men om jag förstod dig rätt..
ur en Fronius Symo 15.0-3-M  får man ingenting ut på något sätt.. om det inte finns en ingående spänning?
(ingen 220 eller 121/24)

Att köra på en Fronius Symo Gen24  i stället för 15.0-3-M blir ju en "slant" extra.. och skulle inte vara i bruk ofta..
MEN om man bortser från extrakostnaden..
Kan den göra samma sak som en 15.0-3-M (fast med ett 220 uttag)??

Får vi en gudrun eller att tyskland snor vår el (då gasen blir slut) eller någon gräver av sladden till huset, så skulle det kännas lite "snopet" att inte kunna ladda mobilen om man har 150 000:- solseller på taket..

Re: temp-offgrid

Fronius Symo Gen24 Plus 10.0 på 10 kW den har man i bruk lika ofta, nämligen varje dag,  som en Fronius Symo. Fronius Symo Gen24 Plus är ju som en vanlig växelriktare men man har möjlighet att koppla lagringsbatteri till den. Bien compris?
Till en Fronus Symo kan man inte ha lagringsbatteri.

Fronius Symo Gen24 Plus 10.0 på 10 kW och Fronius Symo 15.0-3-M är på 15 kW och alltså har högre märkeffekt. Fronius har ingen större batteriväxelriktare än Fronius Symo Gen24 Plus 10.0 på 10 kW, det är den största.

Jag tror du måste ha spänning på alla tre faserna(räcker nog inte med spänning på en enda fas) för att en 3-fas-växelriktare ska producera växelström. Det finns klart även 1-fas-växelriktare t.ex. Fronius Primo heter den serien, men sådana har man mesta bara för små solcellsanlägginger på max ca 4 kW AC-uteffekt.

Det är en säkerhetsfunktion att en växelriktare inte får producera om den inte har ett spänningssatt elnät på sin AC-utgång. Det är för att inte skada linjearbete vid underhållsarbete på elnätsbolagets elnät. De stänger av sin transformator och då är det spänningslös tror de och de kan arbeta på elnätet, men du har en växelriktare som du fifflat med som kör ut växelström på deras elnät. Då riskerar de att drabbas av elschock.

220 Volt är det inte längre utan 230 Volt. Jag har för mig de ökade spänningen från 220 till 230 på ca 1990-talet. Då var det ju också 380 Volt, men idag är det 400 Volt. Le temps change.

Re: temp-offgrid

Klastorpet
Jag har en slinga med UPS-ström till utvalda saker i huset, nu är uttagen ordentligt uppmärkta (rödmålade), dels så inte, typ, dammsugare körs på dem, och så att man vet att det "alltid" finns ström där..
Den är ju bara 1400W och bara en fas..

Men ni som kör solceller.. störs inte ni på att inte komma åt ström från systemet om strömmen går??
Jag tar för givet att de som tänker lite utanför lådan har fungerande lösningar på det ;)

GEM24.. exempelvis 10.0 som då kan ge 10,000W
skulle det "trivas" med 14.43 kWp solceller på sig? och har den två MPP, för två slingor?
Och min fråga var bara så om den rankades som en "avancerad"UPS med solcells matning, och inte var "tänkt" för att skicka tillbaka överskotts el till nätet..

Jag tog för givet att man kunde ha batteribackup till Fronius Symo 15,0-3-M  :(

Självklart skulle jag inte vilja skicka el tillbaka till nätet om strömmen går.. utan självklart trodde jag att automatik för den typ av avskiljning skulle vara inbyggda i systemen idag..
Jag har en fas på gården som jag lätt kan avskilja (från nätet) så jag kan köra bensin el-aggregat, men det är initialt tänkt för UPS-laddning och tvättmaskin och liknande..

Men visst, tittar man på en "standard lösning" så kan man kanske inte förvänta sig något "extra".. (men jag trodde dessa funktionerna var "normalt" idag)

Och tack för feedbacken Arne! jag är bevandrad inom el/teknik, men åldern inne för att säga 220V och tar för givet att motparten förstår vad jag menar.. skulle de inte förstå, så tror jag inte att de missade svaren skulle vara så värdefulla ;)

Re: temp-offgrid

Det du vill kunna göra går det säkert att en solcellsfirma ställer samman vad du behöver. Det kommer klart att kosta. Det är konkurrens mellan växelriktartillverkare och om en tillverkare bygger in komponenter och funktioner som endast 1 % av kunderna kommer att använda blir apparaten dyrare, läs svårare att sälja.

Växelriktartillverkaren Kostal har jag för mig har komponenter för batterilagring inbyggda i vissa växelriktare Kostal PLENTICORE plus 10 från fabrik, och kan aktiveras i efterhand om man vill skaffa lagringsbatteri, genom att man köper en kod. Jag tror den Kostal har 3 st MPPTingångar och om man skaffar koden, blir en av dem lagringsbatterianslutning. Jag tror det är så, men kolla själv upp.

I Sverige är det sällan strömavbrott för vanliga enfamiljshus vid centralorter. Därför nog få som är beredda att betala en massa extra för ödrift och fullständig back-upp vid strömavbrott.
Även lagringsbatterier är det nog hittills endast eldsjälar och tekniker som installerar i sitt enfamiljshus, och går på hobbykontot. Jag har för mig ha läst att bidraget för lagringsbatterier för ökad egenförbrukning, utnyttjats väldigt litet trots det är 50 %, pengarna ligger i stort sett orörda kvar hos Staten.
Det är antagligen fortfarande alltför dyrt med lagringsbatterier, och svårt att räkna hem. Men med ökade strömpriser och lägre priser för lagringsbatterier ökar nog intresset för lagringsbatterier.

Jag föreslår du skaffar datablad för växelriktare du är intresserad av. Där står en hel del och är man tekniker förstår man nog en hel del. Men den vanlige "mannen på gatan", förstår troligen inget.

Ja, det går också bra att ha dina 39 paneler till den största Fronius Symo Gen25 10.0 Plus, på 10 kW AC-uteffekt, och den har också 2 st oberoende MPPTingångar.  Som du ser i dess datablad, får man max koppla 15,0 kWp paneler till den.

Det går att reglera hur mycket effekt man vill köra ut på allmänna elnätet med både Fronius Symo och Fronius Gen24. Då behöver man en Fronius Smart Meter, en energimätare, som mäter på faserna för inkommande serviskabel. Då kan man ställa in ett fast effektvärde ut på allmänna elnätet, som man vill att inte överskrids, säg 11 kW(motsvarar 16A huvudsäkringar). En del använder det sättet för att slippa öka huvudsäkringarna i fastigheten från bef. 16A till 25A. En Fronius Sym 15.0-3-M kan ju i sin bästa stund mata ut 15 kW AC-uteffekt (motsvarar 21,7 A) . Elnätsbolaget kan mena på att fastighetsägaren då ska öka till 25A huvudsäkringar, elnätsbolaget som har monopol tjänar då bra mycket mer på kunden då i högre abonnemangsavgift. Men kunden kan alltså snuva dem på de pengarna.

Re: temp-offgrid

Klastorpet
Supertack för din uthållighet vid mina märkliga frågor!!

"Hybrid Inverters" verkar vara samlingsnamnet för den typen av inverter
och det finns endel olika om man bara hittar akronymerna för vad man ska söka efter ;)

I vanliga fall brukar jag bara använda produkt/företagets brochure vid införsäljning till hustrun ;)
Brukar vara bättre "info" om produkterna av dem som har slagits med dem ett tag..

Invertern är ju "ganska" viktig, och en betydande del av vad det kostar.. dock är det relativt lättbytt (jämfört med cellerna..)
Men jag tvivlar på att man kan få mer än max 50% i bästa fall vid försäljning.. (även om den just är uppackad)

Så med den matten, kan det motivera att betala 5-10 000:- extra för att få en som man kan "växa" i.. (tycker jag då då...)

Hur ser man hur stor Cell"park" man kan ha på dem??
De vanliga inverters så är det ju det som maknadsförs.. men i hybriderna så verkar de bara titta på hur mycket output de har...
Hänger med på att MPP trackers är "mottagarna" till slingorna..
OM du tittar på kostal-kostal-plenticore-plus-10-datasheet.pdf
Klarar den då 15kWp totalt men 6,5kWp per grupp?
och "MPP range at rated output in two-tracker operation" är start värdet och max volt som den slingan får/kan ha?
och Max. input current (IDCmax) per DC input, borde vara hur många Amp den tål per MPP/slinga
(och det styrs väl med att dela/ (parralella) seriekopplingen för att halvera ner volten..så länge den hanterar amperen..)

och hur kan jag sedan se om denna kan leverera till Eon det överskott som det kan bli?? eller är det självklart att det går?? ;)

Jag vill gärna köpa "standard" prylar, som är installerade efter standardnormer, det är både enkelt och bekvämt..
Dock är det nog aldrig det blir så i slutändan om man tittar på prislappen och funktion.. "bekvämligheten" och garantin brukar bli en exklusiv historia både vid inköp, men även vid utnyttjandet av verklig "garanti"..

Re: temp-offgrid

Kostal PLENTICORE plus 10 den kan ju i efterhand bli en batteriväxelriktare, om man köper aktiveringskod(för ca 3000 kr, eller vad det kan kosta.)
Den har 3 oberoende MPPTingångar för solcellspanelsträngar. En nackdel med den är att det inte går att parallellkoppla 2 seriekopplade strängar på en MPPTingång. Det beror på att strängströmmen blir för hög vid parallellkoppling av 2 strängar, med dagen effekt på paneler.  För ca 6 år sedan gick det att ha parallellkopplade strängar till den, pga panelerna helt enkelt hade lägre effekt då, ca 250 Wp. Max ström är 16,25 A på en MPPTingång(DC-ingång) och har man parallellkoppling av 2 strängar med dagens paneler överskrider man det med råge.
Sedan har den begränsning om max 6,5 kWp paneler på en MPPT-ingång. Allt står i databladet, om man är uppmärksam och är litet insatt. Ofta är problemet att man inte helt förstår tekniska begreppen som står i databladet.

Du kan använda Kostal PLENTICORE plus 10  genom att koppla 1 sträng med 15 paneler på MPPT1 och 1 sträng med 15 st på MPPT2 och 9 st paneler på MPPT3. Men i framtiden om du köper aktiveringskoden, blir en MPPTingång anslutning för lagringsbatteriet och du kan inte ha paneler anslutna till den, det är vad jag tror att man då förlorar en MPPTingång för paneler, men kolla upp det själv.

Jag skulle tagit en Fronius Symo Gen24 10 Plus på 10 kW och jag skulle ha haft tankar på att i framtiden skaffa lagringsbatterier. Då vet man att det är bra grejer. Men jag tror det kan vara lång leveranstid på  Fronius Symo Gen24 10 Plus på 10 kW. Efterfrågan är nog stor och har nog inte blivit mindre med Ukraina-invasionen. Tysken köper nog för glatta livet.

Varför köper du inte en beg Fronius Symo 15.0-3-M på 15 kW, som du säger man kan få för 50 % av priset?

Re: temp-offgrid

Klastorpet
Vi får  se hur vi gör..
Visst har jag tankar på att ha ett "standard" system med Fronius Symo 15.0-3-M, då den skulle fungera perfekt 98% av verkligheten.. Dock har jag ingen begg på gång.. det var bara ett tanke på prissättning om man själv skulle försöka bli av med en..

Kostal PLENTICORE plus 10 har nu sina fördelar och nackdelar..

Fronius Symo Gen24 10 Plus, troligen utan batteri, skulle nog passa vårat nuvarande system utmärkt!

Skulle nog skaffa en "växlare" till PV-point utgången, (OM den nu inte redan har det..) så att min nuvarande UPS får nätström till vardags (så länge nätström finns)
och OM det nu skulle bli ett nät-bortfall, så skulle nätinkopplingen till UPS-en brytas och man går automatiskt över på PV-POINT-matning till UPS'en..
APC UPS'en "städar" ut-strömmen, så byter man matning TILL den så syns inte det på det som kommer ut ur den.. Dör PV-utgången på grund av solens nedgång, så går den då över på 100% batteri helt utan avbrott.. kommer nät tillbaka eller att solen går upp så släpper den igenom spänningen om den är ren och fin.. (och laddar själv batterierna)

PS..
Började väl uppbyggnaden och tankesättet under ett 2v strömlöst Gudrun.. Sedan skaffade vi gården med 2000m elsladd som bokstavligen var på ställen upphängda i träd.. och minst sagt "svajig" elförsörjning..
Eon var här och mätte.. och konstaterade att jag tillfälligt hade 12V i uttagen om jag slog på en "storförbrukare"..
(därför skaffades UPS'system för drift av datorer och liknande)
så då fick vi efter nedgrävd ny 120A sladd, så 63A är inga problem, men har 16A idag.. så är ju problemet löst, vilket det har varit!
Dock så är vi beroende ström.. Ex.Kökspannan som vi värmer huset med behöver en pump till ACCtankar, klarar oss max 10-12min innan den exploderar om vi just tänt en effektiv brasa.. Är man inte aktivt på plats, så vill man inte att strömmen skulle ouppmärkt ha försvunnit..

Jag har goda grundläggande kunskaper om EL.. men nu BÖRJAR jag få lite koll på hur denna teknik vill ha delarna..