Åtelbelysning

Jonas
Hej har en åtel belysning på 7watt med skymmningsrelä som drivs av 70amp 12v bilbatteri.
Detta skulle vill jag ladda med solcell panel problemet är att jag måste dra cirka 100m kabel igenom skogen för att komma ut till solen.
Hur mycket tappar jag på kabeln och vad kan ni rekomendera?
Mvh Jonas

Re: Åtelbelysning

Är det möjligt att tex. sätta upp en begagnad lyktstolpe eller liknande med panelen? Då minskar ju stöld risken också.
Resistansen 1,5 mm2 är 2 X 100m blir 3,5 ohm. Vid 1 Amp. laddningsström blir det 3,5 Volt som tappas i kabeln. Antag att batteri spänningen är 13Volt då måste  solcell en leverera ut 16,5 Volt vid 1 Amp. 7Watt är ca 0,5 Amp.

Re: Åtelbelysning

Jonas
Lycktstolpen är inga problem. Men förstår inte riktigt vad du menar med det andra.

Re: Åtelbelysning

DrivMedEl
Lyktstolpen gör väl att du får en kort kabel?  Då blir det inte något problem med lång kabel.
Ursäkta ellära är ju inte en kanske allmän kunskap.
Mitt exempel blir det runt 25% förlust i kabeln och 75% av energin hamnar i batteriet.
Kabeln går att öka arean till en kostnad men det kan då bli billigare att öka solcell ens kapacitet.
Hoppas det klarna något.

Re: Åtelbelysning

Jonas
Ok då förstår jag men tyvär räcker inte en lycktstolpe till på det sättet då det är väldigt höga träd.