större växelriktare

vvp

större växelriktare

vvp
Hej undrar om man kan köpa en större växelriktare än man behöver från börja om man skulle villja bygga ut vid ett senare tillfälle? dvs om jag köper 5kw solpaneler och en 10kws växelriktare.

mvh VVP

Re: större växelriktare

Det är inte säkert att det är någon bra idé. Växelriktarna är ofta optimerade för ett visst inspänningsområde, och sedan seriekopplar man ett antal paneler så att man får lagom spänning från dem.

Det skulle i så fall vara en växelriktare med flera ingångar, där man då alltså bara använder en ingång till en början, och sedan ansluter den andra när man bygger ut. Tyvärr har jag inte riktigt koll på hur det funkar.

Re: större växelriktare

Det går att göra men som micke skrev, man måste tänka på vad panelerna ger för spänning. vilken område som de jobbar inom och hur  en eventuell utbyggnad skall ske.
Har du sedan skuggning så bör man tänka på hur mppt algoritmen jobbar och hur de olika slingorna ser ut. Det måste vara i balans annars så kommer den svagaste länken att bestämma hela systemets prestanda. Det är enklare att bygga ut tex med en fas i taget 3kW per gång och då med en inverter.

Men det blir mest ekonomiskt att välja en 3-fas ifrån början och designa systemet efter det maximala systemet. När man börjar och bygga så kanske det inte blir så optimalt till en början men när det blir färdigt om xx år så är det ett bra system. Dröj bara inte för länge. Teknikutveckling inom detta område går snabbt och de nya utrustningarna blir mycket billigare än de tidigare.

Rekommenderar att du simulerar dina olika stora system med PV-syst så kan du själv dra lite slutsatser.

/Calle

Sent: Thursday, July 26, 2012 7:43 PM
Subject: större växelriktare

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/storre-vaxelriktare-tp5001027.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]