solpanel projekt i framtid

fred
Hej ,
Vi håller att bygga nytt,sol panel på taket är en framtid utveckling för mig nu, fast jag ska förbereda grejer som är nödvändiga för solpanel i huset nu.   el killarna håller på att dra kablar och gör el arbete i huset och det är lätt att förbereda saker som behövs för anläggningen i framtid,jag bara vet inte vilkna saker är viktiga att vi gör och förbereda idah för att underlätta solpanel kopplingar lättare när det är dags.till exempel hur el centralen måst vara för att kunna koppla solpaneler enkelt till den ?

Mvh
Farhad

Re: solpanel projekt i framtid

magneten
Dra ner 3-4 extra tomrör från taket (typ 20mm FLEXSLANG) samt sätt en extra 3 fas säkring + egen huvudbrytare till denna i elcetralen och koppla till inkommande elskena. Är även bra att se till att ströläkten ligger exakt rakt över takstolarna så att man lätt kan hitta takstolarna för infästning av takkrokar till skenorna.

Re: solpanel projekt i framtid

fred
Tack för dit råd,för att välja rätt säkrare och huvud brytare vi behöver att veta vad är strömmen,annars det kan bli fel skal.
Vad tycker du?

Mvh,
Farhad

Re: solpanel projekt i framtid

magneten
Huvudströmbrytare 3 fas, storlek A på säkringar beror ju på hur stor solcellsanläggning ni har tänkt att bygga?

Re: solpanel projekt i framtid

fred
Hej,
Precis och vi har inte bestämt oss om detaljer ännu,
Kanske jag kan bara dra  3/4 tom rör som du sa till el centralen och senare när vi vet hur stör sopanläggningen är vi kan välja rätt säkrare och brytare.
Kan jag hitta en bra bild från el kopplingar från solpanel till el centralen?

Mvh,
Farhad