solpanel m vattentank på tak

sergio mancini
Hej ny här tänker köpa solpanel m tank ca 150 l. har en kompis i grekland som har detta. och han säjer att det är viktigt att fylla med glykol ca en gång per år..har googlat runt men kan inte hitta sådan info om detta...finns det någon som kan ge mig en korrekt svar..sakkunnig yrkesmän kanske.?? Vh tacksamma sergio

Re: solpanel m vattentank på tak

Det är solfångare du är ute efter, inte solceller. Solfångare tillverkar varmvatten, men inte ström. Solceller tillverkar ström, men inget varmt vatten.
Det finns här på forumet en aning info om solfångare, alltså för att tillverka varmt vatten. Detta forum handlar främst om solceller för strömproduktion.

För solfångar-info i detta forum se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solkollektorer-solf-ngare-erfarenheter-tp5009321.html

Som du nämner finns det solfångare med inbyggd vattentank. Alltså allt monteras på taket. Men sådant används nog främst i soliga länder. Jag tvivlar på att det finns firmor i Sverige som har dem i sitt utbud. Men hör med firma Lesol i Köping.
Har du tänkt montera det i Grekland eller i Sverige? På taket på ett hus som saknar anslutning till elnätetet, antar jag. Eller på ett torp i Sverige, som saknar anslutning till elnätet och ni vill ha litet varmvatten på sommaren. Men titta först på vad det kostar och vad du tjänar på att göra varmvatten på sådant vis. Då kanske du avstår från att skaffa en solfångare.

Du ska använda sökord:
Solartermi, solfångare, solkollektor