solcellsdrivet farledsmärke

UffeV
Hej!

Måste försöka få lite vettiga synpunkter.
Där jag bor så finns ett farledsmärke som är belyst. Förmodligen med en 50W LED lampor. Man måste nu lägga ny elkabel, ca 350m, på land och i vatten. Mycket kostsamt! Jag föreslår att man ska använda solcell, batteri och LED. Får till svar:

Jag har forskat lite i din fråga och fått förklarat för mig av experterna att det finns flera anledningar till att vi inte väljer solpanel. En anledning är att det är för hög effektförbrukning (trots att det redan sitter en ledlampa på objektet). Man skulle behöva ett ganska stort batteri för att kunna driva lampan vilket skulle bli både opraktiskt och dyrt. En annan anledning är avsaknaden av sol på den aktuella platsen. Det enda alternativet vi har är att beställa ett abonnemang till objektet, vilket vi har gjort.

Jag blev lite chockad av svaret då jag vet att det finns STORA fyrar som drivs med sol o LED. Vad behövs för att driva en 50W LED under natten på den mörka årstiden? Storlek solcell, batteri, elektronik? Någon kostnadsnivå?
Vem kontakta?
50W i 10tim = 500Wh & vid 24V system så får vi 2,1A vilket ger 21Ah (10tim) vilket inte är mycket enligt mig.
Det är svårt att rikta rakt mot syd, men helt öppet mot syd/syd/ost.
Lite bråttom om jag ska kunna spara 1 000 000kr åt samhället!

Hälsningar,
UffeV

Re: solcellsdrivet farledsmärke

Ibland ser man trafikskyltar som drivs av solceller och de har troligen något slags batteri.

Du säger inte var ljusfyren står. Är du en privatperson som försöker hjälpa byråkrater på någon myndighet?
Eller är du anställd på myndigheten och jobbar med tekniska saker inom området?

Det kan vara att myndighetspersonen saknar erfarenhet av nya system och även hans så kallade expert saknar den erfarenhet. Då slår man bort det man saknar kunskaper om.

Hur vet du att lampan drar 50 W?

Re: solcellsdrivet farledsmärke

UffeV
Hej igen,

Uffe är en privatperson med teknisk bakgrund som inte gillar byrokrater och liknande som inte har kunskap och kör sitt race!  De betalrat ju inte själva!
LED-lampa är förmodligen 50W eller mindre.  Vet ju hur bra en 37W LED gatubelysning lyser, har en vid garaget.
Plats är Mälaren.
Mycket tacksam för hjälp med nödvändig storlek på solcell / batteri för att klara den "mörka tiden".

Hälsningar,
UffeV

Re: solcellsdrivet farledsmärke

Ja men då är det inte ovanför norra polcirkeln och mörker flera månader.

Om man tänker sig december och att fyrens lampa endast lyser under mörker, och lampan drar 50 W, då i dec. lyser den ca 18 timmar per dygn (kl 15:00 till 09:00). Då åtgår 0,90 kWh per dygn.

Ett lithium-batteri på 4,5 kWh gissar jag kostar kring 65000 kr. Då kan lampan lysa 5x18h på en laddning.
Men det behövs växelriktare/batteriladdare kanske kostar 25000 kr.

Sedan ska du ha solcellspaneler. Du måste väl ha några, kanske 4 st på 300 Wp, är 1,2 kWh installerad effekt, kostar ca 1800 kr/st.

Vi har ingen solcellsanläggningen med batterier så jag vet inte så bra om sådana system.
(jag vet att vår installerade effekt på 16,35 kWp, bara ger ca 100 kWh under hela december månad, dvs i snitt 3,2 kWh/dygn. Men våra paneler är inte optimalt riktade, några är mot ca norr. Då skulle 1,2 kWh installerad effekt, om optimalt riktat, ge ca 10 kWh totalt under dec månad, är 0,3 kWh/dygn.)

4 st paneler är en yta på 4x1,8 m2 = 7,2 m2. Stora saker. Blir kanske stort vindfång om sjömärket är litet?

Det knepiga är att systemet måste dimensioneras för värsta fallet, dec. månad. På sommar får du tokmycket ström som du inte har någon användning för.

Vill man få mycket ström vinterhalvåret, t.ex. december, då riktar man panelerna mot söder och vinklar man upp dem ca 60 -70 grader. Du får då mindre strömproduktion under sommarhalvåret, men då får du mer än tillräckligt i alla fall.  Vill man istället få mest kWh per år, då rakt mot söder och uppvinkling ca 35 grader.

Det finns redan system att köpa verkar det,
https://www.solara.de

https://de.sunware.solar

https://www.phaesun.com  (bl.a. gatubelysning med solceller+batteri)

Sök själv med sökord "Seezeichen", "Photovoltaik", "autark"

Varför inte belysa sjömärket från land?

Re: solcellsdrivet farledsmärke

tor_fransson
50W låter ju extremt mycket, hur stort är detta farledsmärke, och hur starkt lyser det? Helljuset på en bil motsvarar 10-15W LED.