solceller till sommarstuga

Tommy
Hej, jag försöker dimensionera ett offgrid system för en sommarstuga i grekland.

Räknat kommer den maximala förbrukningen ligga på runt 1200-1500w (ej kontinuerlig)
130w Kyl/frys, 12h dag 12h natt
750w AC  3h
5w x8 Led lampor 8h
100w led tv 6h
150w dator 5h
200w dvs

Det finns ingen el indraget till huset så totalt offgrid system är ett måste med batteri.
Vart bör jag ligga panelmässigt? ska jag täcka det maximala behovet eller räcker det med 2-3 x 260w paneler? Hur många ah batteri kan tänkas behövas för att klara sig 4-7 dagar.

Är helt ny på detta uppskattar all hjälp.

Re: solceller till sommarstuga

nelos
Med de data du angivit blir energiförbrukningen per dag:

130*24 + 750*3 + 40*8 + 100*6 + 150*5 = 7040Wh = 7,04 kWh

Med 12V (bly) innebär det 7040/12 = 587 Ah, men behöver dubbla => 1200 Ah
Räknat på 24V blir det 7040/24 = 293 Ah, men behöver dubbla => 600 Ah

Men då räcker det bara en enda dag, så i praktiken behövs mer.

Kylen drar väldigt mycket. 130W medeleffekt gör att energiförbrukningen rusar.
Ett bra kompressorskåp kan ligga långt under det, några tiotals watt i medeleffekt.

Det är bättre att satsa pengar på en bra kyl än ett stort batteripack.

Med en annan kyl och sparsam användning av AC ger helt andra värden.

Re: solceller till sommarstuga

Skulle det kunna vara så att de 130 W för kylen, är kylens märkeffekt.
Dvs när kompressor-elmotorn går. En kylskåpskompressor går emellertid
inte ständigt, utan endast periodvis. Medeleffekten, som i detta fall,
är det intressanta kan vara betydligt lägre. Kolla upp detta!
Bättre vore att veta kylens energiförbrukning(kWh).

Re: solceller till sommarstuga

Tommy
Tack för era svar, har lite mer kött på benen nu.
Försöker hitta en bra återförsäljare av batteri. Största kostnaden ligger där, hittade 12V 260Ah för 5000kr.
Dom flesta systemen jag hittat vill ha 48V batteri så 4st 12V 260Ah i serie, dvs 48V * 260Ah = 12480Wh = 12,48kWh borde vara en bra start. Som jag förstår det ska man sträva efter att dimensionera det dagliga behovet så att det motsvarar ca 30% av den totala kapaciteten av batteribanken.

Jag borde då ha 8st för att få 24969Wh = 24,96kWh

Detta kompressorskåpet verkar vara ok:
http://www.sunwind.se/content/pages/catalog/product.asp?mc=7&sc=17&pid=1714

Re: solceller till sommarstuga

callec
Som jag ser det så skulle jag istället satsa på lite fler paneler.
ACn går antagligen mest på dagtid när solen är uppe, likaså drar ett kylskåp mer under dagtid då kylens dörr öppnas fler gånger och under längre tid, matlagning inköp av livsmedel etc
Din förbrukning under dygnets mörka del är inte stor.
Satsa därför på fler paneler.

Re: solceller till sommarstuga

Tommy
Hur många paneler bör jag satsa på? och vilken W på invertorn är lagom för detta systemet?

Re: solceller till sommarstuga

callec
6st 250w borde vara lämpligt och ca 4-500 ah batteri.