solcell utan batteri

ulander
Hej Kan man ta ut ström direkt från solcell/regulator?
(alltså utan att ha ett batteri innkopplad till regulatorn)

Re: solcell utan batteri

Svante
Är det verkligen ingen på detta fina forum, som kan ge ett enkelt svar på detta?

Re: solcell utan batteri

BengtK
Vet inte om detta kan hjälpa dej, men i min damm har jag en sådan här:
https://www.harald-nyborg.se/fontanpump-solcell.html
När solen lyser pumpas det vatten och en liten fontän uppstår- inget batteri - vid ingen sol - ingen fontän
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27