piko 4,2

örnnästet
Hej

Har en piko 4,2 med 17st 270 watts paneler på garage taket mot sydost. Nu tänkte jag lägga på 5st paneler på villa taket på sträng nummer två åt söder. Vid en viss tidpunkt får jag för mycket effekt på hela anläggningen vad händer då. klarar invertern detta ifall man vill köra på detta sätt eller går den sönder. Tar invertern skada av ifall man vill köra på detta sätt.

Med vänlig hälsning jerker

Re: piko 4,2

magneten
Dina 5 extra paneler kommer att ge ett bra tillskott, de stunder som växelriktaren kommer att maxa så begränsas bara utteffekten till det som är angivet maxvärde (ex på 3680w på min sma 3600) DEtta är inget problem för invertern att hantera och helt ofarligt.

Det du måste kontrollera är vilken strängspänning dina 5 paneler kommer att ge så att du inte hamnar för lågt eller under växelriktarens specifierade spänningsområde.
Har för mig att Min. DC input voltage är 180 V för piko 4.2

väljer du en tex de lite dyrare BenQ 320 panelererna så kommer det inte att vara någon fara då de ger 55V 55*5=275V  har jag för mig.
Dock så blir det lite låg strängspänning med standardpaneler som ger runt 30V och strax därunder 30*5=150V.

Re: piko 4,2

Har du pikon kopplad parallell för den båda ingångarna?

jag provade piko plan med ditt system:
http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=8a1781c2-37a0-4075-969e-07941a07ca35

Yingli panda YL270C-30b

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dimensioneringsverktyg-for-Kostal-vaxelriktare-td5001490.html

När jag väljer dina paneler med parallel koppling ser det bra ut:

Men väljer jag "vanlig" koppling (dvs inte parallell) så är anger den att strömmen är för hög:

Maxströmmen är 9,23A, som är högre än maximala 9,0 A.

Växelriktaren borde väl kunna detektera och hantera situationen och sänka strömmen så att den inte blir högre än 9,0 A, men den visar rött, så icke-parallell koppling är inte att rekommendera för de paneler du har.

Och med parallell koppling finns det ingen extra strängingång att använda...

Re: piko 4,2

magneten
Fast parallellkoppling är väl något man bara använder om man har två helt identiska strängar med lika antal paneler i varje sträng och samma montagevinklar.

Nu har ju trådskaparen 17 paneler i en sträng i sydostläge till mppt ingång 1 och vill installera ytterligare 5 paneler i en ny sträng i söderläge och koppla på mppt ingång 2, om jag förstod allt rätt?

Så i hans fall skall det inte vara något paralellkopplat.

Re: piko 4,2

nelos
Vissa piko-modeller ger möjligheten att dubblera den ström som växelriktaren kan hantera.
(4.2 har det, men exempelvis min 5.5 har det inte)

Det kallar Kostal för "parallellkoppling" i sin dokumentation:

http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Man aktiverar parallellkopplingen genom att koppla in en bygling i växelriktaren.

==========================
Depending on the unit type, one, two or three separately controllable inputs are available. Inputs one and two can sometimes be connected in parallel in order to allow a higher input current (see table 3, page 18). For PIKO 5.5, parallel connection is not possible.
==========================
If the rated current of a string is higher than the permitted input value of the inverter, you can, on certain unit types, connect the DC inputs 1 and 2 in parallel (see table 3). Two bridges have been added to the units for this purpose (figure 16).
==========================

I det här fallet måste växelriktaren använda denna parallellkoppling för att överhuvudtaget kunna användas med de första 17 panelerna.

Utan byglingen i växelriktaren blir strömmen för hög.
Och då finns det ingen ingång kvar till några extra 5 paneler.

Re: piko 4,2

magneten
Det ser dock ut att ha blivit lite för många moduler i pikoplan körningar,
borde väl stå 17 st på ingång A och 5 st på ingång B.

Alltså generator 1 17  befintliga paneler och på generator 2 skall det vara 5 paneler vilket var den tilltänkta utbyggnaden.

Såvida jag inte missuppfattat trådskaparen ...

Hade dock missat att de aktuella panelerna ger 9.23A så visst kan det ev vara parallellt med bygel och då förstår jag vad nelos menar.

Re: piko 4,2

nelos
Ja, ska vara 5 paneler på sträng 2.

Sätter man antalet paneler till 5 så lyser hela raden röd.
Spänningarna blir för låga.

Re: piko 4,2

örnnästet
Hej igen

Blir det bättre att köra 16 paneler på sträng 1 och 6 paneler på sträng 2. mppt startar ju på 180 volt.
Vill ju att det ska fungera ifall man skall köpa mera paneler.

Ni som vet behöver hjälp med detta. Kör idag utan parallell är inte detta så bra då??

Med vänlig hälsning jerker

Re: piko 4,2

magneten
Fungera din anläggnig bra utan paralelldrift? (vilket jag tror)

Är det så har du möjlighet att koppla in ytterligare en sträng med paneler, dock så kan du inte koppla ihop paneler med olika montageläge i samma sträng.

Har du bara plats med 5 paneler så måste du välja en panel med en utspänning på minst 36 volt vid varmt väder (utspädning en sjunker ju varmare panelen blir, i databladet anges spänningen vid 25 grader)

Ett tips att kolla på monokristalina paneler som brukar ha lite högre spänning. Ex skulle de lite dyrarae Sen forte panelerna fungera utmärkt då de levererar 55V.

Re: piko 4,2

örnnästet
Kör inte parallellt nu så då borde det gå att köra 16st på sträng 1 och 6st på sträng 2 utan problem??

16st paneler mot sydost och 6st  paneler mot söder.

Med vänlig hälsning jerker

Re: piko 4,2

nelos
Här är resultatet med 16 plus 6 paneler "Yingli panda YL270C-30b":

Det fungerar väl nästan, men ligger på gränsen. Vid höga paneltemperaturer blir spänningen för låg.

Rött betyder väl ungefär "detta rekommenderas inte, välj hellre en annan konfiguration för att få bättre utbyte".

Strömmen ligger för högt på båda strängarna, men växelriktaren borde inte ha några problem att reglera ner strömmen så den inte blir för hög. Däremot förlorar man troligen några procent energi pga det.

Re: piko 4,2

nelos
Om du har identiska paneler så skulle en lösning kunna vara att lägga alla i samma sträng.

De extra 5 panelerna bör vara identiskt orienterade som de övriga, men är det bara 5 stycken så kanske det är möjligt att inte lägga dem exakt i takets plan, utan vinkla dem så de ligger i samma riktning som de övriga.

Så upp för skuggning bara. Om en panel skuggas påverkar det strömmen i alla övriga.

Re: piko 4,2

Dina 6 paneler i sträng 2 kommer alltså att leverera en ok spänning vid 25 graders paneltemperaturer. Dock så är normal paneltemperaturer snarare 40-55 grader på sommaren vilket gör att du då hamnar för lågt i spänning.

Den bästa lösningen för dig torde vara att använda paneler med högre spänning i den nya strängen. Väljer du tex denna så räcker det med 4 st paneler  för att få en ok spänning http://soleldalby.se/solenergi/solpaneler-24v/solpanel-benq-325-monokristallin

Re: piko 4,2

magneten
Här är annars en billigare och lite smalare monokristalin panel på 200w som ger 37V.
6 st sådanda skulle ge en lägsta spänning på ca 189V vid en paneltempertur på 55° vilket gör att du hamnar en bit över min MPPT

http://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-luxor-eco-line-72-lx-200m.html?___store=pv_en&___from_store=pv_de

Re: piko 4,2

örnnästet
Hej igen

Jag har räknat lite på amperen och enligt mina beräkningar så blir amperen inte så hög som i pikos program. Undrar ifall inverten tar skada om amperen ändå blir högre än 9 amp.

Har funderat och kan sätta upp 7x270 watt på hustaket åt söder och ha kvar 16x270 watt på garage mot sydost förlorar lite på när det blir toppar men det blir nog inte så ofta och länge per dag.
Vill göra så här för att slippa att köpa en inverter till och vill har allt loggat i piko portal på som fungerar bra.

GÅR DETTA ATT GENOMFÖRA ELLER BLIR DET INTE BRA tacksam för åsikter.

Med vänlig hälsning jerker

Re: piko 4,2

magneten
Ja, det skall fungera (då din växelriktare inte är kopplad för paralleldrift idag, med bygel) så har du ju en ledig ingång med egen mppt tracker där du kan ansluta dina 7 st nya paneler i söderläge.

Det är precis som du säger att de få kwh som växelriktaren kommer att kapa bort är lätträknade och motiverar inte inköp av ytterligare en växelriktare på långa vägar.

Har själv för avsikt att installera ytterligare 1000-1500w paneler till min befintliga växelriktare pga att det finns utrymme för ytterligare produktion och stora delar av året. Jag kommer då att ha 5500W paneleffekt anslutet till min enfasväxelriktare som lämnar max 3680W ut på nätet.

Personligen tror jag att det kommer bli väldigt bra, lycka till!