momsreggad=adresserad reklam mm

magneten
Är det någon som lyckats få stopp på all reklam, inbjudningar från skatteverket mm som började att dimpa ner kort efter momregistreringen och inte tycks upphöra....?

Har skickat frågan till skatteverket oxå på följande länk, skrev enligt nedan, vore ju bra om fler tryckte på lite...
https://www.skatteverket.se/omoss/kontaktaoss.4.71004e4c133e23bf6db800079651.html

Hej!

För ett tag sedan var jag som privatperson TVUNGEN att momsregistrera mig pga. att jag som privatperson satt några solceller på mitt tak.

Nu till problemet, så snart min momsregistrering blivit klar så får jag var och varannan vecka en massa oönskad reklam från diverse företag och organisationer samt även flera brev från skatteverket med inbjudningar till olika företagarträffar skatteinformationer mm vilket ju inte skall behövas då jag endast skall betala in någon hundralapp i moms varje år pga mitt solelsöverkott som matas ut på nätet.

Så vänligen se till att få slut på alla dessa utskick snarast, som startade i samband med min momsregistrering!
Kanske har ni nån adress dit jag kan skicka in högen med oönskad skräp?

Tack på förhand

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Morby
Jag är också momsreggad sen årets början p.g.a. att jag också har satt upp några solceller på taket.
Däremot upplever inte jag att min brevlåda strömmar in med riktad reklam, inte mer än innan jag momsreggade mig. Nån reklam från skattmasen har jag heller inte fått och inga inbjudningar heller.
Lite märkligt tycker jag att varför just du får det och inte jag.
Kanske skiljer det vart man bor?

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

magneten
Bor i Västra götaland och har iaf fått tre utskick från skatteverket angånde "nyföretagarträffar" "skatte/moms utbildning) till deras Uddevallakontor.
Sen ett antal riktade reklamerbjudanden om kontorsmaterial, bokföringsprogram, profilkläder mm och senast idag ett erbjudande om att "annonsera på" google med hela 75% rabatt :/

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Det skulle inte kunna vara så att ni fyllt i ansökan "Företagsregistrering" fel.
Ja, den heter faktiskt så, trots att ansökan även avser endast en
momsregistrering för privatperson.

Se länken i tråden för en sådan "korrekt" momsregistrering, "Momsregistrering.pdf" som
jag bedömer är fullt tillräckligt och vilseleder inte skattemyndigheten att tro att
det skulle röra sig om en företagsregistrering.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Uppgifter-for-momsregistrering-tp5006867.html;cid=1441174305734-554

Det skulle inte kunna vara så att ni har fyllt i alltför mycket onödiga uppgifter?

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Hullingen
Jodå
Några reklam utskick har jag också fått som riktar sig till "företagare".
Dock inga större mängder.

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

callec
Jag fick 2-3 riktade erbjudande första veckan, därefter ingenting.

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

magneten
Igår  fick jag ett supererbjudande om att uppdatera mina uppgifter på nummerupplysningen.se i det finstilta kunde man läsa att det erbjudandet löpte på i 2 år för endast 5829 kr om året....

Skräp tyckte jag och returnerade det bifogade svars kuvertet fyllt med sågspån och annat skräp som jag just sopat upp från golvet,  tala till bönder på på bönders vis så att säga!

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

magneten
Bifogade självklart inte lappen med mina uppgifter, utan bara svarskuvertet innehållande lite blandat skräp.

Idag kom ytterligare ett erbjudande om att köpa en massa pennor med miTT företagsam på,  är ju helt säker på att jag inte registrerat något företag,  får bli en liten protest retur till dom oxå....

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Morby
Märkligt! Varför får inte jag såna utskick? Inte ett enda reklamutskick har jag fått. Men då har jag bara momsregisterat mig och inte nån firmaregistrering.

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Mono Wafer
även jag har bara momsregistrerat mig men får då och då erbjudanden liknande magneten.

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Mono Wafer
För någon vecka sedan blev jag uppringd av någon firma, var trött och blev direkt irriterad när jag förstod att det var momsreggningen som låg bakom telefonsamtalet. Därför avslutade jag samtalet ganska omgående med kommentaren att jag inte var intresserad.
Men det jag ändå tror mig uppfattat av samtalet var att de nämnde att risken för identitetskapning nu var högre i.o.m. momsreggningen.
Och visst, momsnummret är ju samma som ens personnummer. Så nu undrar jag om momsnummer och personnamn är offentligt? Någon som vet?
Företaget sysslade med datasäkerhet, eller möjligen försäkringar, jag var trött.

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

Det verkar vara högst ansvarslöst av skatteverket att som momsregistreringsnummer för en privatperson, använda dennes personnummer. Det verkar inte klokt, just med tanke på risken för bedrägerier.
Skatteverket är då högst medskyldig och får stå för ev. kostnader i samband med bedrägerier.

Om nu för en privatperson momsregistreringsnumret är samma som dennes personnummer,
varför skall då en privatperson, som har en solcellsanläggning, då tvingas registrera sig för moms för att få ett momsregistreringsnummer, som är exakt detsamma som dennes personnummer??
Svensk byråkratiidioti på högsta idiotnivå!!

För ett svenskt företag är väl inte momsregistreringsnumret samma som organisationsnumret?

Re: momsreggad=adresserad reklam mm

magneten
Hit kan man mejla och be om reklamspärr för sitt företag/momsnummer.

kundservice@bisnode.se,
scbforetag@scb.se,
info@uc.se

Även skatteverket kan ta bort att man är nyregistrerad=reklam vilket de anger i sitt register!!! Enligt detta svar som jag fick från dem:

Hej

Solcellsanläggningen medför inte att man har näringsverksamhet. Däremot är man skyldig att registrera sig för och betala mervärdesskatt när man säljer varor och tjänster i en självständig ekonomisk verksamhet.
Du är inte längre registrerad som en nyföretagare i våra register och ditt telefonnummer har tagits bort. Hoppas att det hjälper dig så att du sliper få oönskad reklam.

Med vänlig hälsning

Skatteverket

Tobias Jansson
Skattehandläggare