mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

magneten
Har en liten fundering på om det möjligen skulle kunna vara mer fördelaktigt ekonomiskt med mikroväxelriktarinstallation jämfört med en vanlig strängväxelriktare, även om man inte har någon besvärande skuggning...

Mikroväxelriktarna verkar ju ha en lägre verkningsgrad enligt vissa som jämfört här på forumet. Det som dock talar för att totalekonomin skulle bli bättre med mikroväxelriktare är att det är vanligt att de säljs med 25 års garanti!

På 25 år räknar nog de flesta med att få byta ut sin vanliga strängväxelriktare till en kostnad av kanske 10-20 tusen kronor, vilket kanske talar för att den intialt något dyrare mikroväxelriktarinstallationen med en något lägre verkningsgrad trots allt kanske blir mer lönsam på en 25 års period?

en 250w mikroriktare från ivolar med 25 års garanti finns att köpa för runt en tusenlapp:
http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-1/Solar-Micro-Inverter-Grid-tied-DC-AC-230V-250W-CE-Involar-MAC250A-V2.html

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

Hej.

Gjorde en snabb kalkyl och... det blev ett tu delat svar :)

Indata:
Microväxelriktare 1.890kr / st (Enphase)
Gateway 5900kr (Enphase)
Fronius 3kW 13990
Fronius 5kW 16990
Alla priser från en Svensk leverantör.

Om vi köper den anläggning som jag har nu.
Dvs. 2,3kWp paneler och en 5kW växelriktare
Då kostar microväxelriktarna 8*1890kr+5900kr=21020kr
Alltså 4030kr mer i inköp. Måste jag byta min Fronius under dessa 25 år, så blir det billigare med micro.
Om jag tänkt vara klar med mina 2,3kWp så hade jag inte köpt en 5kW växelriktare utan kanske en 3kW, då hade det skilt ca 7000kr initialt.

Om vi istället köper den anläggning som jag vill ha, så har jag 19st paneler och 5,5kWp (ev 21 paneler och 6,1kWp)
Microväxelriktarna kostar då 19*1890kr+5900kr=41810kr (21 st blir 45590kr).
Två 5kW Fronius kostar ca 34000kr och det blir billigare även om jag måste byta växelriktaren under tiden.

Det känns som om små anläggningar lönar sig med micro, men priset stiger fort med antalet paneler.

Så står det så här vid min växelriktare.
"5 års garanti (kan utökas till 10, 15 eller 20 år)"
Det går alltså att få 20års garanti även på strängväxelriktare, kostnaden är dock för mig okänd.

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

Arne
Tommy,

Har du för din Fronius gjort garantivalet? Du skall vid registreringen hos Fronius göra val för garantin. Jag tror det finns 3 olika alternativ. Se:
http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler/vaxelriktare--inverter-c-671-1.aspx

En förlängning till 20 års garanti för din Fronius Symo 5.0-3-M kostar kanske ca 6000 à 9000 kr, inkl. moms.

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

TommyE
Hm, jag har registrerat mig (och växelriktaren) på SolarWeb, men kan inte minnas att det fanns något val för garantiförlägning där. Men att betala 9000kr för garanti på en sak som kostar 16000kr känns inte relevant ändå :-)

Edit:
Loggade in och tittade, jag har 7år.
//Edit:

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

Jag undrar om de där valen för garantier kanske
endast finns att välja i stora solcellsländer som Tyskland.
Det skulle bli dyrt för Fronius att flyga från Österrike till Kiruna för att serva din växelriktare.
Därför kanske de garantivalen inte alls förekommer för en Fronius installerad i Sverige.

Präxis, om 10 år kanske en Fronius 5 kW bara kostar 5000 kr. Ingen mening då att nu betala en 20-års-garantiförlängning för 9000 kr.

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

magneten
Köper man mikro riktarna på ex ev-power så torde kalkylen bli hyfsat bra för mindre anläggningar på min SMA fick jag endast 5 års garanti för att förlänga ytterligare några år ville de ha ett antal tusenlappar vilket jag inte tyckte det var värt.

Är lite sugen på att köpa några mikroriktare och prova i rent studiesyfte....

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

TommyE
Låter skoj :)

Jag ska leta och räkna på paneler till husbilen på den sidan, såg ut som att dom hade en del att titta på.

Re: mikroväxelriktare vs strängväxelriktare

Funderar vidare på det här.

Går det att ansluta microväxelriktarna var som helst på elnätet i huset, eller måste dom anslutas till säkringsskåp eller fasadskåp? Fast anslutning såklart, stickpropp är inte tillåtet.

Jag tänker, att jag har fasadbelysning och till dom har jag kopplingsplintar på fasaden, det vore smidigt om det gick att ansluta till dom plintarna. Eller blir det fel med säkringarna då? Tänker på om det ex blir kortslutning i en av fasadlamporna, då finns ingen säkring mellan växelriktaren och lampan. Blir smidig kabeldragning om det funkar.