kabelförlägning med 10 cm avstånd? hur fästa?

kabelförlägning med 10 cm avstånd? hur fästa?

senooo
Läste följande i Sollcellsanläggning faktablad 27
''Enligt Elinstallationsreglerna SS4364000 får DC- kablarna inte
hänga löst under panelerna, avstånd mellan fäst punkterna bör inte
överstiga 35 cm enligt 522.8.4, vid förläggning i rör bör inte avståndet
mellan fästpunkterna överstiga 75 cm enligt 522.8.1, kablarna får inte
förläggas direkt mot eller på yttertaket enligt 712.521.101.''

Undrar hur ni andra har satt fast kablar med 10 cm avstånd på taket under paneler? Hade tänkt stripa både minus och plus i skenan ihop när det blir dags att montera paneler och sedan lägga två tomrör bredvid varandra från taker till växelriktaren, i ena dra 2 plus (2 strängar) och i den andra 2 minus.

Enligt den här videon från en mässa så fäster dem kablar bredvid varandra? inte med 10 cm avstånd.https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/oktober/sa-faster-du-enkelt-kablarna-till-solcellerna/

Re: kabelförlägning med 10 cm avstånd? hur fästa?

Sjöhorvan
Hej!

Jag har gjort det enkelt för mig när jag satte upp mina paneler 2016. I aluminumprofilerna finns det spår som passar till att klämma in kabeln och efter 4 år så är det inte några av dom som hänger ner på taket.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO