kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

dundee
Hej!

Jag håller på att montera en anlägning på 7,7kw men blir lite osäker på kabeldragningen. anlägningen är monterad på en lada jag har. Strrömen skulle sen gå i bef matarkabeln från ladan till ett garage som används till och från och sen i bef kabel till mätarskåpeT på huset, tot ca 100 m och bef. Kablar är 2,5m2. Från mätar skåpet skulle vi sen dra en ny kabel 2,5m2 till gruppcentralen i huset på ca 20 m för att få in elen i huset så den inte går direkt ut på nätet. Är detta en ok lösning? Det är så här elektrikern sa jag skulle göra.

Pgr av förluster i kablar mm finns en möjlighet att jag lägger en ny kabel direkt från växellikriktaren till gruppcentralen i huset på ca 28 m. Detta blir mer jobb, men är det värt det? Räcker det med 2,5 m2 i de här båda alternativen? Finns det något annat jag ska tänka på?

Taksam för svar.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

jansimon
2.5mm2 räcker utifrån strömmen som genereras, men med den längden skulle jag gå upp till antingen 4mm2 eller 6mm2. Om du ändå skall gräva och lägga nytt skulle jag inte tveka att gå upp i dimension.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Känns onödigt, varför inte koppla in dig i ladan? Eller i garaget? Eftersom elen är väl mätt genom samma abb som huset? Bara att det hamnar på rätt sida elmätaren.

Jag drog kabel från garaget till mätarskåpet, 5x10kvm, och dumma jag när jag byggde garaget så vart det fas till förrådet och en till garaget, och en som styr belysning, skulle jag veta att jag skulle byggt solcellerna, hade jag dragit grövre till garaget,  och koppla in solcellerna där..

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

jansimon
Jag vill nog inte blanda olika matningar/uttag på det sättet. Risken finns att man missar att koppla ur solcellsanläggningen vid arbeten runt huvudcentralen, då växelriktarens AC-brytare sitter på annat ställe. Inte bra ur ett säkerhetsperspektiv.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

jansimon
Men vi har väl utbildade elektriker på forumet som kan ge rätt svar utan att spekulera? :)

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

dundee
Tjaa kablarna mellan ladan-garage-hus ligger redan, så de byts inte. enligt min elnätsägare är jag tvungen att koppla in på en gruppcentral där den mesta av elen går ut till hushållet från! Risken är annars att den går ut på nätet istället för att användas i egna hushållet vilket jag förlorar på.. frågan är väl om det är värt att lägga en ny kabel på ca 28 m från lada till gruppcentralen eller lägga en extra kabel på vinden från mätare till gruppcentral, och vilken storlek på kabel.
En annan fråga som jag kom på är är det någon risk att växellikriktaren tar skada när jag startar svetsen i garaget om jag nu tar den rundan?

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Om du ändå har 2,5 kvadrat så kan du lägga en likadan parallelt, det blir mycket billigare.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Jag har kopplat in direkt i fasadskåpet, strömmen går den väg den går, beroende på om det produceras/förbrukas, oavsett vart i kedjan producenten sitter..

Krångla inte till det, elektriker eller inte, men många har långt ifrån järnkoll..

Och energibolaget brukar inte ställa krav på vart du kopplar in den, det är elektrikern som  lämnar in färdiganmälan när det anslutet..

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Du skall skaffa dig en så grov kabel som möjligt mellan din solanläggning och elmätaren. Du vill ju inte förlora en massa Kwh där i onödan.

Elen vet inte riktigt var den ska åka men ett problem med långa kablar är att du får stora spänningsfall och det kan då bli så att växelriktaren slår ifrån pga för hög spänning. Inte alls bra.

Det där med brytare är en bra sak. Men varför inte sätt en brytare utifrån Elcentralen på kabeln mot garaget. Markera ordentligt att det finns en solanläggning där.  Då bryts visserligen garaget bort men om man ändå är tvungen att göra jobb i centralen så borde ändå allt vara strömlöst.

Jag har en brytare vid min central mot växelriktaren. Men då har jag växelriktaren på vinden så den är lite svår att nå...
Sedan vid växelriktaren finns också en AC brytare för att koppla bort elen ifrån centralen om man måste göra jobb på växelriktaren. Alltså dubbla AC-brytare.

Den vid centralen är i form av en 25A 3fas säkring!!! Helt ok enligt elektrikern som kopplade allt.

Sent: Tuesday, February 10, 2015 8:22 PM
Subject: Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Tjaa kablarna melan ladan-garage-hus ligger redan, så de byts inte. enligt min elnätsägare är jag tvungen att koppla in på en gruppcentral där den mesta av elen går ut till hushållet från! Risken är annars att den går ut på nätet istället för att användas i egna hushållet vilket jag förlorar på.. frågan är väl om det är värt att lägga en ny kabel på ca 28 m från lada till gruppcentralen eller lägga en extra kabel på vinden från mätare till gruppcentral, och vilken storlek på kabel.
En annan fråga som jag kom på är är det någon risk att växellikriktaren tar skada när jag startar svetsen i garaget om jag nu tar den rundan?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/kabeldragning-mellan-vaxellikriktare-och-matarsk-p-tp5007033p5007039.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

jansimon
Intressant att en elektriker kan godkänna en säkring som arbetsbrytare. Det trodde jag var helig lag i elbranschen att inte ha!

För mig är två delar viktiga.

1. Säkerheten och tydligheten
2. Att få så få/låga förluster som bara går.

Vilken elektriker som helst skall snabbt kunna bryta och isolera de olika delarna i anläggningen. Att huvudbrytare och växelriktaren AC brytare hamnar vid olika centraler kan vara förvillande. Även om man har en extra brytare vid huvudcentral kan ju det finnas spänning på undercentral.

Nå, kanske inget är fel, bara olika sätt att utföra det.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

calle
Måste kanske beskriva lite bättre hur det är fördelat:

Inkommande service går till garaget. Där finns enbart elmätaren och säkringar för avtappning till garage centralen. Markkabel in till huset.
I huset finns 2st huvudbrytare vid huselcentralen. En för 3-fas prylar, Värme, VVB, tvättmaskin och numera Solel.
Den andra för belysning och all en fas utrustning och elspis(3-fas).
Solelen sitter på en egen 25A säkring (15kW Växelriktare dock ännu bara 13,250kWp, får dock plats för mer).
Denna är till för att både säkra av och bryta bort solelen.
En elmätare sitter nära växelriktaren för att mäta elcertifikaten och efter den AC-brytaren. Därefter växelriktaren. Endast 3-4dm kabel mellan dessa. Brytaren skall vara på armslängd avstånd!
Har 6mm2 kabel ifrån huvudelmätaren ända upp till växelriktaren det är totalt ca 20m.

Man bygger alltid elsystem som träd så att elen alltid bryter bort annat. Alla växelriktare skall stänga av sig när elen försvinner. Ödrift är förbjudet så det kan medföra livsfara.

På DC-sidan så använder jag också 6mm2 kabel. Dels pga att en del av anläggningen är på garaget och har DC-kabel nedgrävd dit. Total DC-kabellängd är mer än 100m. Skillnaden i pris mellan kabel dimentionerna är ganska liten. Man tjänar in det på de 25-40 år så grejerna skall sitta uppe.

Köp kvalitet!!!

Sent: Tuesday, February 10, 2015 10:53 PM

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/kabeldragning-mellan-vaxellikriktare-och-matarsk-p-tp5007033p5007043.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Detta besked som du fått av elnätsägare är rena "nonsens" eller har det blivit något missförstånd.

[...]

Så länge du är ansluten mellan elnätsägarens mätare och någon stans i din anläggning blir mätresultatet detsamma.
Om du som exempel producerar 5kW och använder själv 3kW kommer exporten att vara 2kW i detta ögonblick.
Om du som exempel producerar 3kW och använder själv 5kW kommer importen att vara 2kW i detta ögonblick.
Elmätarna summerar energin för samtliga 3-faser helt momentant innan det hamnar i ett energiregister.

Har du möjlighet att montera 3 allternativt 6 säkringar och en säkerhetsbrytare i mätarskåpet? 3 för solel och 3 som matar ut till din anläggning i övrigt (detta för att skydda utgånde kabel mot överlast). Elnätsägare har krav på en säkerhetsbrytare som bryter din produktion och skall vara åtkommlig för elnätsägaren.
Dra sedan en 5X4-6mm2 från invertern direkt till mätarskåpet och anslut din solel där.
100m 2,5mm2 för 7,7kW känns för klent utan att har räknat på detta.
Störningar som du nämnde från tex. el-svetsning i garaget kan ju ställa till det men med denna lösning blir det gynsammare.
Även om störningar från  el-svetsningen inte skadar inverter så kan störningarna tolkas som annat än de 50 Hz som den försöker känna av, och invertern stoppar och startar om.
Hoppa att du inte blir förvirrad av all information du får!

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

dundee
Jag tackar för all bra info och hjälp..
jag fick idag tag på en 5 x 6 mm2 kabel som jag kommer lägga mellan växelriktaren till gruppcentralen i huset. från gruppcentralen går det engrov kabel direkt till mätaren så blir det nu absolut kortaste vägen till mätaren plus att det paserar en gruppcentral.. hoppas på att detta ska bli bra med minimala förluster..
väntar nu bara på att elektrikern ska få tummarna ur och komma Och göra klar . Varje dag som solen skiner nu är ju en förlust:))

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

DrivMedEl
Kolla innan montage med elnätsägaren var brytaren bör placeras som de kräver.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Thomas
det finns vad jag läst mig till inget krav på en separat brytare i mätarskåpet/vid matplatsen som endast bryter bort produktionskällan. Det finns ett krav på en blockerar brytare direkt efter mätaren som kan bryta bort produktionen men den kan även bryta bort hela elanläggningen. Alla nyare mätarskåp är byggda med en sk kundbrytare som sitter direkt efter mätaren, förutsatt att den är låsbar är denna ok. Har man ett äldre mätarskåpet med huvudbrytare kan man tråda om denna så att den hamnar efter mätaren och är den låsbar är detta ok. Oavsett vilket man gör ska brytaren märkas så att det tydligt framgår att det är den man ska använda.

Står i standarden 430 01 10 om detta.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

callec
Nätbolagen ställer olika krav
I Gbg, Göteborgs Energi kräver dom en brytare lätt åtkomlig utomhus.

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Re: kabeldragning mellan växellikriktare och mätarskåp

Thomas
Tycker att det är oerhört synd att olika bolag ställer olika krav. Det gör det inte enkelt för kunder och installatörer.

Förväl tillägga att jag jobbar på ett nätbolag med frågor som denna bla.