hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

jekroth
Hej
Med en off grid anläggning med 2x 12v 190A batterier. Batterierna är seriekopplade så systemet bygger på 24v.
Inverter max konstant ström 900W kopplad direkt på batterierna.

Att räkna ut hur många A en förbrukare tar är inga problem t.ex.
2300w 230v = 10A.
240w 24v = 10A.
Men hur räknar jag när batteribanken är på 24v, och använder en inverter 24v till 230v. Säg att jag förbrukar 150w 230v.= 0,65A under 10 tim, det är en förbrukning på 6,5Ah med 230v. Men hur många Ah har jag förbrukat ur mina 24v batterier.

Om det är någon skillnad så har jag en Steca PI 1100-24 inverter
DC input
Voltage24VDC
Current max 120A

AC output
Voltage 230, 50Hz 1 phase
Current max 6,4 A
ower cont 900VA

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

jekroth
Det står att den har en verkningsgrad på 94% vid nominell belastning.
Så exemplet blir 150/0.94=159,57w m24 = 6, 65 A

Jag laddar batterierna helt frånkpplade från solcellsanläggningen med en vanlig 24v öbilladdare från Biltema.
Vi har vår anläggning i en klubbstuga så vi behöver igentligen bara lite lyse och lite för att driva en dieselvärmare typ eberspächer. Lyset är 3-4 st 9,5w led från Ikea
Vi är inte där mer än någon timme i veckan under nov-feb men kommer man förväntar jag mig att värmaren sk starta och lamporna lysa, som det varit nu så ställer jag dit fulladdad batterier och nästa gång jag kommer 3-4 dagar senare har dom tappat 15-17%
Jag är inne på att montera ett litet vindkraftverk 300-500w som kompliment för att Säkerställa att alltid ha fulladdad batterier när man kommer en Dec kväll.

Jag tänker även i en annan bana, låter det rätt eller fel.
Jag har ändrat laddaren från att visa batteri status i % SOC till Volt. För att jag har ingen modul som känner av förbrukningen till invertern då den är kopplad direkt på batterierna.
Laddaren har laddinställning för underhålls laddning och boost, underhålls laddningen står i fabriksläge 28v  men om jag laddar fullt och tar bortladdaren så stannat inte batteriet på 28v utan hamnar kanske på 26,5v räknar den då laddaren redovisning ner från 28v 100% till 26,5v - - %

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

jekroth
Vi har ett diesel elverk.
Det jag igentligen inte förstår är varför jag måste koppla bort solanläggningen om jag laddar med elverk och vanlig batteriladdare det är ju samma ström som normalt finns i batterierna när dom är fulladdade

Som det är nu så är egenförbrukningen större än inkommande solström vilket drenerar batterierna därför måste jag draigång elverket och kompliteringsladda. Och då har vi inte använt någon förbrukare.
Det som drar är laddningsregulator 30ma och invertern 0,7w

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

jekroth
Du har rätt i att det är växlriktaren Steca Solarix PI 1100-24 jag har trott att inverter och växelriktare är samma sak.

Jag har Steca Tarom 4545-48 som laddregulator

2 x 190A 12v nya Varta blybatterier i serie. Dom är nu kollade att dom är okey.

4 st solceller 250w

Kopplat
Solcellerna är kopplade 2 i serie som sedan parallellkopplats ner till laddningsregulatorn med ca 6m 4mm kabel och MC4 kontakt,
På plus på solcellsidan sitter en diod före parallellkopplingen, en på varje seriepaket om 2 solceller.

Från laddningsregulatorn till batterierna som sitter i serie 24v kablar 25-35mm ca 1m långa

Växelriktaren är kopplad direkt på batterierna med 25-35mm ca 1m lång kabel och på AC sidan anslutna till elcentralen i klubbhuset där de 3 faserna fått en bygling så allt (elkontakter och lamputtag)drivs med 1 fas.

Växelriktaren har ett vred som gör att jag kan ställa vilken ström som behövs för att den ska gå ur sitt standby läge å den står i standby så länge ingen förbrukare i huset används. utgående AC visar då 0v vilket gör att det inte finns någon risk att krypström eller andra konstigheter drar ur batterierna när stugan inte används.

Som det varit de veckor jag haft anläggningen igång så har det varit 2 dagar som haft sol, ena dagen fick jag 22Ah och den andra 24 Ah övriga dagar har jag legat runt 2 Ah/dygn

Jag har köpt anläggningen begagnad. och monterade den i november i år så jag har inget att jämföra med

Jag startade upp anläggningen med fulladdade batterier men även utan att någon är där så sjunker batterispänningen, därför har jag använt elverk och biltema 230v laddare att ladda batterierna fulla igen. Jag har under laddningen kopplat ifrån solcellsanläggningen.

HUR FEL TÄNKER JAG.
Det jag funderat på är varför jag inte kan ladda batterierna med elverk och 230 laddare  med anläggningen i drift.

Som jag tänker så borde jag kunna ha 230v biltema laddaren som levererar 28v 12.5A kopplad i samma plint som solcellerna sitter på regulatorn och då borde solcellens laddningsregulator känna av och sköta laddströmmen till batterierna. Laddregulatorn kan knappast känna om strömmen kommer ifrån solcellerna eller en 230v driven biltema laddare.

Att ladda så gör man ju inte om solen lyser då ska det inte finnas något behov, Laddningen ligger under regulatorns kapacitet så det borde inte vara ett problem.

Alternativt kopla 230v biltema laddaren på direkt på batterierna solcellsregulatorn tar ju hand om 28v ur batterierna normalt så det enda jag tänker kan hända är att regulatorn tror att batterierna är fulladdade och därför inte släppa fram någon ström till batterierna om solcellerna skulle ge någon volt.

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: hur räknar jag om förbrukare 230v 24v

jekroth
Jag skriver bättre än jag ritar, och det finns inga felkällor i kopplingsconfigurationen.den går inte att misslyckas med.

Det som kan vara är om laddningsregulator inte fungerar som den ska. Jag väntar på en låne regulator så jag får något att jämföra med.

Det som jag är mer intresserad av att reda ut är dels om min tanke att stödladda funkar. Men framför allt om Solceller inte är ett tillräckligt bra alternativ 4x250w=1000w solceller kanske inte klarar att hålla batterier fulladdade under de mörkaste månaderna även om vi inte belastar med förbrukare på AC sidan. Det kanske måste till en vindkraft snurra för att få en fungerande åretrunt off grid anläggning