https?

Mono Wafer
Min webbläsare Firefox klagar sedan några dagar när jag vill logga in på Solcellsforum, att sidan inte är säker eller något i den stilen. En hänglåssymbol med ett snedstreck över visas också. Är det så kanske att Firefox vill ha https säkerhet? Är inte hemma på sådant här men känner med detta en osäkerhet vid inloggning.

Re: https?

Ja, jag har tyvärr inte heller någon aning. Någon annan här kanske kan upplysa oss?

Re: https?

Jag har också webläsare Firefox, men det kommer inga varningar vid besök på detta forum.
Det har inte med certifikatinställning på din dator att göra eftersom du rubricerar med "https" vilket betyder hemsida med  säker anslutning?

Ser det ut så här monowafer?

Då kan det bero på att du i din webläsare skriver "https://solcellforum.se" när du ska besöka solcellsforum.
skriv istället "solcellforum.se".

Re: https?

TommyE
Arne har helt rätt, det saknas ett SSL certifikat för den här sidan. Om du skriver in https:// så förväntas det skapas en säker anslutning och SSL certifikatet krävs. Anger du istället http:// så slipper du varningen.
Jag antar att det inte finns något certifikat alls, för Chrome tillåter mig inte ens att komma in på sidan om jag använder https.

Re: https?

Mono Wafer
Nej, det hjälper inte att skriva bara http, alltså utan s. Vad kör ni för version av Firefox?
Hittade följande info hos Mozilla:

Även om det går att fortsätta inloggningen så måste jag nu tyvärr varje gång skriva in min emailadress, den kom tidigare fram automatiskt efter ett eller två klick i fältet.

Re: https?

TommyE
Aha, var tvungen att testa. De små varningsrutorna får jag också, jag har sparat min inloggning på något sätt, så jag ser normalt inte inloggningen alls - loggas in automatiskt.

Re: https?

Folke123
https innebär tillskillnad mot http att trafiken till och från sidan är krypterad. Ingen annan kan alltså se vad nu skickar till hemsidan (t.ex era lösenord)

För att aktivera https så krävs det att hemsidan har ett certifikat (som ungefär säger att hemsidan är den hemsidan den utger sig för att vara)

Google/Firefox m.fl har nu börjat markera (vilket är bra och korrekt) hemsidor som inte använder https som osäkra. Just för att sånna här disskusioner ska uppkomma och sidorna ska uppgraderas till https :)

Om en sida har aktiverat https-stöd så kan ni se det genom ett litet lås uppe till vänster i rutan ni skriver in webadressen.

Oftast så har man då inställt att om du går in på http://sidan.se så hammnar du på https://sidan.se där trafiken då är krypterad