effektförlust i dc kabel ?

martenwitt
Vill ha växelriktare etc i nära anslutning till mitt proppskåp inomhus. Panelerna ska dock sitta på ett garagetak ca 15 meter bort enkel väg. Tillkommer gör ca 12 meter för kopplingarna på taket. Totalt 42 meter kablage alltså. Vilka effektförlust kommer man ha i kabeln om man kör 4mm ?

Förstår att det är bättre att ha växelriktaren så nära panelerna som möjligt men det kommer bli trist att behöva knata ut till garaget för att kolla läget.

Re: effektförlust i dc kabel ?

nelos
Förlusterna i kabeln kan bli lägre om du använder DC-kabel mellan paneler och växelriktare
jämfört med att använda AC-kabeln på samma sträcka.

Vilket alternativ som ger minst energiförluster beror på vilken spänning du använder från panelerna,
och ju högre spänning desto lägre förluster.

Har du exempelvis 900V från panelerna kommer effektförlusterna bli mindre än för motsvarande AC-kabel
med 230/400 V spänning givet samma trärsnittsarea koppartråd.

Effektförlusterna i en kabel är proportionell mot strömmen,
så du vill ha så låg ström som möjligt, och det innebär en hög spänning.

Max-strömmen genom en panel (dvs per sträng) brukar ligga runt 8 eller 9 A,
så om strömmen på AC-sidan blir högre än så är det bättre att använda DC-kablarna.

Re: effektförlust i dc kabel ?

nelos
... proportionell mot strömmen i kvadrat ska det vara.

P=U*I
U=R*I

=> P= R*I*I = R*I²

P= R*I²

Om en kabel har resistansen R kommer effekten i den bli R*I².

Re: effektförlust i dc kabel ?

http://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php

Re: effektförlust i dc kabel ?

martenwitt
Hmm, bra svar. Det bör iallafall inte bli större förluster än om jag lägger AC. Jag kommer ju börja med att bara sätta upp 6 st 250w poly dvs 1,5 kw. Så antar att det kommer ligga mellan 150-350 v mestadels, beroende på väder. Måste kolla vad jag kan få tag på för jordkabel.

Re: effektförlust i dc kabel ?

magneten
Kör med 6 mm2 solkabel förlagd i rör... billig o bra o godkänd.

Re: effektförlust i dc kabel ?

Re: effektförlust i dc kabel ?

thomas_blekinge
Dum fråga av en nybörjare:
Vad är det för spänning (i Volt) från panelerna till växelriktaren?
Är alla paneler parallekopplade? Har de standardiserad utgångsspänning?

Tack för upplysningen
21 st 260 W moduler

Re: effektförlust i dc kabel ?

magneten
paneler i samma montageläge seriekopplas i en sträng på upp till 1000 V.
Utgångsspänningen för en 260w standardpanel ligger runt 35V, sen finns det paneler med betydligt högre utspänning oxå, beroende på hur många celler den aktuella panelen består av.

Re: effektförlust i dc kabel ?

thomas_blekinge
Effektförlusten är samma i ac- eller dc-kablar, den är P= R*I²

Tänk på att kabelns resistans R är temperaturberoende. Den anges normalt för 20C men om den stiger pga varmgång till 70C så är förlusten i kabeln 20% högre.
Jag jobbar dagligen med effektkabel både ac och dc så jag kan hjälpa till med beräkningar.
Om man får välja kabel fritt så skulle jag välja:
överdimensionerad area. Det koppret som man investerar i resulterar i lägre förluster samt bättre återförsäljningspris efter anläggningen är slut. Kopper förlorar inget i värde.
vit yta för att förhindra soluppvärmning. När solen skiner som mest måste kabeln leda mest ström och samtidigt bli mest uppvärmd av solen. Dåligt för effektförluster och kabelns livslängd.
21 st 260 W moduler

Re: effektförlust i dc kabel ?

thomas_blekinge
Man kan lätt räkna ut att det är lönsamt att öka kabelarea på dc-sidan från 4 till 6 mm2. Merpriset gör sig betalt efter 1-2 år.
21 st 260 W moduler