Sent: Wednesday, May 06, 2015 10:01 PM
Subject: effekt

Hej

Jag har satt upp en anläggning på 28x275w totalt 7700 w på dc sidan.. nu på dagar med klarblå himmel och sol så når anläggningen upp till max 5100w när jag tittar i felix solar log. att det blir lite efektförlust vet jag det blir men är inte detta mycket? Tar man 5100 /275 känns det som det bara är kräm på ca 18 paneler.
Anläggningen är kopplad i tre slingor 9+9+10 st paneler i varje slinga och jag har en sma tl 7000 likriktare. Vad säger ni stämmer detta?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/effekt-tp5008075.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: effekt

Du borde kunna få högre maxeffekt, du får ut 5100/7700 = 66% av märkeffekten.

Märkeffekten gäller vid STC som calle beskriver, men just vår/försommar är den tid då man kan få högst uteffekt
eftersom det inte är så varmt ännu.

Jag tittade på andra anläggningar, exempelvis denna:
http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=5efe6ef6-c0d7-4783-ad66-876708b261fd

Den 28:e april var maxeffekten 3732W för den anläggningen, dvs mer än 94% av märkeffekten 4000W.
Och detta är ett medelvärdesbildat värde, tittar man direkt på växelriktaren är topparna ännu högre.

Det är ett stort hopp från 66% av märkeffekten till 94%, det borde gå att åtgärda på något sätt.

Re: effekt

dundee
Ok ja taket ligger mot söder och är ca 40 grader lutning. Vid 18 tiden finns det ett träd som skuggar lite men övriga dan finns inget som skuggar..

Re: effekt

Ja det låter lite detta. Har en anläggning på 7200W i sydvästligt läge. Den kan ge upp emot 6500W kortare perioder i april/maj. Dock använder jag en 6kw:s inverter så den klipper runt 6020W.

Så att du bara får dryga 5000W skvallrar att något inte riktigt står rätt till. I vilken riktning står anläggningen? Vilken lutning?

Re: effekt

jansimon
Oj! Du ha svara på frågorna :)

Du borde ha betydligt mer ut, helt klart!

Re: effekt

jansimon
Kan det vara en 9-sträng som spökar? Koppla ur en sträng i taget och avvakta loggning skulle jag säga.
Det kan nog ge svaret.

Re: effekt

Lite konstigt med 3 slingor.

Invertern har två ingångar A ingången klarar mer effekt och B mindre.

SMAs verktyg tycker att du borde ha kopplat in 20st i en slinga on in på ingång A
Sedan de resterade 8 på Ingång B.

Det gäller att få så hög spänning som möjligt för att få en effektiv omvandling. Dock ej för hög. 20st borde ge knappt 900V vilken är <1000V.

Så som du har kopplat in dem så genererar du nog på ingång A för högström så eventuellt så drar invertern ner effekten. Ingång A klarar maximalt 15A och enligt SMAs dimentioneringsprogram så kan det bli närmare 18A.

Jag skulle upp å koppla om lite......

Sent: Wednesday, May 06, 2015 10:01 PM

[...]

Då borde komma upp till ca 7000w, kolla i morgon på inverterns display vilken spänning du har på båda strängarna. Det är i alla fall en god början för att utesluta vissa saker.

Re: effekt

dundee
Ehhh ok. Det var så här jag blev rekomenderad att koppla. Men om jag fårstått det hela rätt så ligger de två slingorna med 9 paneler på A ingången och slingan med 10 på B ingång. Frågan är och jag tror att de två slingårna är paralellkopplade i inverten. Det är som du säger en A och en B men de har dubbla ingångar på varje. Men som du ser det borde det vara kopplat annorlunda då?

Re: effekt

jansimon
Ja att koppla det på det föreslagna sättet är ju inte optimalt. Att fördela dina 28st på de två ingångarna borde ju vara det rätta och inget annat. Själv skulle jag säga att bara ha 10st på ena MPPT-ingången kan bli lite låg spänning, bättre att dela det 14+14st. Men det är jag som tänker och inte beräkningprogrammet :)

Re: effekt

Re: effekt

Det ger högst verkningsgrad om man får upp spänningen så högt som möjligt. Runt 22 paneler verkar vara det mesta som invertern klara men det beror förstås på exakt vilken sort av panel du har.

Enklast som jag skulle prova först är att bara koppla ihop de två 9+9 slingorna så det blir en 18 panelers.  Då borde du få ut mer.
En bättre, enkel, lösning är att seriekoppla en 9 och 10an till Ingång A och sedan den sista 9 in på ingång B.
Den kopplingen ger lite högre årsproduktion ca 0.5%.

Lycka till och berätta hur det har gått. Koppla om helst nattetid. De höga spänningarna är inte å leka med. DC är farligare än AC i flera fall...

Sent: Wednesday, May 06, 2015 11:00 PM
Subject: Re: effekt

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/effekt-tp5008075p5008086.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: effekt

dundee
Jag var ute och kollade nu på morgonen. De två slingorna med 9 paneler satt på B och den med 10 paneler satt på A.

Jag tog väck och kollade volt styrkan och de olika slingorna gav just då ca kl07.00 på morgonen 337V, 335V och 376V.

Då menar du Calle att jag bör serie koppla slingan med 10 paneler och en av slingorna med 9 paneler och sätta det på ingång A?

I så fall ska det göras på taket eller? Jag kan inte göra det vid växelriktaren, eller:/? Svårt att komma åt taket men får kanske fixa lift.

Re: effekt

calle
B klarar bara 10A och A klarar 15A.
Vanliga paneler 1,6x1m brukar leverera ca 8A. Har du två slingor in på B så blir det 16A. Då borde växelriktaren begränsa det. därav det stora neddragningen.

Du har väl alla slingorna neddragna till Växelriktaren?
Gör som du skriver.
Dra ur en av 9-slingan.
ta bort en av sladdarna I 10slingan. koppla den direkt till den lediga 9-slingan och andra änden av 9-slingan där den du drog ur tidigare satt.

Allt detta borde du kunna göra vid växelriktaren.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/effekt-tp5008075p5008094.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: effekt

dundee
This post was updated on .
Hmm.. vi testar

Re: effekt

dundee
Intressant nu mellan regnmålnen så kom solen fram lite och då var anlägningen uppe och pikade på styvt 6300 w. Det jag gjorde i morse var att jag flyttade de två slingorna från ingång B till A och slingan med 10 paneler till ingång B. Men kan tänka mig att mer optimalt är att koppla slingorna enl. Calles förslag.

Re: effekt

callec
Då är det rätt ok.

Du kan dock öka verkningsgraden genom att dela den ena 9 strängen så att du får 2 strängar med 14 paneler i varje, detta beroende av högre spänning, se mer vad min namne skrev.

Re: effekt

dundee
Kopplade om igår kväll så som Calle nämnde ovan att jag serie kopplade slingan med 10 paneler ihop med en av slingorna med 9 paneler in på A och kopplade in en slinga med 9 paneler in på B. Idag mellan molnen var piken på styvt 6950w:)!
Jag får tacka för all hjälp och helt klart ska man aldrig lita på säljare som utger sig för att vara "experter" och säger hur många kurser de gått och hur många anläggningar de har monterat med bara nöjda kunder. Väldigt tradigt om man kommit på detta om några år.

Re: effekt

jansimon
Grattis! Det blev ju riktigt bra detta!

Ja lika lärdom har jag. Lita bara på Solcellsforum. Bättre kunskapskälla torde inte finnas :)