betalt per Kwh

Niklas
Hej

Ja är lite nyfiken hur man kommer fram till hur mycket betalt man får per såld kWh?
Jag bor på västkusten i Göteborgs trakten och om man installerar en som skall ge  8.8 kwh /år.
vi säger att man tar telge energi som leverantör då har jag i snitt
-50 öre /kw
-60 öre skattereduktion
men vad är det mer man skall räkna in?
Och vad betalar man per köpt kwh i snitt ?

tack på förhand
Niklas

Re: betalt per Kwh

port513
Jag är ny på det här med solceller men menar du inte 8800 kWh per år?
Vår anläggning producerade idag 39.92 kWh och det är en 5.9 kWp anläggning så om du bara har 8.8 kWh per år så är det så som jag ser det väldigt lågt.

Hur som helst...

Det du får vid försäljning beror på avtalet med din elleverantör samt om de köper elcertifikaten osv.
Du får en liten summa för nätnyttan också, kolla med nätägaren vad detta är just för ditt område.

Vattenfall som vi har ger spot + 40 öre första året sen enbart spotpriset.

Priset vi gav (vi har inget påslag på spotpriset, elområde SE4):

Period    El                      Elcertifikatskostnad
Mars     47,24 öre/kWh    3,49 öre/kWh
April     41,68 öre/kWh    3,99 öre/kWh
Typ av solpaneler: Phono Solar 295
Typ av växelriktare: Solar Edge SE7K
Typ av optimerare: Solar Edge P300
Antal paneler: 20 st
Installerad effekt: 5,9 kWp

Azimut: 325°
Lutning: 30°

Re: betalt per Kwh

TommyE
port513.
När året närmar sig sitt slut, så ring till Vattenfall, dom har än så länge inte varit svåra att övertala till att förlänga avtalet. Vi är inne på vårt 3e år med +40öre nu.

Re: betalt per Kwh

Niklas
Ursäkta menade 8.8 Mwh!