Windon växelriktare

Lonkan1
Någon som använder windon växelriktare för o nackdelar.

Re: Windon växelriktare

magneten
Vad är detta? Har du någon länk eller mer info?

Re: Windon växelriktare

TommyE
http://www.windon.se/inverter.htm

Har inte hört talas om den tidigare.

Re: Windon växelriktare

Kan det vara en gammal hemsida? De har kanske glömt att uppdatera.
Många hemsidor ute på internet sköts inte, utan kan vara åratals gamla utan någon uppdatering.
Solcellsmoduler tillverkades faktiskt i Arvika, Sverige, jag tror det var på Swemodul, men de gick i konken tror jag 2014, och TÜV-certifikatet de hänvisar till löpte ut år 2016. Windon anger på hemsidan att de tillverkar moduler i Sverige, men sedan ser man att "deras" moduler inte tillverkas av Windon, utan på en uppdragsfabrik i Polen. Det verkar litet besynnerligt att man skulle ha tillverkning av växelriktare i Sverige, som har en väldigt liten solcellsmarknad, och mycket höga arbetskostnader. Kanske hade de stora visionerna år 2013, men att det inte riktigt blev som de tänkt? Kanske är det en kines med påklistrad klisterlapp Windon? Ni får köpa en och se vad det är?

Re: Windon växelriktare

Stöfeld
Hej på er.
Har sedan en vecka tillbaks en windon 10 kw riktare i drift och det funkar.
Lite info ang windon så har dom tillverkat speciellt  vindkraftverk och detta med ett lyckat resultat under faktiskt bra många år nu.
Dom tog ju även över efter swemodule i Glava och tillverkar sina Windon Tatu paneler just där i från grunden ( har själv varit där och tittat) och faktum är att deras paneler ligger långt före många andra paneler i utvecklingen för just det svenska klimatet ( swemodule hade faktiskt 15 års utveckling just för det svenska klimatet när dom gick i konkurs, som windon fick med sig) med allt vad det innebär, den enda anledningen till varför inte jag valde windon paneler är för att jag tyckte det blev lite för dyrt! Men det kanske man får äta upp om inte mina tyska Heckert paneler inte håller måttet efter ett par år! Men om den dagen kommer att jag skall bygga ut min anläggning så kommer jag utan tvekan att välja windon paneler. Man skall väl värna om det svensktillverkade eller hur? Mycket intressant läsning på deras hemsida faktiskt ( www.windon.se)
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Windon växelriktare

Stöfeld
Lite felaktigt info av mig tidigare, idag produceras panelerna i Polen men helt efter samma modell av panel som swemodule utvecklade ( det var ju några år sedan jag var i Glava och tittade på produktionen😉)även om jag bor några stenkast därifrån.
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Windon växelriktare

Uddevallas kommunhus installerade en massa svensktillverkade paneler på sin fasad för typ 7-10 år sedan lite drygt 40kWp vill jag minnas. Dessa paneler var dock av mycket dålig kvalitet då väldigt många redan har slutat att generera el efter bara 5 år hade 1/5 del av panelerna givit upp och hela anläggningen har nu tagits ur drift trots fler försök med att koppla om strängarna för att utesluta de trasiga panelerna... på en del paneler kan man se att laminering har släppt och att det trängt in en massa fukt i dessa kvalitetspaneler utvecklade och tillverkade i Sverige... tillverkaren har nu givetvis gåTT i konkurs...

Kanske är massproducerade paneler från Asien ett nog så bra val där de tillverkas storskaligt med den senaste utrustningen..