Visa energiflöde i huset

Dan

Visa energiflöde i huset

Dan
Hej,
Håller på och fundera på hur man på bästa sätt skulle kunna visa energiflödet i huset när man producerar el. Tycker Eliq har en fin tilltalande lösning, men den funkar väl bara när man bara konsumerar el? http://www.eliq.se/sv/eliq/eliq-energidisplay
Gillar allt där man kan få datan till sin telefon.

När allt är klart kommer jag förmodligen att ha 1st SB2000HF och 2st SB3600TL/SB3000TL.

Tänkte köpa en Sunny Veiw men här ser man väl bara hur mycket man producerar? vill gärna se konsumtionen också.

Är det en Sunny home manager man ska ha då? jag har iofs inget behov av att styra enheter i dagsläget.

Sen måste man ha en Sunny webbox för att kunna se produktionen på sin telefon?

Tycker det är mycket grejor som behövs för att se produktion och konsumtion i telefonen, finns det något lättare/billigare/smidigare sätt?

Re: Visa energiflöde i huset

Uffe
Hej!

Eliq fungerar inte på en dubbelriktad energimätare då den inte kan skilja på in och ut. Vill du ha koll på förbrukningen behöver du en extra energimätare. Så här har jag gjort (har dock inte SMA utan Fronius men principiellt bör det inte skilja):

Förutom nätägarens dubbelriktade mätare har jag en ABB OD4165 med både LED- och pulsutgång (finns även ett flertal andra som tipsats om på detta forumet). Pulsutgången går till ett sensorkort i växelriktaren som loggar elförbrukningen, vilken kan läsas av via Internet. Jag har även en Eliq (som backup) eftersom jag hade den tidigare. Dock inte Internetansluten.

Till dina SMA växelriktare borde du kunna använda en Solar-Log 300. Till den kan du även ansluta en energimätare för förbrukning och läsa av data via web och mobilapp. Kanske billigare och smidigare? Någon som har erfarenhet av Solar-Log?
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput
Dan

Re: Visa energiflöde i huset

Dan
Tack för tipset, tänkte att SMAs produkter kanske var lättare att få att fungera ihop, ska nog prata med elektrikern om vad han har för tankar om det hela...

Re: Visa energiflöde i huset

Har med funderat på detta, men svårare för mig som har 10st växelriktare, eller 9st microinverters och en SMA, i dagsläget kör jag med separat elmätare i förrådet och elmätare som läser av IR dioden och sänder trådlöst in till huset, samt en likadan på energibolagets mätare för att se köpt energi.

Men funderar ev på en Z-wawe, där hela huset kan styras, all belysning mm, och appar mm, och verkar väldigt öppen utan gränser..
Dan

Re: Visa energiflöde i huset

Dan
Ja, har också börjat snegla på en bättre lösning för hemautomation som kan kombinera ihop Philips HUE, Nexa-enheter, teldusnet samt foscam kameror och kanske larmet, alldeles för många fristående produkter och tillverkare.

Har du hittat några bra energimätare som tar tre faser till z-wave? antar att man får ha en mätare från inverterarna och en i elmätarskåpet så kan man göra någon beräkning men man får väl aldrig reda på egenförbrukningen då...