Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

tåbrå,

Det spanska verket Enair 30 Pro på 3 kW ser litet rejälare ut. De har företagssäte i Alicante. Det har lagts ut för bästa verkninggrad för rotorbladen vid 6 till 7 m/s. Det är i den storleken man ska upp i för att det ska bli litet ström, tror jag. Alicante finns mycket och prisvärt flyg till, alltså lätt att komma dit och snacka med dem.
Den verkar kosta:
själva rotorn med rotorblad 6600 Euro
växelriktare, till 230 Volt  1525 Euro
torn 2150 Euro
ca 10275 Euro ca 115000 kr.

BjörnPersson:
motstånd för kopparkabel är:
6 mm2 = 0,0029 Ohm/meter
10 mm2 = 0,0018 Ohm/meter

L= avstånd mellan vindkraftrotornav och växelriktare, meter

R = 2 x L x 0,0029

P = I x I x R   [W]

Om du har 15 meter mellan vindkraftverks-navet och växelriktaren och antar att 2200 W ska överföras vid 48 V med 6 mm2 kabel:
R = 2 x 15 x 0,0029 = 0,087 Ohm

P = 45,8 x 45,8 x 0,087 = 182,5 W förlust som värmer kabeln
Skall jämföras med 2200 Watt, dvs ca 8 % förluster. Men troligen får du inte ut några 2,2 kW, utan kanske bara hälften 1,1 kW, kanske inte ens det, men då bara ca 4 % förlust.

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

bjornhpersson
Tack för svar!

Ja, troligen kommer jag inte att kunna räkna med 2200W (3000W är den mekaniska effekten) så magkänslan är ju att 6mm2 borde vara tillräckligt. Man får ju också tänka på hela detta mini-projekt är hobby och test och förluster är OK.

Ska kika imorgon om jag kan hitta någon lämplig kabelsko hos elgrossisten som kan passa på likriktaren och i så fall kan man ju välja 10mm2 trots allt. Hänger väl lite på kabelpris mm också men jag tror inte det ska vara extrema skillnader. Mer en fråga om det går att hitta 2-ledare i detta format. Annars kanske köra med 4x4mm2 där 4+4 får vara minus och 4+4 får vara plus på dc.

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Bensod
Förlåt en okunnig teleingenjör,men varifrån kommer 45.8A????

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Bensod
Aha 2200W/48V sorry. Men min  magkänsla säger då minst 20 kvad.mm kabel lämpligen EKKJ 4x10 mm eller motsv med 2 parallellkopplade parter för + och -

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Tåbro79
Spännande Björn, att du har avancerat med ditt vindkraftbygge! Ser fram emot fortsättningen. (Fördel med twin 10m2 istället för separata kablar?)

Och tack Arne,
 för att du har kollat på Enair. Jag såg prisuppgifterna på hemsidan efter att jag skrivit ”inlägget”. Det verkar vara ett gediget verk med vridbara blad. Tyvärr är deras minsta verk 4m i diameter för stort för vår lilla tomt. Sen har jag upptäckt ett liknande tyst och tyskt verk, Superwind 1250 som skulle passa. Det är också superdyrt. Svensk återförsäljare, Hedbergs Industri/Kungshamn här i 350W utförande http://de-ijssel-coatings.se/produkter/den-tysta-vindsnurran/superwind  , och  https://www.superwind.com/ Superwind/Tyskland via Hedbergs har meddelat att mitt läge gör att jag inte kan uppnå det jag förväntar mig i produktion och har avrått.

Men jag har nyligen satt upp en väderstation så jag kan ta beslut för eller emot
https://www.wunderground.com/dashboard/pws/ILINDO8/graph/2020-01-25/2020-01-25/daily Det ser mörkt ut, inte så hög vindstyrka.

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Arne
björnhpersson,

Hur mycket har ditt vertikal-axliga vindkraftverk Eolo 3000 producerat? Hur fungerar det?

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

bjornhpersson
Tjena Arne!

Den är tyvärr inte uppe ännu. Fundament och stolpe är på plats men våren har varit så sjukt blåsig i kombination med mycket arbete så jag har inte hunnit med att hitta en bra dag för montage. Så snart jag är klar med att dra ut timmer ur skogen så ska jag ta tag i detta igen. Uppdatering kommer :)

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Arne
Hur går det björn persson med vindkraftverket hur mycket har det producerat hittills?
Hur många kWh gör det per månad? Det har blåst en del.
Det vore intressant att få veta hur det fungerar. Jag kan förstå att det otrevligt att behöva framföra att det fungerar dåligt, men många är nog allt intresserade och tacksamma om de blir varnade.

Re: Vindkraft 3kw 48V AC och diverse frågor

Arne
bjornhpersson,

Hur har det gått med ditt vindkraftverk nu efter 1,5 år. Hur mycket producerar det per år?
Det är ju ett vertikalt vindkraftverk som du har skaffat, ett Eolo 3000 som skulle ge 3 kW, för 11000 kr.

Det vore intressant att höra hur mycket det producerar.
12