Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

jansimon
Även denna regering går i ledband:

http://egenel.etc.se/energi/dumt-solcellsforslag-fran-energiministern

Man blir bara matt.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Har hunnit till DN nu. Gränsen på 144 kW per org-nummer slår ju helt godtyckligt och hindrar effektivt t ex kommuner, större bolag och, som sagts, Coop-handlare men inte ICA-handlare och inte oss dårar!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

jansimon
Nä tur det finns dårar :)

Man får helt enkelt dela upp anläggningen i olika bolag, med ett moderbolag som ägare. Då kan man flytta runt pengarna på bästa sätt. En administrativ groda, men fungerar väl?

Som pensionsspar är ju en stor anläggning intressant. Men man bör upp i 250-300kW:s anläggning, vilket ju hamnar i händerna för detta förslag.

Det som oroar är den kortsiktighet som politiken oavsett block ger. Skapar ju inga långsiktiga förutsättningar för ett hållbart samhälle.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

callec
Tänk till

Vem äger Vattenfall?
Vem producerar mest el i Sverige?
Vem vill inte ha någon prispress på el?

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

jansimon
Tack Callec...

Ville inte dra igång den tanken. Raderade rejält i mitt förra inlägg :) Blir såååååå trött och irriterad på detta spektakel. Miljön skiter vi i och vad man kan göra för den redan idag.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

nelos
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/65/13/13dbaf99.pdf

Promemorians förslag:
 Dagens särskilda regler om skattefrihet för
elektrisk kraft som producerats i vindkraftverk begränsas och
samordnas med regler som gäller för annan elproduktion.
Undantag från skatteplikt ska gälla för elektrisk kraft som
framställts i Sverige
- i en anläggning av mindre installerad generatoreffekt än 32 kilowatt,
- av en producent som förfogar över en installerad generatoreffekt av
mindre än 32 kilowatt, och
- som inte har överförts till ett ledningsnät som omfattas av nät-
koncession som meddelats med stöd av 2 kap. ellagen.
Med mindre installerad generatoreffekt än 32 kilowatt ska för
elektrisk kraft som framställs från
- vind eller vågor, motsvaras av 80 kilowatt installerad generator-
effekt,
- sol, motsvaras av 144 kilowatt installerad toppeffekt, och
- annan energikälla utan generator, motsvaras av 32 kilowatt
installerad effekt.
När elektrisk kraft framställs från olika källor ska de installerade
effekterna läggas samman.
Ändringarna träder i kraft den 1 juli 2016.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Jag har ju av skapelsen blivit försedd med en ingenjörshjärna och inte en ekonomhjärna och jag försäker förstå.

I konsumentledet tas det ut skatt på knappt 30 öre/kWh, det tycker jag mig ha fattat, och den skatten berör egentligen varken mikroproducenter eller andra producenter utan håller sig i konsumentledet.

De intäkter man kan få på en stor anläggning är väl då dels spotpriset, som vi ju inte vet mycket om på några års sikt, men ändå i runda slängar kanske 30 öre/kWh och därtill elcertifikat ytterligare rätt många år, kanske knappt 20 öre. Det innebär på årsbasis som ren vulgokalkyl kanske 500 kr/kW i intäkt. Momsen lever sitt eget liv vid sidan av, så den lämnar jag därhän.

Ska man få det i hamn så måste man lägga in någon marknadsföringsaspekt och/eller anta att elpriset stiger framöver, vilket  då möjligen är sannolikt.

Om man dessutom ska leverera in 30 öre/kWh för produktionen, då måste ju detta betraktas som att det läggs en våt filt över branschen. Finito. The End. Då blir det bara vi dårar kvar. Som får 2 kr KWh. Och ICA-handlarna ;-)

Kanske nyckelfärdiga Baylan-solföljare på 143,9 kW? Färdigt kit i container från Kina, tillsätt endast betong ;-)

Eller har min ingenjörshjärna missförstått detta alldeles?
[...]

Gissar att du menar 500kr/MW. Alltså 50öre/kW.

I övrigt inget att tillägga. Arg och besviken att man överhuvudtaget lägger förslaget. Förtroendet för miljötänk och konsekvenser är skrotat för evigt känner jag just nu. Vem vill satsa stort om detta blir av?

Man vill inte tappa kontrollen över energin. Måste vara det man är ute efter.

Har ett möte med FP:s lokala kommungrupp nu på tisdag. Jag kommer att vara hård och upprörd. Inte bara över nuvarande regeringsförslag utan även tidigare regering. Hoppas jag hunnit lugna ner mig lite innan dess.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Nej. jag tänkte 1000 kWh/kW som årsproduktion. Spotpris + certifikat ca 50 öre. 0,5 x 1000 = 500 kr intäkt per installerad kW och år. Fast det blir ju samma sak. tar man bort 30 öre/kWh från intäkten så blir det ju meningslöst.

Men sossar är väl ändå sossar och det har varit, är och förblir ett ytterst pålitligt betongparti som alltid ser till de stora aktörernas väl och ve i första hand. Fast det finns mycket annan betong kring makten...

Men för allt i världen, lugna inte ned dig, utan ös på. Heja, heja!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Janne
Jag håller med Anders
Ös på, håll inte igen var spontan men saklig
I alla möten nu för tiden så lindas allt in i bomull och inget konkret händer
Så kör på med ditt race som också är vårat.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Fast det är väl ibland så att vi läser något som publiceras och som når ut i pressen och våra ögon fastande på "30 öre", "144 kW" och den obegripliga kopplingen till org-nr. Det kanske finns mer i ärendet egentligen.

Jag har hittat följande text hos MP:

"Sverige har haft energiskattebefrielse för produktion av förnybar el som används för eget bruk. Detta har använts i allt större skala och anläggningarna växer. Detta har kritiserats av andra aktörer och andra länder och en anmälan till EU om otillåtet statsstöd har förberetts.

Norge krävde att Sverige skulle ta bort energiskattebefrielsen för att de skulle godkänna att regeringen nu vill höja målet för förnybar energi i elcertifikatsystemet. Vilka nivåer som ska gälla för skattebefrielse och vilka som ska omfattas är öppet för Sverige att besluta och det är ännu inte klart. Miljöpartiet vill ge förnybar energi goda möjligheter att växa."

Det framgår att elcertifikaten är på all-time-low 138 kr/MWh och regeringen vill höja målet från 25 till 30 TWh, vilket rimligen borde leda till en bump uppåt. Så riktigt vad som kommer ut ur soppan är kanske för tidigt att yttra sig om.

Att det senaste årets hattande fram och tillbaka inte varit bra alls för en långsiktigt hållbar utveckling kan vi ju i alla händelser vara överens om, liksom att det är viktigt att vi är på detta som illrar!

Hursom är jag glad för att min elcertifikatmätare tickar på bakom ryggen på mig ändå, även om den ju rent redovisningsmässigt knappast är lönsam.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Mer att läsa om Elcertifikat och vad som händer idag.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

Anders J
Jag har gått igenom presentationerna i länken ovan och det är ju helt patetiskt, det är vind, vatten och biobränsle, men andelen sol är så försvinnande liten så att det verkar inte finnas något intresse av det från någon part.

Det verkar ju så märkligt att införa försämringar när andelen solel ändå där så försvinnande liten.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

jansimon
Ja vad är det som gör att man inte förstår möjligheten/möjligheterna med solel (är det bara vi "dumma nördar" som investerat i detta som VILL att det skall vara bra?)

Naturligtvis är det inte som i parentesen, men något är det som hindrar förståelsen för Solel.

Är det så att det saknas starka aktörer i detta (riktigt stora) som ägnar tid till politisk lobby? Att driva frågorna i rätt riktning och informera politiker och naturligtvis andra om möjligheterna som finns med denna teknik?

Som det är nu så är vi en bunt förlöpare (harar) som skall springa oss trötta i framkant innan resten av gruppen kommer lunkande efter!

Det skall bli intressant att se vad Teslas nya batteri kan vara för något? Ännu ny teknik som vi nördar kan grotta ner oss i :) Att bli mindre beroende och slippa belasta statsapparaten med administrativa göromål.

Ja inget annat än att titta på och se vad detta slutar.

Re: Vill Sverige verkligen satsa på förnyelsebar energi?

jansimon
.... Och solvänner... Jag har inte lugnat ner mig till på tisdag kväll när jag har möte med FP:s kommungrupp.... saklig kommer jag att vara som född västerbottning, men fortfarande rytande arg som en från Västergötland!