Vilket väderstreck?

korthoga
Håller på att kolla på det där med solceller till vårt hus från 2015. Vi har byggt pool och jacuzzi och förbrukar numera ca 20 000kw om året. I skuggfritt söderläge så har vi ca 60m2 att installera solceller på. Där är egentligen större yta i söder men jag vill ha panelerna samlade och helt ihop så det ser fint ut. I skuggfritt östläge har vi ca 90m2 att installera på.
Lutningen taket är ca 35-45 grader.

Hur stor förlust är det att installera i öst jämfört med syd? Eller ska man kanske köra två slingor? En på syd och en på öst?

Re: Vilket väderstreck?

Perwis
Testa att köra en simulering på solcellskollen.se tex. Ta ett tak i taget och se ungefär vad det ger.

Sen kan du köra samma sak i sma sunny web. Där kan du lägga in två tak och kolla.

Troligen så är det ganska bra att köra på två riktningar. Då får du en bredare produktion och därmed större egenkonsumtion vilket kan vara bra för framtiden om ersättningen minskar. Just nu spelar det inte så stor roll då man får bra betalt för elen man säljer men vem vet hur det kommer att bli i framtiden med elpriser och skatter.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Vilket väderstreck?

En panel riktad rakt mot söder och uppvinklad 35 grader, är optimal för högsta årsproduktion.
Säg att det är 100 %.
En modul riktad rakt mot öster(eller rakt mot väster) och uppvinklad 35 grader, ger då 82 %.
Det är alltså fortfarande tillräckligt bra mot öster eller mot väster.

Man behöver alltså inga simulationer utan kan titta i en tabell, som jag gjorde nu.
https://www.rofoto.se/pub_docs/files/Heckertfiler/solcellskrift.pdf
Det finns nog liknande tabeller på fler platser på internet.
Det som saknas i tabellen när om panelen är mot norr.
Eller se här på forumet: http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Placering-av-solpaneler-tp5009758.html

Re: Vilket väderstreck?

korthoga
Tack. Nu ska jag bara försöka räkna ut vilket väderstreck taket är. Helt öster är det inte. :) Någon som sitter på den lösningen?

Men väldigt enkelt kan man räkna att om jag skulle ha 90m2 solceller som ger 82% så blir det motsvarande 73,8m2 i 100% läge.

Re: Vilket väderstreck?

TommyE
Google maps och uppskatta vinkeln :-D

Re: Vilket väderstreck?

korthoga
Ja, det behöver väl kanske inte vara så exakt. 😄
Fick fram till att östsidan bör vara -65 grader, 89.9. Då bör sydsidan bli +25 grader och 98.5. 9% skillnad.