Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Nissi
Jag har redan kontaktat Photovoltaic4all.de, http://www.photovoltaik4all.de/pv4all-netz/wechselrichter/sma-/sma-sunny-tripower/2940/sma-sunny-tripower-stp-12000tl-20?c=23 , som säljer SMA Tripower 12000TL-20 för 2 558 Eur + frakt till valfri ort Svarige  225 Eur, totalt 2 783 Eur, dvs  25 990 kr inkl mvs hemlevererat till mig. (gäller upp till 100 kg, så man köper även kabel och annat billigare än i Sverige).  De anpassar dock inte växelriktare till svenska värden, utan har svarat mig, att jag måste kontakta SMA i Tyskland för hur göra detta. Jag tänkte då försöka få en uppfattning om vad detta kunde innebära.

Det borde inte vara svårt, och SMAs Bruksanvisning 12000TL kap 8 Konfigurering  (sid 40 ff i http://files.sma.de/dl/17781/STP5-10TL-20-BE-sv-13.pdf borde ge svaret). Den visade sig snart vara den mest avskräckande och föråldrade bruksanvisning jag sett på massor av år. Jag försökte ändå hitta svar på Sverige-anpassningen via SMAs angivna länkar för de två (!) mekaniska (!) omkopplare de använder för detta år 2015! .  Jämför Solaredge ovan, som har förprogrammerat in i sin växelriktarstyrning till: Välj ”Sweden”, så är inställningarna gjorda.

SMAs internet hänvisningar i sin bruksanvisning  visade sig dock inte fungera, så jag gav upp. Mitt förtroende för SMA sjönk till en ny bottennivå.  Om informationslänkar inte fungerar på internet, ska man ha hänvisningar. Inte ödsla befintliga eller potentiella kunders tid på omöjligt sökande, men SMAs internetsupport kan ha kraschat, när var tredje anställd nu sparkats. Därför frågan::

Om jag beställer en SMA Tripower 12000TL-20 i Tyskland, hur kan jag då få SS-EN 50438 inställningarna gjorda i Sverige?

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Du kan ju alltid plagiera våra inställningar som har SMA och som fungerar.
Jag tror att för Sverige ska rattarna A=6 och B=1 användas, bra om någon mer kan konfirmera detta.
Då ska den ligga rätt med engelsk textdisplay, svensk text finns inte, tk8 vet jag inget om men det går att ställa in precis allting mjukvarumässigt i invertern
Ja, det är då en 50438

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

jansimon
Ja omkopplarna är inga konstigheter att ställa in.

Det är ett "nedre" gränsvärde i frekvensen ( om jag inte minns fel) som skall ändras till 51Hz. Till detta behöver man säkerhetskoden som man får maila till SMA och få tillskickat via mail. Med denna kod kommer man in i det allra heligaste i invertern..

Sedan när man går in i mjukvaruinställningarna kan någon av oss hjälpa till vart man skall hitta inställningen.

/Janne

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Thomas
Rekommendationen enligt mikrohandboken är följande:
Pst 0,35
Plt 0,25

Kan vara så att Solar Edge har uppdaterat sina växelriktare så att de numera uppfyller rekommendationerna.

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Mono Wafer
Thomas, SolarEdge verkar för enfas växelriktare ligga på 0,36 på båda, alltså aningen över för Pst och mer över för Plt, uppgifter från odaterad dokument.
Märkligt hårdare krav hos Svensk Energi jämfört med EN 61000-3-3 som har Limit Pst=1,0 och Plt=0,65, om jag nu förstår detta rätt.
Brukar nätbolagen vid/efter drifttagning utföra kontrollmätning på detta och andra parametrar exv. EMC/övertoner?

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

magneten
Fortum gjorde ingen kontroll hos mig iaf, de nöjde sig med något CE märkningsnummer som jag fyllde i på föranmälan,  sen var det inga mer frågor om det.

Det verkar dock variera mycket mellan olika nätbolag vad de vill ha in för dokument.

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Nissi
Tack Callec för uppgiften inställningen A=6 B=1 för de två rattarna på SMA 12000. Efter ytterligare googlande på internet, bekräftas detta som den rimligaste av det dussintal inställningar som SMA namnger för  "Verschiedene EU-länder EN50438"  enligt "Übersicht der Drehschalterstellungen für PV-Wechselrichter, Stand 11/2014" på http://files.sma.de/dl/7418/Drehschalter-LD-TI-de-11.pdf .

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Thomas
Gränsvärdena i standarden är framtagna i ett referensnät, detta nätet är väldigt starkt och hade växelriktaren legat på dessa värden hade den med största sannolikhet orsakat störningarna. Därför är de rekommenderade värdena i mikrohandboken hårdare än standarden.

Tror inte att några kontrollmätningar görs om det inte är någon som klagat.

Växelriktaren ska uppfylla EMC-kraven för att bli CE-märkta vilket gör att den även bör uppfylla dessa värden för att bli godkänd.

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Nissi
För två månader skrev jag som novis på växelriktare mitt första inlägg i detta forum, om skillnaden mellan SMA modeller märkta "SMA" och de märkta "Zeversolar".  Hur kunde nästan alla installatörer i Sverige påstå, att SMA var bäst, när jag samtidigt på internet fann andra uppgifter. I nedan länk ger jag idag min egen slutsats om SMA och Zeversolar och deras resp produkter, allt utifrån vad jag läst och upptäckt de senaste två månaderna via intensivt eget googlande samt engelsk- och tyskspråkig fackpress.

Jag hoppas SMAs importörer nu trycker på för att få sälja "framtidens SMA-växelriktare"  (=Zeversolar) och inte växelriktare märkta SMA, som verkar vara i avvecklingsfas.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/SMA-tysk-inverter-kontra-SMA-Kina-Zeversolar-inverter-Skillnader-td5007113.html;cid=1429551345115-88

Härmed avslutar jag mitt solcellsprojekt för i år. Möjligen återupptas det 2016, om förutsättningarna då förbättrats. Tack för allt jag fått lära mig under denna intressanta tvåmånadersresa.

Re: Vilka växelriktare ca 12 kW, DC 1000V, godkänd för nät enl SS-EN 50438 +Tillägg SEK 8 finns?

Daniel Strömberg
Gå in på Jodatec.se
Vi har lösningen på ditt problem.
//Daniel