Vilka säljer ni till?

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

SunToEarth
Inte ens anställda på Vattenplask AB gillar gillar Vattenplask AB.
Vattenplask AB ger som de flesta spotpriset rakt av. Allt annat är lockpriser.
I övrigt finns typ 100 fel.
Och detta är vårt eget elbolag!
Om du är seriöst intresserad av varför Vattenplask AB är skräp kan du läsa ett 20-tal artiklar i ämnet på www.suntoearth.se

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

JonteY
Jag älskar Vattenfall. Finns ingen som är i närheten av de villkor som de ger mig.

Du är nog släkt med Trump. Verkar fejk alltihop.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

TommyE
Även jag är mycket nöjd med Vattenfall, spot +40öre för 4e året i rad nu - ett rätt bra lockpris. Hyggliga priser på köpt ström och  trevligt bemötande i kundtjänst, de få gånger jag behövt ringa dit - Mest för att förlänga avtal.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

SunToEarth
Berätta då om dessa villkor.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

SunToEarth
Nu vet jag vem du är Jonte. Du finns på Ny Tekniks kommentatorsidor, gillar kärnkraft och är motståndare till solenergi.
Kände igen ditt språkbruk då alla här är normala.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

JonteY
har aldrig skrivit på Ny Tekniks sidor.

Älskar solceller.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

jaebes
TommyE wrote
[...]
Hur långt innan har du ringt för att förnya? Mitt avtal går ut sista maj. Första året fick jag Spot+40öre plus slopad fast avgift.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

TommyE
Hmm, någon månad. Jag har köpes "kontraktet", så det går ut innan solelen, så jag tar båda samtidigt.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

jaebes
Vad innebär köpeskontraktet?

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

TommyE
Jag köper och säljer till VF, köpeskontraktet, är köpesavtalet :-)

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

halldin
Hej,

Jag håller just nu på att montera min anläggning och har inte sålt el tidigare. Så jag tittar nu på vilket elhandelsbolag man skall välja att sälja elen till.

Många rekommenderar att sälja sin el till Vattenfall som erbjuder spotpris+40 öre. Hur tar jag del av det erbjudandet? Vad brukar spotpriset vara ungefär på sommaren när panelerna producerar som mest el?

Telge Energi erbjuder fast 80 öre per kwh om man binder sig i 3 år. Är det bättre eller sämre än Vattenfall?

https://telgeenergi.se/privat/solceller/jag-har-solceller/

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

JonteY
Här hittar du historiska priser. Per timme.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly1/?view=table

I somras var det högt pris pga torkan.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

halldin wrote
Många rekommenderar att sälja sin el till Vattenfall som erbjuder spotpris+40 öre. Hur tar jag del av det erbjudandet?
Det är nog så enkelt som att ringa till VF kundtjänst, det är vad jag förstår ett standard avtal, så köper och säljer du till dom, så får du +40öre per automatik iaf i 1 år. Sen är det bara leta nytt nästa år om det inte går att förlänga, eller något bättre dyker upp.

VF kundtjänst: 020-82 00 00
Öppet 8-18

Info om hur du kan sälja till dom
https://www.vattenfall.se/solceller/salj-din-overskottsel/

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Göran_T
Jag tog kontakt med VF nu och frågade om dom kunde förlänga mitt avtal med spot +40öre då det går ut 9/5, fick till svar: "I dagsläget har vi inte möjlighet att förlänga dina rabatter på mikroproducentavtalet."
någon annan som fått samma svar?
Så då är frågan vilket bolag man ska välja i stället?

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Gunnar

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Jag tog Göteborg Energi :)

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Kristofer
Har också försökt förlänga Vattenfalls avtal som ger spotpris + 40 öre.
De nekar hårdnackat till att det går att förlänga det avtalet numera. Det kanske är så att de faktiskt har stängt den dörren till sist. Är det någon som lyckats få förlänga det avtalet den senaste tiden?

Edit: Lite tydligare vad jag menade nu

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Arne
Som med allting annat är det frågan om avsaknad vilja. Vill man inte göra en sak är det helt omöjligt.
Klart att de kan förlänga ditt avtal, det är bara en fråga om att vilja göra det.
Om de inte vill, då kan du säga upp avtalet med Vattenfall, och din fru(är ett annat personnummer än ditt personnummer) som teckar avtalet med vattenfall och behandlas då som ny kund och ni får spottpris + 40 öre. Du ska givetvis inte nämna att den nya elabonnenten är din fru.

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

Monark1954
Ni som säljer solel till Vattenfall.
Är det någon som sålt mer än ni köpt och i så fall hur har Vattenfall agerat?

I deras avtalsvillkor står att " Avtalet omfattar endast Säljare vars årliga Överskottsproduktion understiger Säljarens årliga elkonsumtion på samma anläggningsadress."

Re: SV: Re: Vilka säljer ni till?

De som har direktverkande elvärme eller elpanna och vattenradiatorer och en solcellsanläggning dimensionerad så de under ett kalenderår 1 jan tom 31 dec, köper lika många kWh som de säljer, de kommer obönhörligen i ca 1 sept. ha sålt betydligt fler kWh än de köpt. Men sedan resten av åren köper de väldigt många kWh och producerar väldigt få kWh och kommer ifatt.

Hurvida en kund köper fler kWh än han säljer kWh, måste bedömas under längre tid än ett enda år. Säg under 5 år. Solljuset är ju inte samma varje år. T.ex. var solljuset förra året ca 10 % mer än under ett medelår.

Sedan kan man fråga sig varför de sålda kWh som överskrider det antal kWh man köper, skulle vara så dålig ström att ett elhandelbolag inte skulle vilja betala för den. Det är fullgod ström och 100% förnyelsebart producerade kWh. Dessutom är det närodlat ström och behöver inte transporteras hela den långa vägen (kring 150 mil) från floderna där norrländska vattenkraftverken ligger och de därmed förbundna stora elöverföringsförlusterna.

Det finns ingen eller ingen som bestraffar ett elhandelsbolag som betalar för fullvärdig ström. Skulle de inte betala för de överskjutande kWh visar de enbart sin sanna inställning till förnyelsebar elström, som då skulle avvika helt från det omåttliga skrytet som ofta förekommer på hemsidor om att de främjar förnyelsebar elproduktion och den är så oerhört bra. Det kan ju vara bra att konfrontera dem med det då om det skulle behövas.

Sedan kan det vara så som det ibland är nämligen att vad ett företag skriver och säger är en sak, en annan vad de sedan gör. De avgör själva om de vill främja produktion av förnyelsebar energi från solcellsanläggningar genom att betala för fullvärdig solström eller ej.

Det har varit så för vår del att vi tvingats byta elhandelsbolag varje år pga att de har anpassat ersättningsnivån(som de säger) för solströmmen man säljer till dem. Anpassat betyder de har sänkt den. Totalt sett under ett kalenderår har vi nog sålt fler kWh än vi köpt kWh, och fått betalt för all såld solström, men från olika elhandelsbolag.
12345