Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Dan

Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Dan
Telge sa upp mitt avtal om solel leverans.

De vill teckna ett nytt avtal där ersättningen är rörlig 1-1,70kr/kwh inklusive skattereduktion på 60öre som kommer via skattsedeln, med dagens aktuella priser blir det 1,35kr/kwh. Samtidigt behöver jag momsregistrera mig och jag misstänker att det bara blir en massa jobb vid deklaration mm. Vill inte lägga mer energi på byråkrati än underhåll på anläggningen.

Men nu var jag inne på min nätägares hemsida Kraftringen och de betalar tydligen ett fast pris på 1,75kr/kwh dessutom verkar jag få betalt för elcertifikaten ”Parterna kan härutöver i förekommande fall träffa särskilt skriftligt avtal om köp av
eventuella elcertifikat som genereras av Egenproduktionsanläggningen” de har inga krav på att vara momsregistrerad.

Enligt detta borde jag ju teckna avtal med Kraftringen eller missar jag något? Finns det bättre företag att sälja till?

Re: Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Lasse
Hej!

Sälj till Vattenfall istället. Tror det lönar sig under 2015.

MVH//Lasse

Re: Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Anders J
Det förefaller som om Kraftringen är marknadsledande just nu. Detta med momsregistrering är ju inte ens besvärligt jämfört med att få upp solceller.

Men hur både det ena och det andra ser ut om några månader är svårt att sia om, men det är väl ingen av oss som just har så mycket att sälje förrän i i slutet av februari.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Jag har bytt från telge till vattenfall. Tecknade ett vanligt rörligt elhandelsavtal hos dom så länge..

Dan

Re: Vem skall jag sälja mitt överskott till?

Dan
Ja, det verkar turbulent det här med att sälja sitt överskott, det känns som man inte skall välja längre bindningstid än vad uppsägningstiden för avtalet är, dvs en månad.

Vad jag förstod av skatteverket så skall man lämna in en momsrapport efter att man deklarerat, för uppgifterna kommer väl inte förtryckta på deklarationen?