Vem kan man sälja el till?

Göran
Hej,

Har en ny anläggning och jag har nu producerat el en hel månad, jag sålde nära 400kw/h och jag har då fått nära 200 kronor för dessa 400kw/h. Jag trodde nog det skulle vara mer, så min fråga nu är:
Till vem kan jag sälja min överblivna producerade el?

Är jag bunden till att sälja den till nätleverantören?
Eller kan jag sälja den till någon annan och därmed byta elbolag?

Re: Vem kan man sälja el till?

Stefan
Hej

Du kan sälja till vem du vill.

Men oftast måste du även köpa från samma bolag.

Telge Energi betalar just nu 1,30 inkl moms elcertifikat ska övergå till dom

Sedan finns det dom som betalar 1kr inkl moms + elcertifikat

Ska bli intressant hur ersättningen kommer se ut när och om det nya lagförslaget på 60öre tillbaka på skatten för varje kwh som levereras ut på nätet träder i kraft.
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Vem kan man sälja el till?

jansimon
Tänkte mig oxå Telge, men något i mig har gjort att jag avvaktat, vet inte varför.... Tiden får utvisa :) Kanske detta med ovetskapen om framtiden. Just nu säljer jag till nätägaren. Men vill i detta läget inte binda mig åt något håll.

Men fritt till vilken elhandlare, såvida maninte bundit sig på något sätt.

Re: Vem kan man sälja el till?

Göran
Kanon, då ska jag byta med en gång.

Var lite orolig att man var tvungen att sälja till nätägaren/nätleverantören.

Re: Vem kan man sälja el till?

Norrlandssol.
Ja annars dålig förtjänst om man ska sälja till tex vattenfall för spotpriset, 30-35öre ca! Och när nya reglerna kommer att börja gälla med 60öre i skatteåterbäring så lär alla få spotpris/kWh hos den som köper elen...eftersom Falkenbergsenergi vill omförhandla detta fr.o.m. 1/7..

Re: Vem kan man sälja el till?

Stefan
Blir det bara sportpris som blir ersättningen vid försäljning + 60 öre tillbaka från skatten så kommer det bli sämre än vad det är nu.

Då är det ju ett lagförslag som är totalt värdelöst.

Solcellsinstallationer ska ju enligt Hatt vara och bli mer lönsamt för de som vill investera i detta.
Jag kan inte få det till annat att dessa 60öre går egentligen till elbolagen. Och inte till producenten av el.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Vem kan man sälja el till?

nelos
Här är ett alternativ, ännu så länge 100 öre/kWh:

http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Re: Vem kan man sälja el till?

Anders J
Kanske inte värdelöst, spotpris + 60 öre + ca 20 öre elcertifikat är väl över 1 kr/kWh. Men nettodebitering hade ju varit enkelt, begripligt och krångelfritt.

Det rasar en debatt om detta längre ned här http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Betankandet-quot-Beskattning-av-mikroproducerad-el-quot-td5001852.html

Det är litet svårt att tro att det blir någon ändring från halvårsskiftet när inget riksdagsbeslut ännu är på dagordningen, men den som lever får se.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/